Πέμπτη, 2 Οκτωβρίου 2008

Γράμμα στον υπουργό ΠΕΠΘ

Μήπως σας ενοχλώ, κύριε υπουργέ της Εθνικής Παιδείας και των Θρησκευμάτων; Ζητώ συγγνώμη και το καταλαβαίνω, γιατί κουβαλάτε ολόκληρη την ευθύνη της Παιδείας (αλήθεια, αυτό «των Θρησκευμάτων» δεν το εκχωρείτε σε κάποιον άλλον• σας είναι φορτίο και ποτέ δεν κατάλαβα πού κολλάει με το Παιδείας• συγχωρέστε μου την άγνοια). Ξέρω πόσα πολλά έχετε στο κεφάλι σας και τι ευθύνες κουβαλάτε. Καταλαβαίνω πολύ καλά γιατί ξέρω πολύ καλά τι θα πει κουμάντο σε τόοοσες χιλιάδες αντιδραστικούς εκπαιδευτικούς και μαθητές-φοιτητές-σπουδαστές όλων των βαθμίδων. Διότι κι εγώ που έχω τμήματα τάξεων του λυκείου με 28 μαθητές, τα ίδια και χειρότερα τραβώ. Είναι πανδύσκολη υπόθεση. Ενώ, για παράδειγμα, έχω προγραμματίσει την ύλη που θα διδάξω, όπως εξάλλου μου ζητήσατε, αλλιώς μου βγαίνουν στην τάξη. Πολλές φορές τα κάνω θάλασσα. Ξέρετε ποιο είναι το κύριο πρόβλημα κε υπουργέ μου: 28 μαθητές σημαίνει 28 διαφορετικά μυαλά, 28 διαφορετικά επίπεδα, 28 ανησυχίες, 28Χ(άγνωστο αριθμό) προβλημάτων… Με καταλαβαίνετε θαρρώ. Εδώ τα δικά μας παιδιά πολλές φορές δεν μπορούμε να κάνουμε κουμάντο, όχι εμείς κι εσείς. Ειδικά την πρώτη μέρα που άνοιξαν τα σχολεία και ήρθαν και οι μαθητές, δεν είχαμε πού να σταθούμε και πού να κάτσουμε. Βλέπετε, φέτος για πρώτη φορά τα βιβλία περίμεναν τους μαθητές στα σχολεία και όχι το αντίθετο. Μα τι σας λέω τώρα, αφού εσείς μας τα στείλατε έγκαιρα. Συγχωρείστε μου το ατόπημα. Νάστε καλά, αλλά να ξέρετε, πολλή σπατάλη κε υπουργέ μου. Και αυτά τα παλιόπαιδα, άλλα μας δηλώνουν το Μάιο προτού κλείσουν τα σχολεία (ξέρετε, κατ/νσεις και μαθήματα επιλογής) και άλλα αποφασίζουν τώρα. Γίνεται ένα μπάχαλο, μετά συγχωρήσεως. Μα και σεις φταίτε λιγάκι. Φταίτε διότι τους λέτε πως μπορούν να επιλέξουν όποιο μάθημα Επιλογής επιθυμούν, αλλά στην ουσία τους περιορίζεται τις επιλογές. Για να μη δημιουργηθούν κι άλλα τμήματα και να αναγκαστείτε να προσλάβετε καθηγητές διαφόρων ειδικοτήτων. Καταλαβαίνω γιατί το κάνετε• ας όψετε αυτός ο υπουργός της Εθνικής Οικονομίας. Σκέτος μπαμπούλας. Αλλά κε υπουργέ, στην Παιδεία και στα παιδιά βρήκατε να κάνετε οικονομία, τη στιγμή που διαβάζω πως τελικά «ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ»; Δε θυμάμαι πού το διάβασα, μα μου φαίνετε πως είναι κι αυτό δικό σας. Πάλι αδιάβαστο με πιάσατε; Συγχωρέστε με και πάλι, εσείς που φαίνεστε τόσο μεγαλόθυμος.
Δε σας κρύβω πως από την πρώτη μέρα που ήρθαν οι μαθητές μας, στρωθήκαμε στη δουλειά. Αμέσως μετά τον αγιασμό, προσηλωμένοι όλοι, κάτω από τον λαμπερό ήλιο, ακούσαμε τα θεσπέσια λόγια του Μητροπολίτη μας -τα οποία μετέφερε ο παπάς που μας έκανε τον αγιασμό- ανάμεσα στα οποία παρότρυνε και τους μαθητές μας να αγνοήσουν τη σχετική εγκύκλιό σας και να παρακολουθούν το μάθημα των Θρησκευτικών. Αλήθεια, πώς ανέχεστε έναν υφιστάμενό σας να αγνοεί τις εντολές σας• συγχωρήστε μου το ύφος και την υπόδειξή. Να σας προστατέψω θέλω. Ακολούθησε η ομιλία ενός πολιτικάντη της περιοχής ο οποίος, εν τη ρύμη του λόγου του, άρχισε να παροτρύνει τους μαθητές μας, άκουσον άκουσον, περίπου στην αναρχία. Να μην ανεχτούν πολυπληθή τμήματα και να αντιδράσουν σε τέτοιο ενδεχόμενο. Και υπουργέ μου, αυτός ο αθεόφοβος είναι και μέλος κάποιας επιτροπής Παιδείας, ξέρετε εσείς, και τυγχάνει να είναι και οπαδός σας. Δηλαδή υπουργέ μου, φτάσαμε στο σημείο, τα πόδια να σηκωθούν να θέλουν να κτυπήσουν το κεφάλι• εσάς, ο οποίος νυχθημερόν μάχεστε για μία βελτιωμένη εκπαιδευτική καθημερινότητα, εργάζεστε και αγωνίζεστε για μία σύγχρονη, ποιοτική εκπαίδευση. Πώς το αντέχετε αυτό, γιατί εγώ εξεμάνην όταν τον άκουσα. Αλλά βλέπετε ήταν επισκέπτης -απρόσκλητος για την ακρίβεια- και έχει και αξιώματα. Ας τον αφήσουμε όμως αυτόν, ου γαρ οίδε τι έφα. Μόλις τέλειωσε και ο Δ/ντής με το καλωσόρισμα…(Τώρα που είπα Δ/ντής, κόντεψα να το ξεχάσω• να σας ευχαριστήσω που μας στείλατε καινούριο Δ/ντη γιατί ο προηγούμενος συνταξιοδοτήθηκε. Εκ μέρους του Συλλόγου των Διδασκόντων, σας ευχαριστούμε θερμά). Πού μείναμε; Α, ναι, αμέσως μετά οι μαθητές μπήκαν στις τάξεις τους, πήραν τα βιβλία τους και, όπως μας είπαν οι ίδιοι, έμειναν έκπληκτοι για την οργάνωση. Είδαν να μένουν πίσω προβλήματα που ταλάνιζαν επί δεκαετίες το εκπαιδευτικό μας σύστημα.. Αλλά, και σας το λέω εμπιστευτικά, κάποια παλιόπαιδα μαζί με κάποιους καθηγητές τους -υπουργέ μου, ντρέπομαι να τους πω συναδέλφους- διέδιδαν πως αυτά που έγιναν είναι τα αυτονόητα, και πως είναι παράλογο ένας υπουργός –σε σας αναφερόντουσαν- να πανηγυρίζει πως πέτυχε για πρώτη φορά φέτος τα …αυτονόητα. Αίσχος. Το καταδικάζω και μόλις μάθω ποιοι είναι, με ευχαρίστηση θα σας ενημερώσω. Θέλω όμως να σας πω και κάτι, εμπιστευτικά, σαν μυστικό. Σας το λέω, διότι έχω εμπιστοσύνη στο κράτος. Η κυβέρνησή του, τον πολίτη υπηρετεί. Είμαι πολίτης. Άρα υπηρετεί κι εμένα, ακόμα κι όταν μου επιβάλλεται με αυταρχικότητα. Για το συμφέρον μου το κάνει και το ξέρω.
Και τώρα το θέμα μου. Στο σχολείο μου, δε δόθηκε πρόγραμμα για τη δεύτερη μέρα. Και ξέρετε γιατί; Διότι, παρά τις εξαγγελίες σας πως φέτος για πρώτη φορά η κάλυψη των λειτουργικών κενών σε καθηγητές ολοκληρώθηκε έγκαιρα ώστε όλα τα σχολεία να λειτουργούν από την πρώτη στιγμή, στο δικό μου σχολείο αυτό δε συνέβη. Δε ξέρω το λόγο, εσείς κοτζάμ υπουργός, κάτι παραπάνω θα ξέρετε. Έλειπαν αρκετές ειδικότητες κι έτσι μπαινοβγαίναμε στις τάξεις οι ίδιοι και οι ίδιοι καθηγητές, έτσι για να λέμε πως κάτι κάνουμε. Μην πάει το μυαλό σας στο κακό ή σε σαμποτάζ. Αυτό κράτησε 2-3 μέρες. Απλώς σας το λέω για να έχετε τα μάτια σας ανοιχτά, μήπως κάποιοι θελήσουν να αναχαιτίσουν την μεταρρύθμιση που ξεκινήσατε.
Μιας και πήρα φόρα, να σας απασχολήσω και με ένα άλλο θέμα; Ξέρω ότι κάνω κατάχρηση του χρόνου σας αλλά θέλω να σας προστατέψω. Ξέρω πως το κράτος βοηθά τους πολίτες και φέτος θελήσατε εσείς ο ίδιος να αλαφρώσετε οικονομικά τους γονείς, από πλασματικά έξοδα. Ανακοινώσατε πως φέτος για πρώτη φορά η πρόσθετη διδακτική στήριξη ξεκινά έγκαιρα για να χτυπήσει την παραπαιδεία. Στο δικό μου σχολείο ακόμα δεν ξεκίνησε η ΠΔΣ, ή αν ξεκίνησε έχει πολλά προβλήματα. Κι επειδή δε γνωρίζω για την ΠΔΣ τίποτε πέρα από τη μύτη μου, σας παρακαλώ να με βοηθήσετε να κατανοήσω. Η σχετική εγκύκλιός σας για την ΠΔΣ είναι πολύ μπερδεμένη, όσον αφορά τις αμοιβές του εκπ/κού προσωπικού που θα απασχοληθεί σ’ αυτήν. Μου δίνει την εντύπωση πως δεν την γράψατε εσείς αλλά ο υπουργός του ΥΠΕΘΟ. Προσέξτε, μήπως θέλουν να σας εκθέσουν; Η εντύπωση που δόθηκε στο σύνολο των καθηγητών είναι πως με τέτοιες ρυθμίσεις δεν θα ξεκινήσει να λειτουργεί ΠΔΣ. Μήπως αυτό θέλουν οι Σύμβουλοί σας; Μήπως είναι ...έργο εκείνου του Υφυπουργού που ήταν ιδιοκτήτης φρ/ρίου; Αν και ξέρω πως είστε πανέξυπνος, θέλω να σας δώσω ένα παράδειγμα: ας πούμε πως έχει προσληφθεί φυσικός για να διδάξει στη ΠΔΣ και πως οι μόνιμοι φυσικοί του σχολείου αυτού έχουν άνεση. Τότε, είτε αυτός κινδυνεύει να μην πληρωθεί για τις ώρες εργασίας ή δε θα δημιουργηθεί τμήμα ΠΔΣ για τη φυσική. Πολύπλοκα δε σας φαίνονται;
Για να ξεπεραστεί το πρόβλημα και να λειτουργήσει η ΠΔΣ, υπάρχει μια λύση ίσως. Κάποιοι αδιόριστοι καθηγητές να στήσουν μιαν offshore εταιρεία (μεταξύ μας, δε γνωρίζω τι σημαίνει, θα είναι πάντως κάτι ωφέλιμο, αφού το προβλέπει η νομοθεσία). Μία ΕΠΕ, λέω να είναι. Διαχειριστή να βάλουν κάποιον, τον προϊστάμενο εκπ/σης ας πούμε, που γνωρίζει καλά και τη σχετική με την ΠΔΣ νομοθεσία. Αυτή η εταιρεία να αναλάβει την υλοποίηση των προγραμμάτων ΠΔΣ κι έτσι θα ξεπεραστούν τα όποια προβλήματα. Ταυτόχρονα κι εσείς θα φανείτε αξιόπιστος ως προς την εξαγγελία σας. Δε ξέρω πόσο νόμιμο είναι αυτό. Γιατί υποπτεύομαι πως θα φυγαδευτούν κέρδη στο εξωτερικό. Πικραίνομαι, βέβαια, που θα γίνει αυτό. Παρηγοριέμαι, όμως, που είναι για το καλό της Παιδείας. Κι εγώ την αγαπώ τη δόλια την Παιδεία.
Βέναια, η προσήλωσή μου, στις αρχές μου, μου προκάλεσε ηθικό πρόβλημα. Αναρωτήθηκα, αν είναι ηθικό να στηθεί offshore εταιρεία. Ειλικρινά, δε θα το αποτολμούσα, αν δεν άκουγα με τα ίδια μου τ' αυτιά τη σοφή κουβέντα πως ηθικό είναι κάθε τι νόμιμο. Αφού, λοιπόν, νόμιμο γιατί να μην μπορεί να στηθεί; Γιατί αυτοί οι φουκαριάρηδες οι αδιόριστοι να μην απολαύσουν την ισότητα, που καθιερώνει και το Σύνταγμά μας; Σας παρακαλώ λοιπόν πολύ, να τους βοηθήσετε. Να τους βοηθήσετε γιατί κι εσείς θα βοηθηθείτε. Δε θα βγείτε αξιόπιστος και το όνομά σας θα χαραχτεί με χρυσά γράμματα στο ισόγειο του Υπουργείου στο οποίο προΐσταστε. Τη σκέψη μου για offshore εταιρεία τη συζήτησα με φίλους συναδέλφους αδιόριστους και όλοι είναι πρόθυμοι να συμβάλουν προς αυτό. Ποιος ξέρει, μπορεί αυτές οι εταιρείες να είναι χρήσιμες και στο κράτος μας. Αν δεν ήταν, ρωτάω, θα ψηφιζόταν νόμος που τις επιτρέπει;
Κε υπουργέ, τελειώνω με αυτό. Θέλω να σας ευχαριστήσω για τις ευχές σας προς όλους τους εκπαιδευτικούς, άρα κι εμένα, για καλή και εποικοδομητική σχολική χρονιά. Να ξέρετε πως χρειαζόμαστε την ηθική στήριξη και τις διαβεβαιώσεις σας. Πιστεύω –όπως σίγουρα κι εσείς το ίδιο- πως η οικονομική στήριξη δεν είναι η πεμπτουσία για έναν εργαζόμενο. Τα χρήματα τρώγονται και χάνονται εύκολα, ειδικά σ’ αυτό το υπερκαταναλωτικό περιβάλλον στο οποίο ζούμε. Ενώ η ηθική στήριξη μένει αιώνια. Είναι σαν τα παράσημα. Ο ήρωας κι αν πεθάνει, τα παράσημα μένουν. Κε υπουργέ, σας διαβεβαιώνω πως θα εργαστώ σκληρά και θα πείσω προς τούτο και τους συναδέλφους μου -ακόμα κι αυτούς τους λίγους τους αντιδραστικούς- έτσι ώστε αυτό το έργο που εκτυλίσσεται στο υπουργείο σας να αποφέρει γρήγορα καρπούς μέσα από την πολιτική του Έξυπνου σχολείου που έχει αρχίσει να εφαρμόζεται.
Ζήτω το Έξυπνο Σχολείο.
Ζήτω οι μεταρρυθμίσεις στο ΥΠΕΠΘ
Γιατί «ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ»
Μ' εκτίμηση

Phlou…flis

3 σχόλια:

VaD είπε...

Ενα γράμμα που θάπρεπε να το στέλνουμε κάθε χρόνο στον εκαστοτε ΥΠΕΠΘ.Προσυπογράφω,αγαπητέ Φλου!

exoaptonkyklo είπε...

Να γελασουμε και να κλαψουμε με το κειμενο σου φιλε φλουφλη. Με τα χαλια μας δυστυχως.Εχει δικιο και ο vad.

phlou...flis είπε...

@vad & exoaptonkyklo: και που να ξέρετε πως μου απάντησε. Με την ...εγκύκλιο που έστειλε με την ευκαιρία της Ημέρας του Εκπαιδευτικού!