Σάββατο 24 Ιανουαρίου 2009

"Εκδημοκρατισμός" της παιδείας Vs Εκδημοκρατισμός της παιδείας

Με την παρούσα ανάρτησή μου δε θέλω να χαϊδέψω αυτιά, δε θέλω να κρυφτώ πίσω από το δάκτυλό μου. Θα μιλήσω σκληρά, ωμά, ψυχρά όπως τα ζω 20 περίπου χρόνια στο χώρο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Φυσικά έχω και θέλω πολλά να πω. Θα τα πω με …δόσεις, μην πάθω και τίποτε, στην κρίσιμη ηλικία που είμαι. Θα ξεκινήσω με τον περίφημο «εκδημοκρατισμό» της παιδείας (ξεπίτηδες μπαίνουν τα εισαγωγικά).

«Εκδημοκρατισμός» της παιδείας. Είναι ταυτισμένος με τη …βασική αρχή ότι στα παιδιά «όλα επιτρέπονται». Στο σχολείο δεν προετοιμάζονται οι νέοι να αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν ως πολίτες, με την ενηλικίωσή τους. Στο σχολείο παραμυθιάζεται ο νέος ότι έχει κιόλας όλα τα προνόμια, όλα τα δικαιώματα, χωρίς την παραμικρή υποχρέωση, χωρίς την παραμικρή υπευθυνότητα.
Μια τέτοια πολιτική «εκδημοκρατισμού» χρόνια τώρα δεν διαμορφώνει πολίτες. Ετοιμάζει αντίπαλους, πολέμιους, καχύποπτους, αμφισβητίες, …αντιστασιακούς. Ο εχθρός παραμονεύει παντού. Είναι κάθε δημόσιο κτίριο -σχολικό ή πανεπιστημιακό-, οι δάσκαλοι (με εξαίρεση αυτούς των φροντιστηρίων!!), τα δωρεάν βιβλία, τα δημόσια μέσα μεταφοράς, οι τοίχοι που προσφέρονται για να εκφραστεί αυτή η …αντίσταση και …καταπίεση και τέλος τέλος ο κάθε αστυνομικός και άρα το συντεταγμένο κράτος.
Από το Δημοτικό κιόλας, η πολιτική αυτή, «ετοιμάζει» τα παιδιά στο να διεκδικούν δικαιώματα (που ίσως ακόμη δεν τους ανήκουν), τα μαθαίνει να συνδικαλίζονται (πολύ-κακό δεν είναι), να απαιτούν «εδώ και τώρα» και στη λογική του «άντρα θέλω, τώρα τον εθέλω». Κακό αυτό; Μα φυσικά όχι. Αλλά το κάνουν με μεθόδους ωμού εκβιασμού: με βίαιες πράξεις απέναντι σε άλλους συμμαθητές τους, με καταλήψεις των χώρων της σχολικής τους ζωής, με βανδαλισμούς, με βάναυση συμπεριφορά απέναντι στον δάσκαλο -και στον γονιό ίσως. Δεν ξέρουν τι θα πει σχολική Κοινότητα, σχολικός Κανονισμός, σχολική Υποχρέωση αλλά ξέρουν το Μαθητικό Κίνημα, τη διεκδίκηση, τη στράτευση –με τη μορφή αγέλης- στις κινητοποιήσεις. Γιατί, δεν τους μιλήσαμε ποτέ για τη χαρά της συμμετοχής, της εποικοδομητικής κριτικής, της αρχής της πλειοψηφίας, της ευγενούς άμιλλας, του ανιδιοτελούς συναγωνισμού –και ανταγωνισμού- και γενικότερα των καλών σχέσεων κοινωνίας. Δημοκρατία για τον μαθητόκοσμο στην Ελλάδα σημαίνει χαβαλές ή διασκέδαση, ασυδοσία ή ασυνειδησία, κοπάνα ή αποχή, αποκλεισμός ή κατάληψη. Για τα παιδιά μας …όλα επιτρέπονται.
Πανηγυρίσαμε το …αντιδημοκρατικό της ομοιόμορφης ενδυμασίας των μαθητών. Η ομοιόμορφη στολή, είπαμε, θυμίζει άλλες εποχές, δύσκολες και σκληρές για την Ελλάδα. Θελήσαμε την …ενδυματολογική απελευθέρωση των παιδιών. Αλλά αυτή μεταφράστηκε αμέσως σε σκληρό ανταγωνισμό επίδειξης «σινιέ» ρουχισμού και υπόδησης, έξαλλων κομμώσεων, πληθωρικού μακιγιάζ των κοριτσιών, «πανκ» αμφιέσεων και χτενισμάτων των αγοριών, άφθονων χαλκάδων σε αυτιά, μύτες και χείλη – όλα αυτά μέσα στο σχολείο. Είναι κακό αυτό; Μα φυσικά …ναι. Ρωτήστε παιδιά που δεν έχουν να αγοράσουν τα ακριβά Nike, τις φόρμες Adidas, τις σάκες Jumbo και τα κάθε λογής προϊόντα φίρμας. Ρωτήστε τους γονείς των παιδιών αυτών που δεν έχουν να τους τα αγοράσουν. Μήπως λιγότερο δημοκρατικά είναι τα ιδιωτικά σχολεία τα οποία επιμένουν στην ομοιόμορφη ενδυμασία; Λιγότερο δημοκρατικοί είναι αυτοί κάτω στην Κύπρο, που ακόμα φοράν τη μαθητική ποδιά; Είχα την ευκαιρία να συνομιλήσω με μαθητές λυκείων κυπριακών σχολείων και πουθενά δεν είδα την απέχθειά τους στη σχολική φούστα και την ομοιόμορφη στολή, τουναντίον δήλωσαν την προτίμησή τους σ’ αυτήν μιας και τους απάλλασσε από την έγνοια της αναζήτησης του κατάλληλου …σχολικού φορέματος. Μη βιαστείτε να με χαρακτηρίσετε μιλιταριστή, συντηρητικό, αναχρονιστικό και άλλα …κοσμητικά επίθετα. Απλά κουβεντιάστε με παιδιά φτωχών οικογενειών ή μεταναστών -που δεν έχουν να αγοράσουν φιρμάτα ρούχα και παπούτσια, ακόμα και τετράδια- πείτε τους για τα παλιά χρόνια με τις ομοιόμορφες στολές, ακούστε την άποψή τους επ’ αυτού και θα συγκλονιστείτε.
Εννιά χρόνια η υποχρεωτική εκπαίδευσης και όλοι οι μαθητές προάγονται –και θεωρείται αυτονόητο-, κανένας δε επαναλαμβάνει μια τάξη. Εκτός κι αν το θελήσει ο ίδιος (συνήθως λόγω ελλιπούς ή ανεπαρκούς φοίτησης). Ο θεσμός της βαθμολογίας, της γραπτής δοκιμασίας και των μετεξεταστέων, κατάντησαν τυπικά, μην πω γραφικά. Τα παιδιά μαθαίνουν να τα περιφρονούν. Φτάνουν στο γυμνάσιο, το τελειώνουν και πολλοί μαθητές δεν ξέρουν τις στοιχειώδεις αριθμητικές πράξεις ακόμα και να ορθογραφήσουν το όνομά τους. Τελειώνουν το Λύκειο και πολλοί δεν γνωρίζουν καν τα βασικά. Φτάνουν στο πανεπιστήμιο και εκεί …σκαλώνουν. Χρειάζονται τη βοήθεια …φροντιστηρίων επί πληρωμή. Δυσκολεύονται να συντάξουν ένα έγγραφο. Οι προϊστάμενοι δημόσιων υπηρεσιών μπορούν να το επιβεβαιώσουν. Λειτουργικός αναλφαβητισμός ονομάζεται, αν δεν κάνω λάθος.
Από την Α’ λυκείου, τα παιδιά καταλήγουν ποια κατεύθυνση θα ακολουθήσουν, επιδίδονται στα μαθήματα της συγκεκριμένης κατεύθυνσης αγνοώντας όλα τα υπόλοιπα -της Γενικής Παιδείας- και απαιτούν την ανοχή αυτής της κατάστασης από τους καθηγητές τους. Συνάμα, παρέα και με τους γονείς, διεκδικούν απαιτητικά την υψηλή βαθμολογία στο σύνολο των μαθημάτων. Η ήσσονα προσπάθεια, καλλιεργείται από τα μικράτα. Το «ορθολογιστικό», το «χρησιμοθηρικό» και η βαθμοθηρία σε πρώτο πλάνο. Στοχεύουν απευθείας στις Εισαγωγικές Εξετάσεις, Η ενδιάμεση διαδικασία δεν τους απασχολεί. Την προσπερνούν. Αυτή όλη η κατάσταση που επικρατεί στα Λύκεια, είναι δεδομένη, θεωρείται αυτονόητη, κατάντησε …θεσμός. Είναι «δημοκρατική» κατάκτηση, «δημοκρατικό» δικαίωμα. Κανείς δεν ενδιαφέρεται, από την εκάστοτε κυβέρνηση (το ΥΠΕΠΘ και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο) μέχρι και τον τελευταίο κρίκο, το σχολείο (καθηγητές, μαθητές). Δείτε την εξαγγελία για …Διάλογο για την Παιδεία και τις προτάσεις Βερέμη· το πρώτο θέμα είναι το Εξεταστικό.
Γι αυτό, δεν περιμένω να …ξεφυτρώσει κάτι καινούριο από τον επικείμενο (ν-ιοστό) διάλογο για την Παιδεία. Απογοητευμένος σας ακούγομαι; Ναι, σίγουρα είμαι; Αλλά ακόμα δεν έχω παραδοθεί και μαζί με μένα -αναφέρομαι ΜΟΝΟ στο δικό μου λύκειο- πολλοί άλλοι δεν σκοπεύουμε να παραδοθούμε. Ακόμη...
'Ηδη, εγώ , από ετούτο εδώ το ...βήμα, ξεκίνησα το ...διάλογό μου -μιας και συμμετέχετε όσοι θέλετε με σχόλια- για την παιδεία από ...μηδενική βάση. Tabula rasa. Θα επανέλθω, οσον ούπω!

10 σχόλια:

VAD είπε...

Η ποδιά,φίλε Φλου,κουβαλούσε πολλές αμαρτίες και προδικτατορικά και στη διάρκεια της χούντας,γι αυτό δεν αγαπήθηκε

KIKO είπε...

milas kai vlepeis mia katastasi ston mikrokosmo tis alla katholoy se sinartisi me ton makrokosmo apo ton opoio epireazete oysiastika

as piasto
milises gia royxa akriva, ntisimata kai loipa
kai eferes stin antipera oxthi osoys den mporoyn na ta agorasoyn

oi koinonia stin opoia anikseis kai logo ilikias exeis megali eythini sto pos ekselixthike dioti den ekanes kati volemenos sto metapoliteytiko kathestos meta to politexneio dimioyrgei aytes tis anisotites kai logo oikonomikon alla kai os protipon poy provalei

diladi ti perimeneis apo 13-14 xronona paidia?
na apoktisoyn kritiki skepsi kateytheian meta to dimotiko oste na ta diagrapsoyn ola ayta otan kathimerina vomvardizonte apo ola ayta?

i mipos i diaforetikotita toy ntisimatos i genikotera tis amfiesis den einai i eleytheria ekfrasis toy kathenos se sinartisi me to kathe endimatologiko styl toy kathenos , tin komosi i ta aksesoyar?

milises gia katalipseis
kai omos oi katalipseis einai oti pio oysiastiko kai pio elpidoforo ginete sta sxoleia
pera apo tin silogiki diekdikisi aitimaton kai palis poy diamorfonete mesa apo tis sineleysis
akoma kai xoris etoima apla katalipsi gia tin katalipsi
giati poli apla mono tote to sxoleio ginete enas xoros zontanos opoy o kathenas erxete se epafi me ton allo, milaei pragmatika

milises gia viees simperifores
mipos oi koinonia den einai viei i idia ?
pos theleis na apantisei enas neos stin kathimerini via kai katapiesi poy dexete?

kai omos ayto to "ekdimokratismeno" sxoleio poy les einai aforita katapiestiko
se sinthlivei kai os anthropo alla kai os prosopikotita
otan ego eixa mono ena 6oro tin evdomada kai ola ta alla 7ora, otan pio palia (peripoy 7 xronia) eixan mono 5aora kai ena 6oro

poy eleytheros xronos na ziso?
otan sta kapakia ksekinane ta frontistiria , oi ksenes gloses kai xilia dio?

kai stin teliki giati na asxolitho me tin ekpedeysi (kai oxi paideia) poy parexei ena sxoleio otan vlepo oti ayti einai na moy dosei oti xreiazete giana kano sekapoioys tis doyleies poy xreiazonte

to sxoleio me mia frasi einai i mikrografia tis koinonias, an theleis na alaksei valte to xeraki sas na alaksei pros to kalitero i koinonia, eidalos meinete sto volema sas oso tha diarkei akoma ayto ( kai ksereis kala oti den tha einai pleon gia poli)

kai kati teleyteo san simvoyli enos palioy mathiti
osi kathigites mas edosan pragmata pera apo ayta poy elege i yli kai asxolithikan mazi mas san anthropoi pros anthropo dinontas paideia me tin eyriteri enoia eixan ton SEVASMO mas oi ypoloipoi apla tpt

tha peis poia einai i protasi moy gia to pos prepei naeinai i paideia?
tha soy tin doso mesa apo ena keimeno to opoio aytoi poy to egrapsan isos toys eixes i kai exeis mathites
http://anexmk.blogspot.com/2008/10/blog-post.html
oriste

kai akoma kati stixoys poy eixa grapsei kapote gia ayti tin katapiesi poy vionei kapios eite os mathitis eite os foititis , eksidikeymena ekpedeyomenos gia na kanei mia doyleia kapion llon stin kaliteri an den einai anergos (i gia oso xrono den einai anergos stin zoi toy)
http://kikogk.blogspot.com/2007/08/blog-post.html

kalo soy vrady
kai exoyme pei ola filika :P

phlou...flis είπε...

@Vad: μη σταθούμε μόνο στην ποδιά, υπάρχουν τόσα και τόσα

@KIKO: ΘΑ ΕΠΑΝΕΛΘΩ (οικογενειακές υποχρεώσεις στη μέση) και χαίρομαι που σε ξαναβλέπω. Φιλικά και επιθετικά και όπως θέλεις. Μόνο μακριά από δογματισμούς. Να μελετήσω και τις δ/νσεις που μου στέλλεις για να κατανοήσω. Οσονούπω!

dyosmaraki είπε...

Καλησπέρα, σε γενικές γραμμές συμφωνώ με τις απόψεις σας.

Πιστεύω πως η ποδιά πρόβαλλε την ισότητα ανάμεσα στους μαθητές εφ΄όσον δεν επέτρεπε την προβολή κοινωνικών ανισοτήτων όπως γίνεται σήμερα με την ελεύθερη αμφίεση.

Κάποτε τα όρια της ελευθερίας του ενός δεν παραβίαζαν τα όρια της ελευθερίας του άλλου. Εάν κάποιος επιθυμούσε να διαμαρτυρηθεί ήταν ελεύθερος να το κάνει απέχοντας από τα μαθήματά του, από τη δουλειά του. Σήμερα με τις καταλήψεις σχολών και εργασιακών χώρων παραβιάζεται το δικαίωμα της ελεύθερης επιλογής του ατόμου. Οι καταλήψεις σχολείων στην αρχή της σχολικής χρονιάς αποφασίστηκαν από μειοψηφίες μαθητών και όχι από την πλειοψηφία. Ούτε καν ερωτήθηκαν οι μαθητές αφού ακόμη δεν είχαν εκλεγεί τα 15μελή.Πόσοι μαθητές επομένως αποφάσισαν για τις καταλήψεις????

Αναρωτιέμαι λοιπόν εάν τελικά έχουμε ελευθερία του λόγου και των πράξεων δηλαδή εάν μιλάμε για δημοκρατικές μεθόδους η εάν έχουμε επιστρέψει σε άλλες εποχές και δεν το έχουμε καταλάβει....

Η διαφορά είναι πως κάποτε η εκπαίδευση ήταν αυστηρά δασκαλοκεντρική και ο μαθητής δεν ήταν ελέυθερος να εκφράσει τη γνώμη του ενώ τώρα η εκπαίδευση είναι μαθητοκεντρική και οι μαθητές εκφράζουν αλλά και επιβάλλουν την άποψή τους χωρίς κανένα όριο.....

Καλώς σας βρήκα

Ανώνυμος είπε...

Η παρεξηγημένη ποδιά η οποία υπήρχε για λόγους ομοιομορφίας με προεκτάσεις εμφανισιακής πειθαρχίας, επίτασσε συνάμα το ότι ο μαθητής για να ξεχωρίσει έπρεπε να το κάνει μέσω των επιδοσεών του στα μαθήματα και όχι στην διαφορετικότητα και εξτρεμισμό της εξωτερικής εμφάνισης. Η ανακηρυξή της όμως σαν χουντικό υπόλειμμα έκανε της καταργησή της αναγκαία.

Θα συμφωνήσω με τον ΚΙΚΟ όσον αφορά την εξαφάνιση ελεύθερου χρόνου από τα παιδιά. Δεν μπορούμε να έχουμε τα παιδιά μας ως ρομπότ. Όταν εμείς παίζαμε στις αλάνες έχοντας 5ωρα μαθήματα είχαμε το χρόνο για τον εαυτό μας είτε ως παιδιά είτε ως έφηβοι. Τα σημερινά 15χρονα δεν έχουν υπάρξει παιδιά, έγιναν ξαφνικά μεγάλοι, τα ανάγκασε η κοινωνία που βρήκαν έτοιμη να γίνουν ξαφνικά μεγάλοι.

Όλη την μέρα στους δρόμους σχολεία 7ωρα - φροντιστήρια - ξένες γλώσσες και μόλις γυρίσουν σπίτι οι γονείς τους που και αυτοί δούλευαν όλη μέρα δεν έχουν δυνάμεις να ασχοληθούν με αυτά. Η αντίδραση ήταν αναμενόμενη. Έφτιαξαν τις δικές τους άμυνες και υπέβαλαν τους εαυτούς στους στο δόγμα "ο Σώζον τον εαυτόν σωθήτο" που προβάλλεται από τα σκουπιδοΜΜΕ σε καθημερινή βάση.

phlou...flis είπε...

@KIKO: Επανέρχομαι στη συζήτησή μας (και πίστεψέ με είναι από τους διαλόγους που έχω κάνει και που δεν είναι παράλληλοι μονόλογοι). Τα παιδιά στο σχολείο μου λεν πως για ΟΛΑ φταιν οι δάσκαλοι γενικότερα, που δεν εκπαιδεύουν σωστούς γονείς, που δεν εκπαιδεύουν σωστούς μαθητές, που δεν εκπαιδέυουν σωστά την κοινωνία, με αποτέλεσμα να έχουμε αυτήν που ζούμε. Γι αυτό κι εγώ, πράγματι βλέπω τον μικρόκοσμο του σχολείου για να εξάγω τα συμπεράσματά μου, γιατί αν φτιάξουμε τους πολλούς μικρόκοσμούς με, ε, κάποτε θα φτιαχτεί και ο μακρόκοσμος.
Και πράγματι, παρακάτω μου ρίχνεις ευθύνες γι αυτή την κοινωνία (ανισότητες, πρότυπα). Γιατί τα 13αχρονα παιδιά δεν έχουν κριτική σκέψη; Πως τα βάζουν κάτω, τα μελετούν, συγκρίνουν και ψάχνουν όταν είναι να αγοράσουν κάτι. Πως αυτά τα παιδιά, με άφορη τη δολοφονία του συμμαθητής τους αντέδρασαν έτσι όπως αντέδρασαν ενάντια στο σύστημα, ενάντια σε μένα. Εκτός κι αν μου πεις πως …παρασύρθηκαν όπως ο όχλος. Δε θα το δεχτώ. Έχουν κρίση, αλλά την χρησιμοποιούν κατά το δοκούν (κοίτα, δεν τα αδικώ, απλά τα κρίνω. Εξάλλου, τόσα χρόνια, με τέτοια παιδιά έχω να κάνω). Και αν τα μικρά δεν… τότε εσείς οι μεγαλύτεροι, σάμπως τι διαφορετικό κάνετε; Το μαρκετινγκ κάνει τη δουλειά τους μα και μεις, μικροί μεγάλοι, έχουμε μυαλό.
Αναφέρθηκα στη διαφορετικότητα του ντυσίματος, αμφίεσης κλπ όχι για να την κατακρίνω αλλά να την επικρίνω. Δε με ενοχλούν ούτε τα μαλλιά, ούτε τα σκουλαρίκια. Είναι και αυτό ελευθερία έκφρασης. Αν με δεις κι εμένα έχω αφήσει και υποχείλιο. Αλλά για τα άλλα παιδιά, αυτά που δεν έχουν και πιέζονται και πιέζουν, δεν είπες κάτι; Αυτά δεν έχουν …ψυχή; Τι κάνεις εσύ, που έχεις και μπορείς, γι΄ αυτά που δεν μπορούν; Είναι αυτό ανισότητα; Εγραψα για του μαθητές της Κύπρου και το ομοιόμορφο της στολής. Καθόλου δεν τους ενοχλεί (παρά μόνο τις βιοτεχνίες ενδυμάτων και λοιπόν αξεσουαρ) αλλά μάλλον τους βολεύει. Σαν να ξεκρεμάς το τζιν και μια μπλούζα, τη φοράς και φεύγεις. Ούτε ζελ στο μαλλί, ούτε κραγιόν, ούτε νύχι βαμμένο. Έτσι απλά. Και δεν το θεωρούν καθόλου αντιδημοκρατικό. Ξέρω, η στολή εδώ στην Ελλάδα θυμίζει άλλες εποχές κλπ κλπ. Πότε θα τα προσπεράσουμε όλ’ αυτά; Και σε τελευταία ανάλυση, το μπλουτζιν, που ΟΛΟΙ φοράμε, τι είναι; Ομοιόμορφη στολή και μάλιστα αμερικάνικης προέλευσης. Και σίγουρα ξέρεις την ιστορία του.
Καταλήψεις. Όσες καταλήψεις σχολείων έχω ζήσει, δεν είδα θετικό αποτέλεσμα για τους καταληψίες (και το εννοώ, γιατί οι διαδικασίες που τηρούνται είναι πέρα για πέρα αντιδημοκρατικές, μη πω φασιστικές. Αλλά δε θαθελα να επεκταθώ σ’ αυτό). Λες ότι η κατάληψη είναι ότι πιο ελπιδοφόρο γίνετε στα σχολεία. Αν αναφέρεσαι στην κατάληψη για την κατάληψη, ε, ναι, συμφωνώ. Αλλά για την ασυδοσία, χαβαλέ και κοπάνα (δεν αναφέρομαι σε βιαιότητες και καταστροφές) δεν αναφέρεις κάτι. Δυστυχώς έγινε μια εποχιακή μόδα και ειλικρινά θυμώνω ακόμα και που το αναφέρω. Ξεκίνησαν οι καταλήψεις στο σχολείο μου –όπως κάθε χρονιά- έτσι για το έθιμο, χωρίς αιτήματα, χωρίς διαδικασίες (και να ξέρεις πως στα περισσότερα σχολεία, οι δ/ντές «επιβάλλουν» τη δημοκρατική διαδικασία της ψηφοφορίας). Γιαλαντζί κατάληψη. Και όταν ξεκίνησαν οι εξεγέρσεις του Δεκεμβρίου, τα παιδιά δεν είχαν άλλες μέρες –λόγω απουσιών- για καταλήψεις ή έστω διαδηλώσεις. Πού είναι ο χώρος προβληματισμού, συλλογικών διεκδικήσεων• τουλάχιστον στα σχολεία. Εχω γράψει και άλλη φορά, γιατί –συμβολικά έστω- δεν έγινε ποτέ μία κατάληψη ΕΝΟΣ φρον/ρίου. Αυτών που σας -μας- ρουφούν το αίμα. Γιατί, αγωνίζεστε για το δημόσιο σχολείο πολεμώντας το. Θάθελα μια επιχειρηματολογία σ’ αυτό, που να με πείσει. Γιατί θαρρώ, πως παίζετε το παιχνίδι αυτών που θέλουν τη διάλυση του δημόσιου σχολείο (και δεν φοβάμαι πως θα χάσω τη δουλειά μου, γιατί από την ιδιωτική ξεκίνησα κι εγώ. Με δυο λόγια, δεν είμαι από τους «βολεμένους» αλλά από εκείνους που παλεύουν για την επιβίωση του σχολείου και όχι την δική μου επιβίωση).
Και αν η κοινωνία είναι βίαια, γιατί την αντιγράφεις από τη μια, και την κατηγορείς από την άλλη; Κανείς, τουλάχιστον στα μαθητικά σου χρόνια, δεν σε καταπιέζει. Εσύ κάνεις αυτές τις επιλογές, εσύ αποφασίζεις να διαθέσεις αλλού τον ελεύθερό σου χρόνο και μάλιστα να πληρώνεις για αυτό. Γιατί δε θέλεις να κουραστείς, δε θέλεις να το ψάξεις, να μελετήσεις μόνος. Τα θες έτοιμα και πείθεις και τους γονείς σου να πληρώσουν όσο όσο γι αυτό. Και την δωρεά παιδεία –έστω αυτή που έχουμε- εσύ και οι γονείς σου την απαξιώνετε. Αλήθεια, γιατί στο πανεπιστήμιο που πάτε, τα καταφέρνετε μόνοι σας;
Φροντιστήριο, ξένες γλώσσες και χίλια δυο, είναι δικές μας επιλογές. Θέλουμε ή όχι. Δε μας υποχρεώνει κανείς. Δηλ. αν υπήρχε ένας νόμος που θα τα απαγόρευε όλα αυτά, θα αλλάζαμε ως κοινωνία; Θα περνούσαν τα παιδιά στα πανεπιστήμια;
Δεν μπορώ να αντιληφθώ τι εννοείς όταν λες να βάλω το χέρι μου κι εγώ, αν θέλω ν’ αλλάξει προς το καλύτερο το σχολείο και η κοινωνία; Μα αυτό κάνω και μάλλον εσένα βλέπω να αρνείσαι. Αν εγώ κτίζω, εσύ λίγο λίγο γκερμίζεις. Η αλλαγή δεν θα απέλθει από δύο χεριά, αλλά από 4, 6, 8 … Απαρνήσου την μασημένη τροφή που σου δίνουν (το φρ/ριο) και έλα εδώ, ίδρωσε, μάθε, απαίτησε. Οι ίδιοι καθηγητές που σου διδάσκουν τα πρωινά, τους ίδιους πληρώνεις και σε διδάσκουν και τα απογεύματα. Και όσο πιο ακριβά τους πληρώνουν –οι γονείς σου- κι εσύ τους αποδέχεσαι –γιατί σε βολεύει- τόσο καλύτεροι είναι. Όταν καταλαμβάνεις και απαξιώνεις το σχολείο, το πολεμάς, το γκρεμίζεις αλλά στη θέση του κτίζεις το ιδιωτικό φρ/ριο και το ιδιωτικό σχολείο.
Έχω κολλήσει για πολλή ώρα με το δημόσιο σχολείο, γιατί θάθελα να ξέρεις πως μέσα απ’ αυτό μπορεί να γίνει αυτή η αλλαγή που προσμονάς ή επαγγέλλεσαι. Εποφθαλμιούν πολλοί γι αυτό. Ίσως θα γνωρίζεις πως αρκετά φρ/ρια στην Αθήνα, διαβλέποντας πως κάτι δεν πάει καλά –για τις επιχειρήσεις τους- με τα νέα …μαντάτα για το εκπ/κό σύστημα, μετέτρεψαν σε μια νύχτα τα φρ/ριά τους σε ιδιωτικά σχολεία. Κι εμείς, τους συντρέχουμε.
Συμφωνώ απόλυτα πως ανάγκη καθηγητών για να σας δώσουν γνώσεις δεν έχετε, αλλά πως ζητάτε ανθρώπους να συνομιλήσετε. Αλλά και αυτό ακόμα δεν το εκμεταλλεύεστε. Η μάλλον, το εξευτελίζετε. Και δε ξέρω αν αυτή τη συμβουλή -η οποία καλοδεχούμενη είναι- μου τη δίνεις τώρα που είσαι πιο ώριμος, ή αν θα μου την έδινες και ως μαθητής.

Διάβασα, ξαναδιάβασα το άρθρο για την ελευθεριακή εκπ/ση. Δεν μπορώ να φανταστώ ΠΩΣ μπορεί να υλοποιηθεί. Δε με βοηθάει, ίσως, και η ηλικία μα και η εκπ/σή μου. Μένω σ’ έναν όρο, που διαβάζω, διάβασα σε τοίχους, σε θρανία, σε συνθήματα: αυτοοργάνωση. Δεν μπορώ να τη φανταστώ αυτή την κοινωνία, μου μοιάζει ουτοπική. Ίσως η εκπ/σή μου, ίσως η μόρφωσή μου, ίσως οι καταβολές μου, ίσως όλα μαζί να ευθύνονται. Αλλά ακόμα κι έτσι, σ’ αυτόν τον κόσμο που γεννήθηκα, σ’ αυτόν ζω και προσπαθώ να διορθώσω, κατευθύνσεις δίνω ούτε καν συμβουλές, ούτε πορεία χαράζω αλλά βοηθώ στον προσανατολισμό. Τον παλεύω και με παλεύει, να δούμε ποιος θα βγει ζωντανός :).
Καλό βράδυ και θάθελα να ξέρεις πόσο θετικά με προβληματίζεις!

phlou...flis είπε...

@dyosamaraki: καλωςόρισες κι εσύ στον ...όμιλο προβληματισμού. :) Πολλές οι απόψεις και διαφορετικές και ΧΑΙΡΟΜΑΙ γι αυτό.

phlou...flis είπε...

@dimouzz: ΚΑΩΣ ΟΡΙΣΕΣ. Για τη στολή έχω αναφερθεί. Δεν είναι το Α και το Ω. Προβλήματα …ταξικά δημιούργησε και τα βλέπουμε ΜΕΣΑ στο σχολείο. Και ούτε με ενοχλεί, όπως και η αμφίεση, τα μαλλιά και τα σκουλαρίκια. Αυτά δεν «κάνουν» αλλ’ ούτε «χαλάν» την προσωπικότητα.
Το ελεύθερο χρόνο ΕΜΕΙΣ τον διαμορφώνουμε. Τον έχουμε αλλά δεν τον διαχειριζόμαστε. Το φρ/ριο είναι πλαστή ανάγκη. Αν δια νόμου …απαγορεύονταν τα φρ/ρια, δε θα περνούσαν τα παιδιά μας σε πανεπιστημιακές σχολές;

KIKO είπε...

@phlou...flis

arxika sorry poy den apantisa alla epestrepsa larisa gia eksetastiki kai den eixa internet

loipon prota apo ola den epitethika parapano se sena prosopika alla stin genia soy kai sto ti ekane stin teliki san apotelesma apla soy milisa se proto prosopo gia amesotita

deyteron otan anefera ton mikrokosmo toy sxoleioy ton anefera stin fasi oti exeis ena mikokosmo o opoios epireazete amesa apo ton makrokosmo kai den exei stegana, kai epeidi den exei stegana den mporei na epireasei ton makrokosmo alla mono na epireazete apo ayton

triton to paradeigma poy aneferes den einai kritiki skepsi alla sigkritiki skepsi, i kritiki skepsi apaitei analisi krisi kai sinthesi ton simperasmaton poy exeis kataliksei kai ayto ta perisotera paidia den to exoyn oxi giati den mporoyn alla giati apeitei xrono kai ton opoio den to exoyn sto vathmo poy xreiazete kai oso exoyn ton afieronoyn alloy kai kala kanoyn stin teliki

pos vgikan oi mathites ton dekemvri ekso?
opos vgikan kai gia to politexneio to 73

episis otan exeis mia taksiki koinonia kai me tetoia stoixeia tha exeis kai ena taksiko sxoleio me tetoia stoixeia
to sxoleio san ontotita alla kai san thesmos kai opos exei diamorfothei (ekpedeysi kai oxi paideia) den mporei na epireasei tin koinonia, den ginete

tora gia tin katalipsi frontistirioy exeis dikio alla gia na ftaseis na kaneis tetio tha prepei na exeis dimioyrgisei kai tis sinthikes kai tis katastaseis oste na ginei dekto esto kai apo mia meiopsifia tis koinonias, dioti to aishima tis idioktisias opoiasipote morfis kai tis idioteyseis den exei ksethoriasei kaholoy

moy les pos eixa anextei pragmata san mathitis kai ta dextika
alla den skeftese i isos exeis ksexasei, pos stoys mathites epivalonte polla pragmata poy den ta theloyn
moy les pos tora den exo kanei polla
oysiastika tpt den exo kataferei alla den kathome min kanontas tpt

i anagki poy exoyme einai anagki kathigiton poy den tha dinoyn mono gnosi alla tha endiaferonte gia to ti ginete i gnosi poy dinoyn kai tha asxoloynte mazi os anthropoi, poy den tha mas exoyn apenanti toys san na einai anoteroi mas kai pano apo ola tha mas prosferoyn paideia
alla gia na to ekmetaleytoyn ayto oloi oi mathites kai oxi isos oi pio eyesthitoi se merika zitimata tha prepei na dimioyrgithoyn apo oloys oi proipotheseis

telos o oros aytoorganosi proipohetei mia koinonia oxi me kathetes domes dioikiseis opos i simerini alla orizonties domes kai ayto paleyo na epitixo kai na iparksei anoikta pleon

Ανώνυμος είπε...

λεγωντας ξεπίτηδες εννοεις επιτηδες?? δεν μπηκα καν στον κοπο να διαβασω οσα λες παρακατω. κριμα γιατι απο οτι καταλαβα εισαι εκπαιδευτικος..