Δευτέρα 12 Ιανουαρίου 2009

Για ένα σχολείο που δεν κλείνει ...ποτέ


Εννοώ ένα σχολείο το οποίο θα είναι ανοικτό και τις απογευματινές ώρες, τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες και αξιοποιείται από τους πολίτες όλων των ηλικιών. Έτσι, οι σχολικοί χώροι θα μετατραπούν σε χώρους προαγωγής πολιτισμού, ενεργοποίησης των μελών της κοινότητας, βελτίωσης της ποιότητας ζωής και σύσφιξης των σχέσεων μεταξύ των κατοίκων της περιοχής. Αν σκεφτούμε πως για τη δημιουργία των σχολικών χώρων απαιτούνται εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ…. Αν σκεφτούμε πως δεκάδες κτηριακές εγκαταστάσεις, με υποδομές, αίθουσες ηλεκτρονικών υπολογιστών, βιβλιοθήκες, αθλητικές εγκαταστάσεις κλείνουν με το τελευταίο κουδούνισμα…. Αν σκεφτούμε πως παρά το τεράστιο κόστος τους παραμένουν αδρανείς για μεγάλα χρονικά διαστήματα…. Τότε θα δούμε πως αξίζει, ίσως, μια προσπάθεια για αξιοποίηση των σχολικών χώρων τις απογευματινές ώρες και γενικά τις περιόδους που είναι κλειστά τα σχολεία. Οι σχολικές αυλές, έτσι κι αλλιώς, τα απογεύματα είναι γεμάτες με μαθητές και νέους κάθε ηλικίας που απλά αθλούνται σ’ αυτές, μιας και οι ελεύθεροι χώροι στις πόλεις είναι λιγοστοί. Ήδη, σε κάποιες σχολικές μονάδες, λειτουργούν και τα απογεύματα αίθουσες είτε ως Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων, είτε ως Εργαστήρια Πληροφορικής και εκπαίδευσης -κυρίως εκπαιδευτικών- στις Νέες Τεχνολογίες. Γιατί να μην έχουν τη δυνατότητα και όλοι οι υπόλοιποι πολίτες, να τα χρησιμοποιούν;


Οι σκοποί και επιδιώξεις του …Σχολείου αυτού θα πρέπει να είναι: α) Η αξιοποίηση των σχολικών εγκαταστάσεων ως κέντρων πολιτισμού, αθλητισμού και δημιουργίας κατά τα απογεύματα και γενικά όταν δεν χρησιμοποιούνται μέσα στα πλαίσια του σχολικού προγράμματος. β) Η ενεργοποίηση των μελών της κοινωνίας για συμμετοχή στο κοινωνικό γίγνεσθαι και για βελτίωση της ποιότητας ζωής. γ) Η ανάπτυξη του πολιτιστικού, πνευματικού και αθλητικού επιπέδου της κοινωνίας.

Θα προσπαθήσω να καταγράψω κάποια προγράμματα που θα μπορούσαν να υλοποιηθούν:
  • Διαλέξεις από ειδικούς επιστήμονες μέσα από τις οποίες οι γονείς θα έχουν τη δυνατότητα να ενημερωθούν σωστά σε θέματα αγωγής των παιδιών, ψυχολογίας των παιδιών, υγιεινής, ανάπτυξης και εξέλιξης του παιδιού, πρόληψης προβλημάτων, εκπαίδευσης κ.ά.
  • Βιωματικά εργαστήρια γονέων με περιοδικές συναντήσεις γονιών σε μικρές ομάδες, οι οποίες θα συντονίζονται από επαγγελματία ψυχολόγο, με σκοπό τη σε βάθος επίλυση των καθημερινών προβλημάτων και δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι γονείς με τα παιδιά τους.
  • Πρόγραμμα ενημέρωσης των γονιών και εκπαίδευσής τους σε θέματα υγείας, από διατροφολόγο, γιατρό, ψυχολόγο κλπ, με σκοπό τη βελτίωση της υγείας των παιδιών τους για τις ηλικίες 3-10 χρ. (ενώ παράλληλα τα παιδιά τους θα μπορούν να γυμνάζονται σε διπλανό χώρο του σχολείου με τις οδηγίες εξειδικευμένου προσωπικού).
  • Διαλέξεις, ενημέρωση και βιωματικά εργαστήρια σε γενικότερα θέματα όπως αυτό του περιβάλλοντος, της κυκλοφοριακής αγωγής και άλλων τοπικών θεμάτων και προβλημάτων.
  • Θεατρικά εργαστήρια παιδιών και εφήβων για τη δραστηριοποίησή τους σε θέματα σχετικά με το θέατρο όπως υποκριτική, ορθοφωνία, αυτοσχεδιασμός, θεατρικά παιχνίδια.
  • Τμήματα χορού, φωτογραφίας, σχεδίου, καλλιτεχνικών ειδικά για εφήβους.
  • Επιτραπέζια παιχνίδια για νέους-εφήβους, όπως εκμάθηση σκακιού, ταβλιού, επιτραπέζιας αντισφαίρισης (πινγκ-πονγκ), μπιλιάρδου.
  • Γνωριμία με τη μουσική για να αποκτήσουν βασικές γνώσεις μουσικής προπαίδειας και μια πρώτη επαφή με διάφορα μουσικά όργανα.
  • Ποδηλασία: Η ομάδα θα κάνει εβδομαδιαίες συναντήσεις με στόχο την άσκηση με ποδήλατο, τη γνωριμία με διάφορες περιοχές της πόλης, την ανάπτυξη τεχνικών, αλλά και γενικότερα την ασφαλή οδήγηση με το ποδήλατο.
  • Μαθήματα τοξοβολίας, πάλης, πυγμαχίας για παιδιά και εφήβους.
  • Ηλεκτρονικοί υπολογιστές για ενήλικες και άτομα τρίτης ηλικίας για την εξοικείωση τους με αυτούς.
  • Τμήματα εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας ειδικά για ξενόγλωσσα άτομα, παιδιά και ενήλικες.
  • Αξιοποίηση και χρήση των σχολικών βιβλιοθηκών από τους δημότες για μελέτη και δανεισμό βιβλίων.

Κατά τη διάρκεια αυτών των προγραμμάτων, είτε με την ολοκλήρωση τους, θα μπορούν να διοργανώνονται αθλητικές, θεατρικές, χορευτικές, μουσικές και άλλες πολιτιστικές δραστηριότητες, εκθέσεις, προκηρύξεις διαφόρων διαγωνισμών, έκδοση, εκτύπωση και κυκλοφορία οποιουδήποτε δελτίου, φυλλαδίου, περιοδικού ή βιβλίου. Ακόμη, θα μπορούν να αξιοποιούνται ανάλογα ευρωπαϊκά προγράμματα, να αναπτύσσονται συνεργασίες με δημόσιες αρχές, ημικρατικούς ή ιδιωτικούς οργανισμούς. Με τον τρόπο αυτό, οι δραστηριότητες αυτές θα κοινοποιούνται και στην ευρύτερη κοινωνία και θα παροτρύνουν και άλλους.

Η λειτουργία του ...αλλιώτικου σχολείου μπορεί να είναι αυτόνομη υπό τη μορφή Σωματείου (όπως οι διάφορες Λέσχες ή ακόμη ακόμη τα ΚΑΠΗ). Το κόστος δε το θεωρώ τεράστιο·θα μπορεί να υπάρχει και κάποια μικρή συμμετοχή των συμμετεχόντων. Άλλωστε, το Δημοτικό ή το Κοινοτικό Συμβούλιο, το οποίο μπορεί, σε πρώτη φάση να αναλάβει την πρωτοβουλία …ίδρυσής τους, μπορεί να βρει τρόπους χρηματοδότησής του. Αυτό θα πρέπει να αναλαμβάνει την αποστολή πρόσκλησης και ενημέρωσης των δημοτών και των φορέων.

ΥΓ.1. Και μία πρόταση που θα φέρει όοοοολους τους συναδέλφους μου αντιμέτωπο με αυτήν (δλδ. με μένα): να χρησιμοποιηθούν ως ειδικό προσωπικό, εφόσον έχουν τις απαραίτητες γνώσεις και προσόντα, οι ανάλογοι εκπαιδευτικοί, ως επιμορφωτές ή σε άλλα καθήκοντα.
ΥΓ.2. Τέτοια Ανοιχτά Σχολεία, λειτουργούν σε κάποιους Δήμους της Κύπρου, με εξαιρετικά αποτελέσματα.

8 σχόλια:

jf είπε...

Εξαιρετική πρόταση! Γιατί δεν την προωθείς;;

Μάτα είπε...

Είσαι σίγουρος αγαπητέ μου ότι δεν έζησες στην Γερμανία; Εδώ υπάρχει ακριβώς αυτό που προτείνεις και ονομάζεται "Το σχολείο του λαού". Αξιοποιούνται όλα τα κτίρια που αναφέρεις γιά όλους τους σκοπούς που αναφέρεις και ακόμα περισσότερους. Τα έξοδα των "δασκάλων" αυτών καλύπτονται έναντι μικρής συνδρομής των "μαθητών" και κάθε ηλικία βρίσκει κα΄τι να σχοληθεί και να μάθει.
Είσαι πολύ διορατικός και προχωρημένος γι αυτή την χώρα που ζεις θα έλεγα!

nickpet είπε...

Μπράβο ρε παιδί μου! Εσύ έχεις όοολα τα προσόντα για να γίνεις αύριο προϊστάμενος Εκπαίδευσης! Μη σου πω και Περιφερειακός Διευθυντής.
Μα Τι λέω;; Ήδη σε "βλέπω" δίπλα στον Υπουργό μας να του εξηγείς τις προτάσεις σου.

ΥΓ: Μην ξεχνάς το ζελέ στα πυκνά σου μαλλιά...

phlou...flis είπε...

@jamanfou: λες; Κι αμα μου δώσουν καμιά προαγωγή; Δε θα το αντέξω

@Μάτα: Μπαααα. Κοιμάμαι πολύ και βλέπω ...οράματα!

@niskpet: Ζηλεύεις; θα σε πάρω βοηθόμου, μιας και είσαι καλό παιδί

cook είπε...

τι υπεροχο θα ηταν καποτε να το δουμε αυτο....

phlou...flis είπε...

@cook: λες;

Στρατος "exoaptonkyklo" Ραπτοπουλος είπε...

Ενταξει λοιπον, η προταση ειναι οχι μονο καλη αλλα και απαραιτητο να προχωρησει.Αφηστε λοιπον τα λογια κυριοι ολοι εσεις που σχολιαζετε ετσι ανωφελα και μπειτε στην ουσια.Λοιπον κυριε Φλουφλη.
Δε σου κρυβω πως μ εχει απασχολησει πολυ απο παλαιοτερα το πως θα μπορουσε μια τετοια ιδεα να προχωρησει. Τα προβληματα και τα εμποδια πολλα και πασης φυσης. Γι αυτο, εκτος απο την παρουσιαση της προτασης αυτης, μπορεις να κανεις το επομενο βημα ? Και ποιο θα μπορουσε να ειναι αυτο?
Επειδη με απασχολει πολυ σοβαρα το ενδεχομενο μεσα απο τη μεταξυ μας (και οποιων αλλων τυχον ενδιαφερθουν)συνεργασια να προκυψει κατι ουσιαστικο, θα ηθελες να ξεκιναγαμε ενα διαλογο ακομα κι απο κοντα?
Τι λες? Ποσο αποφασισμενος εισαι φιλε φλουφλη μπροστα σε μια τετοια προοπτικη?
Περιμενω με χαρα την απαντηση σου.
* Εννοειται πως αν ενδιαφερεσαι το ονομα μου και τα στοιχεια επικοινωνιας μου θα ειναι στη διαθεση σου.

phlou...flis είπε...

@exoaptonkyklo:
καλησπέρα. Λίγο επιθετικό σε βλέπω;;; ή κάνω λάθος
Το ...κυριε κομμένο :))
Εχω κάνει και το 2ο βήμα. Εστειλα την πρόταση στο Δήμο Λάρισας και περιμένω.
Σου στέλλω σχετικό e-mail