Πέμπτη, 28 Ιανουαρίου 2010

Είναι τελικά οι Πανελλήνιες τόσο «αδιάβλητος» θεσμός;

Το σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας μας μέσω του θεσμού των Πανελλαδικών Εξετάσεων είναι διαβλητό από ...μέσα και τα τελευταία χρόνια αρχίζεται να γίνεται και διαβλητό και απ’ ...έξω. Και εξηγούμαι.
Στην ελληνική κοινωνία υπάρχει ακόμα και σήμερα η παραδοχή ότι ο θεσμός των πανελληνίων εξετάσεων είναι αδιάβλητος και καθ' όλα αξιοσέβαστος σε αντίθεση με πολλούς άλλους. Αυτή εντύπωση υπήρχε για πολλά χρόνια. Σταδιακά η αξιοπιστία του και η αδιαβλητότητά του έχει πληγεί ανεπανόρθωτα. Τελευταίο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα 33 γραπτά Αγγλικών στη Θεσσαλονίκη στα οποία φέρεται παραποιημένος ο βαθμός. Αλλά νάταν μόνο αυτό; Αυτός ο θεσμός δέχεται «βολές» και από μέσα. Υπάρχουν αρκετές κατηγορίες υποψηφίων οι οποίοι εξασφαλίζουν μία θέση στα ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας πλαγίως, από παράθυρα του νόμου τα οποία έχουν ανοίξει τόσο που έγιναν ολάκερες πόρτες. Αναφέρω κάποιες από αυτές τις κατηγορίες.
- Τέκνα Ελλήνων Εξωτερικού και Τέκνα Ελλήνων Υπαλλήλων στο Εξωτερικό οι οποίοι εξετάζονται το Σεπτέμβριο κάθε έτους σε θέματα ασυγκρίτως ευκολότερα σε σχέση με τους συμμαθητές τους οι οποίοι φοιτούν στην Ελλάδα. Οι υποκατηγορίες σ’ αυτή την περίπτωση είναι αρκετές και μπορεί κανείς να τις βρει με ένα κλικ! (1)

- Φυσικώς Αδύνατοι Υποψήφιοι οι οποίοι χωρίζονται σε δύο κατηγορίες, σε αυτούς που εξετάζονται ΜΟΝΟ γραπτά και αυτούς που εξετάζονται ΜΟΝΟ προφορικά. Τί παιχνίδια μπορεί να ....παίζονται σε αυτή την κατηγορία υποψηφίων καταμαρτυρεί το παρακάτω έγγραφο (Φ252/32605/06-04-2004 ΥΠΕΠΘ, Υπουργική Απόφαση Φ252/32605/06-04-2004 ΥΠΕΠΘ) το οποίο απεστάλη στους Διευθυντές Εκπαίδευσης προς συμμόρφωση:

«Επειδή προηγούμενα έτη παρατηρήθηκαν φαινόμενα δυσλειτουργίας (sic) ορισμένων επιτροπών προφορικής εξέτασης «φυσικώς αδυνάτων», θεωρούμε σκόπιμο να περιγράψουμε με σύντομο τρόπο τις βασικές πτυχές αυτής της διαδικασίας και να επισημάνουμε ορισμένα σημεία της, προκειμένου να ενισχυθεί η αντικειμενικότητα και αυτής της εξέτασης. Παρακαλούμε τους Διευθυντές Εκπαίδευσης να μεριμνήσουν με δική τους ευθύνη να δοθεί αντίγραφο της παρούσας....» κλικ! (2)

- Μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες εξετάζονται προφορικά ή γραπτά κατά περίπτωση. Οι περιπτώσεις αυτές εξετάζονται ενδοσχολικά ενώπιον επιτροπής, την οποία συγκροτεί για το σκοπό αυτό ο Διευθυντής του Λυκείου και την αποτελούν ο ίδιος ή ο Υποδιευθυντής, ως Πρόεδρος, και δύο (2) καθηγητές της ίδιας ή συναφούς με τα εξεταζόμενα μαθήματα ειδικότητας, ως μέλη. Περισσότερα με ένα κλικ! (3)

- Εισαγωγή αθλητών με Αγωνιστικές Διακρίσεις, oι οποιοι έχουν τη δυνατότητα εισαγωγής τους σε οποιοδήποτε Παν/μιο ή Τ.Ε.Ι. χωρίς ποσοτικό περιορισμό ή σε οποιοδήποτε Παν/μιο ή Τ.Ε.Ι, σε ποσοστό θέσεων σύμφωνα με τη σειρά προτίμησης στο μηχανογραφικό. Οι κατηγορίες και περιπτώσεις εδώ είναι πάμπολλες. Αθλητές σε ομαδικά αθλήματα, αθλητές σε ατομικά αθλήματα, ακόμα και αθλητές αγώνων σκακιού μπορούν να τύχουν αυτώ των ευνοικών ρυθμίσεων. Αθλητές που συμμετέχουν σε σχολικά πρωταθλήματα ή σχολικούς αγώνες και διαπρέπουν πανελληνίως ή ακόμα και παγκόσμια. Εδώ είναι που γίνονται τα τραγελαφικά και τα μεγάλα σκάνδαλα. Θα αναφέρω ορισμένα:

Πριν κάποια χρόνια 3 περιφέρειες, μεταξύ των οποίων και η Ημαθία, είχαν σχολικές ομάδες χειροσφαίρισης (χαντμπολ) και ...διαγωνίζονταν μόνες τους για το σχολικό πανελλήνιο πρωτάθλημα.
Σχολεία πόλεων και τα τελευταία χρόνια τα ιδιωτικά σχολεία, επιδίδονται ακόμα και σε παράνομες μεταγραφές μαθητών-αθλητών –εν γνώσει των Δ/ντών και των Οικείων Γραφείων Φυσικής Αγωγής, οι οποίοι κωφεύουν- προκειμένου να διαπρέψουν σε σχολικά, περιφερειακά και στη συνέχεια στο πανελλήνιο πρωτάθλημα. Κλασσικό παρέδειγμα ήταν στην Πάτρα πριν 4-5 χρόνια όπου διεξήχθη το πανελλήνιο πρωτάθλημα καλαθοσφαίρισης λυκείων, όταν σε ομάδα της Θεσσαλονίκης συμμετείχε και ο ...μαθητής Σχορετσιανίτης. Στις σχολικές ομάδες, «συμμετέχουν» ακόμα και η κουτσή Μαρία, γιατί σε περίπτωση πανελλήνιας διάκρισης όλα τα μέλη της ομάδας επωφελούνται, ακόμα και με 1’’ συμμετοχής σε αγώνα.
Σε πρωτάθλημα στίβου, μαθητής-αθλητής ο οποίος επρώτευσε στους αγώνες ενόργανης γυμναστικής ...συμπαρέσυρε και τους υπόλοιπους συναθλητές του αφού οι κριτές τους «βαθμολόγησαν» με την ίδια βαθμολογία με σκοπό να εισαχθούν όλοι σε ΑΕΙ, ΤΕΙ. Περισσότερα με ένα κλικ! (4)

Ας δούμε και κάποιες περιπτώσεις. Θα μιλήσω και για τις Υγειονομικές Εξετάσεις και τις Πρακτικές Δοκιμασίες των υποψηφίων για τα ΤΕΦΑΑ. Πόσο δύσκολο είναι να προστεθεί ένας πόντος στο ύψος, για να είναι κανείς μέσα στο απαιτούμενο όριο ύψους, ή να προστεθούν 5 πόντοι στο άλμα εις μήκος για τον ίδιο και πάλιν λόγο; Πολύ εύκολο και πολύ απλό. Γιατροί και γυμναστές κάνουν την καταμέτρηση, αν τους «πιάσεις» καθάρισες. Εις βάρος άλλων αλλά ποιος νοιάζεται; Περισσότερα με ένα κλικ! (5)

Τεράστιο το πρόβλημα με τη χρήση της τουαλέτας από τους υποψήφιους κατά τη διάρκεια της τρίωρης εξέτασής τους. Εκεί μέσα μόνοι, αφού οι συνοδοί επιτηρητές περιμένουν έξω, μπορούν να γίνουν τα πάντα. Και το εννοώ: τα πάντα. Αρκεί να διαβάσετε μαρτυρίες υποψηφίων όπως παρουσιάστηκαν σε μια έρευνα. Χρήση κινητών με ομαδική αποστολή απαντήσεων, σημειώσεις σε τσέπες, σμικρύνσεις βιβλίων. Εκεί που ο επιτηρητής αδυνατεί. (Λύση υπάρχει. Μπορεί να λυθεί το πρόβλημα με την πλήρη απαγόρευση χρήσης της τουαλέτας κατά τη διάρκεια της εξέτασης. Όλοι μπορούμε, νομίζω, να κρατηθούμε για ένα 3ωρο. Άλλωστε, αν θυμάμαι, πολύ πιο παλιά εεφαρμοζόταν).

Αντιγραφή όμως γίνεται και μέσα στις αίθουσες εξέτασης, της οποίαν την ευθύνη και αρμοδιότητα έχουν οι επιτηρητές και η Λυκειακή Επιτροπή Εξετάσεων. Όμως συμβαίνει και αυτό. Περισσότερα με ένα κλικ! (6)

Θα σκεφτείτε ίσως, μα με τους φυσικώς αδύνατους και έχοντες αναπηρία τα έβαλες; Δε φτάνει που η ζωή ή οι συνθήκες τους στέρησαν την αρτιότητα ή αρτιμέλια, να μη δικαιούνται κάτι παραπάνω; Μα φυσικά ναι. Αρκεί να συνεχίζουν τις όποιες σπουδές επιλέγουν με την αξία τους και όχι τη φυσική τους κατάσταση. Τα ίδια και άλλα θα έλεγα και για τις άλλες κατηγορίες. Από πού κι ως πού ένα αθλητής του kick boxing, ας πούμε, επειδή πρώτευσε σε πανελλήνιους αγώνες να δικαιούται την εισαγωγή του σε σχολή της αρεσκείας του; Ακόμη και στην ιατρική. Θα διαπρέψει στην ιατρική επιστήμη ...ρίχνοντας κλωτσιές; Θα πρέπει, νομίζω, να ξανασκεφτεί ο νομοθέτης και να επαναπροσδιορίσει τους όρους και της συνθήκες της ...παράπλευρης εισαγωγής των κατηγοριών αυτώ στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ. Για να παραμείνει το σύστημα δίκαιο, όσο μπορεί να θεωρηθεί τέτοιο.

6 σχόλια:

HnH είπε...

Ποοοσο δικιο εχετε....Αχχχ εμας ρωτηστε... Εμας.... Που ,και αν ειδαν τα ματια μας μες την αιθουσα.... Που ,και αν ακουσα τα αυτια μας...διαφορα.....!!! Δεν μπορω να πω λεπτομερειες...εγω ειμαι καθαρη χιχιιχιχι....

Και δε συμφωνω με τους αθλητες, ουτε με τους νομους για τα παιδια του εξωτερικου κλπ κλπ κλπ....Μας ειχε φαει η αδικια περσι.... Εμεις ξερουμε ποσο νιωσαμε την αδικια στο "πετσι" μας...
Τελος, ποσο αδικοι ηταν καποιοι βαθμολογιτες... Και μη μου πειτε πως το ξερω;...Το ξερω, ξερω τι γραφω!!!!! Σε ενα μαθημα τουλαχιστον εγω αδικιθηκα και αλλα παιδια σε αλλα...

Τελοσπαντων, ευχομαι να αλλαξουν αυτα, γιατι εγω πιστευω στο συστημα των Πανελλαδικων, οσο και αν ακουγεται χαζο... Στην Ελλαδα δεν μπορει να υπαρξει καλυτερο συστημα....

EiRiNi

phlou...flis είπε...

@EiRiNi: κοίτα, αξίζει τον κόπο να ακουστούν αυτά τα πράγματα. Έστω και ανώνυμα, έστω και μέσα από ένα ιστολόγιο. Αξίζει να γραφούν μπας και διορθωθούν! Τόλμησέ το.

HnH είπε...

Xαχαχα... Συγγνωμη, θα σας απογοητευσω... Δε θα πω τιποτα!!Δυστυχως...
Eξαλλου τι ανωνυμα τωρα;;
Το μονο ισως που πρεπει να πω ειναι οτι οι επιτηρητες πρεπει καποια στιγμη να κανουν σωστα τη δουλεια τους για περνουν εκεινοι που πραγματικα αξιζουν... Γιατι μετα λεμε πως η χωρα δεν εχει μελλον...Αυτοι ειναι το μελλον, οι υποψηφιοι των πανελλαδικων...

Παντως μαρεσει η διπλωματια σας... Αλλα ξερετε και σεις οτι μερικα πραγματα δε λεγονται...

Meropi είπε...

Φλούφλη μου,
καλά κάνεις και τα γράφεις αυτά. Ειδικά το θέμα με τις προφορικές εξετάσεις, καθώς και αυτό με τους "αθλητές" αγγίζει τα όρια του σκανδάλου σε πολλές περιπτώσεις.

phlou...flis είπε...

@HnH: δε λέγονται αλλά μπορούν να γράφονται, να καταγράφονται έστω και ανώνυμα

@Meropi: ναι έχεις απόλυτο δίκιο

Θ.Κ. είπε...

Έχει όμως καταγραφεί κι αυτή η περίπτωση:
Νοθεία στις Πανελλαδικές (2007)

Νοθεία στις Πανελλαδικές (2007) – Βίντεο