Τετάρτη, 9 Σεπτεμβρίου 2009

Στην Κύπρο, δίνουν πολύ περισσότερα για την παιδεία

Στις χώρες της ΕΕ που διαθέτουν τα περισσότερα κονδύλια για την παιδεία, κατατάσσεται η Κύπρος. Με εξαίρεση τη Δανία, το νησί δίνει τα πιο πολλά χρήματα για τη δημόσια εκπαίδευση στην Ευρώπη των «27» ενώ κατέχει και μια από τις υψηλότερες θέσεις στις δαπάνες ανά μαθητή/φοιτητή.
Σύμφωνα με τη μελέτη «Βασικά στοιχεία για την εκπαίδευση στην Ευρώπη 2009» του ευρωπαϊκού δικτύου Ευρυδίκη, η Κύπρος επένδυσε το 7% του ΑΕΠ στην εκπαίδευση κατά το 2006, ποσοστό που είναι αισθητά πιο πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (5,1%). Μάλιστα η Κύπρος είναι η μια από τις τρεις χώρες που κατάφεραν να αυξήσουν τα κονδύλια για την παιδεία πάνω από 20% από το 2001 μέχρι το 2006. Στην πρώτη θέση της σχετικής κατάταξης βρίσκεται η Δανία η οποία επένδυσε στην εκπαίδευση το εντυπωσιακό 8% του ΑΕΠ. Δεύτερη είναι η Κύπρος, ενώ ακολουθεί τρίτη η Σουηδία και μετά το Βέλγιο. Η δε Ελλάδα είναι σε πολύ χειρότερη θέση, αφού με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, κατά το 2005 επένδυσε μόλις το 4% του ΑΕΠ στην εκπαίδευση ενώ ο μέσος όρος των «27» ήταν 5%. Όσο για τη Φινλανδία η οποία φημίζεται για το εκπαιδευτικό της σύστημα, κατά το 2006 δαπάνησε 6,1% του ΑΕΠ.
Η Κύπρος συγκαταλέγεται επίσης, ανάμεσα στις χώρες της γηραιάς ηπείρου που διαθέτουν τα περισσότερα χρήματα σε κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης, αρκεί να εξετάσει κάποιος τα στοιχεία για τις δαπάνες ανά μαθητή και φοιτητή. Ειδικότερα, για το 2006 η Κύπρος έδωσε €5.900 ανά μαθητή της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κατακτώντας έτσι την έβδομη θέση. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η χώρα μας βρίσκεται στη δεύτερη θέση αφού διέθεσε €9.000 ανά μαθητή, ενώ κατέχει την πρωτιά όσον αφορά στη δαπάνη ανά φοιτητή με €18.400. Αξίζει να σημειωθεί πως άλλα κράτη μέλη επένδυσαν πολύ λιγότερα χρήματα. Π.χ. η Ελλάδα διέθεσε μόλις €5.200 ανά φοιτητή, η Γαλλία σχεδόν τα μισά (€9.800) και χώρες όπως η Ρουμανία, η Μάλτα και η Βουλγαρία από €2.700-€3.900 ανά φοιτητή.


Πηγή: εφημερίδα ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ

Σάββατο, 5 Σεπτεμβρίου 2009

Στατιστικά ...πρωτιάς

Διάβασα αυτές τις μέρες, στις τοπικές εφημερίδες της Λάρισας -από την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στα ΤΕΙ και ΑΕΙ και δώθε- συγχαρητήρια σε επιτυχόντες (ακόμη και από γονείς, αδέλφια, παππούδες, θείους…), ευχαριστήρια επιτυχόντων (προς τους καθηγητές του τάδε σχολείου και αυτούς του δείνα φροντιστηρίου για τη βοήθειά τους …), διαφημίσεις (φροντιστηρίων φυσικά) για επιτυχόντες δικούς μας, δικούς τους κλπ. Διάβασα πίνακες-στατιστικά για την πρωτιά που κατάκτησε το τάδε σχολείο, για τους περισσότερους επιτυχόντες του δείνα φροντιστηρίου και κυρίως για τη μέγιστη επιτυχία των ιδιωτικών σχολείων. Και αναρωτιέμαι, πόσο κοντά στην αλήθεια βρίσκονται όλα αυτά.
Νομίζω πως αυτή η ιστορία, ιδιαίτερα με τα στατιστικά, βρίσκεται πολύ πολύ μακριά από την αλήθεια και την πραγματικότητα. Τα πράγματα δεν είναι έτσι όπως δημοσιεύονται ή όπως ακριβώς δημοσιεύονται. Δεν μπορεί να αποτυπωθεί η εικόνα ενός σχολείου με βάση τις επιτυχίες των μαθητών του. Στην επιτυχία -ή αποτυχία- συμμετέχουν πολλοί περισσότεροι παράγοντες του ενός. Το ίδιο το σχολείο, το αναλυτικό του πρόγραμμα (!!), το φροντιστήριο, το ιδιαίτερο, η οικογενειακή κατάσταση και το μορφωτικό επίπεδο των γονιών, αλλά πρώτιστα και κύρια το ίδιο το παιδί.

Τα αναλυτικά προγράμματα -ιδίως της Γ’ τάξης- των ιδιωτικών σχολείων, δεν είναι αυτά που υποβάλλονται στις αρμόδιες Δ/νσεις ή Γραφεία Εκπ/σης. Και αυτό το γνωρίζουν όλοι, καθηγητές, μαθητές, γονείς, αλλά και Δ/νσεις και Γραφεία Εκπ/σης. Όλοι μα όλοι, μικροί και μεγάλοι, αρμόδιοι μα και αναρμόδιοι. Τα μαθήματα Γενικής Παιδείας διδάσκονται μέχρι τα Χριστούγεννα και από κει και πέρα τη θέση τους την παίρνουν τα μαθήματα κατεύθυνσης. Πολλαπλασιάζονται οι ώρες διδασκαλίας μαθημάτων κατεύθυνσης σε βάρος των άλλων μαθημάτων. Αυτό, δεν μπορεί να συμβεί στα δημόσια σχολεία. Στα δε φροντιστήρια, ιδιαίτερα στη Β’ τάξη του λυκείου, μέχρι τα Χριστούγεννα «διδάσκονται» τα μαθήματα της Β’ τάξης και στη συνέχεια τα παιδιά «διδάσκονται» τα μαθήματα κατεύθυνσης της Γ’ τάξης!!! Έτσι, η σύγκριση γίνεται σε …ανόμοια πράγματα.

Σε κάποια ιδιωτικά σχολεία, ακόμη και στη Λάρισα, γίνεται επιλογή μαθητών με βάσει τις σχολικές επιδόσεις, την κοινωνικο-οικονομική κατάσταση των γονέων. Πώς λοιπόν μπορεί να συγκριθεί αυτό το σχολείο με το δημόσιο, στο οποίο δημόσιο όλοι οι «καλοί» μα και «κακοί» χωράνε; Στο ιδιωτικό σχολείο, υπάρχει η ευχέρεια να δημιουργηθούν τμήματα ολιγομελή (αντί των 28μελών στα δημόσια), τμήματα ανάλογα με το επίπεδο των μαθητών (και ας απαγορεύεται ρητά αυτός ο διαχωρισμός, μα όλοι το γνωρίζουν και οι αρμόδιοι κάνουν τα στραβά μάτια). Οι συνθήκες με τις οποίες παρέχεται η γνώση στα παιδιά έχουν διαφορετική αφετηρία, άρα οι συγκρίσεις είναι, αν μη τι άλλο αφελείς, ή υποκρύπτουν σκοπιμότητες.


Η επιτυχία ή αποτυχία ενός μαθητή, οφείλεται κατά κύριο λόγο στον ίδιο, στο οικογενειακό περιβάλλον του και δευτερευόντως στους καθηγητές του. Δηλαδή ένας «καλός» καθηγητής μπορεί να ανοίξει το κρανίο ενός «κακού» μαθητή και να του το γεμίσει με γνώσεις; ‘Η ένας κακός καθηγητής μπορεί να αποτρέψει ή να συμπαρασύρει έναν καλό μαθητής από το να πετύχει το στόχο του; Ας σταματήσουμε όλα αυτά τα οποία προς ένα τείνουν, τη διαφήμιση, και ας αφήσουμε όλους όσους πέτυχαν να το ευχαριστηθούν, ας τους συγχαρούμε για την επιτυχή τους προσπάθεια. Και ας εξηγήσουμε στους υπόλοιπους που δεν πέτυχαν, πως οι πόρτες δεν έχουν κλείσει· αρκεί να βρουν την κατάλληλη γι αυτούς, ανοικτή πόρτα.


Καλή σχολική χρονιά σε όλους, στους μαθητές και τους γονείς-κηδεμόνες τους, στους δασκάλους και καθηγητές τους και σε όλους τους φορείς της εκπαίδευσης.

Τρίτη, 1 Σεπτεμβρίου 2009

Δεύτερη κατανομή και στις θέσεις στα ΤΕΙ και ΑΕΙ - Update

Οι βάσεις ανακοινώθηκαν, οι υποψήφιοι και αυριανοί σπουδαστές ή φοιτητές γνωρίζουν σε ποια σχολή ή τμήμα πέρασαν, κάποιοι ξεκίνησαν τη διαδικασία αναζήτησης στέγης, ενώ όσοι απέτυχαν σχεδιάζουν τις επόμενες κινήσεις τους. Υπάρχει και μια κατηγορία υποψηφίων που είναι –εν μέρει- σε αναμονή. Αναφέρομαι στους αθλητές οι οποίοι πέτυχαν πανελλήνια ρεκόρ και εμπίπτουν στην κατηγορία της επιδότησης με το επιπλέον 10%. Σε λίγες μέρες θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα και ενδέχεται, αρκετοί από αυτούς να εγκαταλείψουν τις σχολές στις οποίες ήδη πέρασαν και να εγγραφούν σε άλλες, τις οποίες θα πετύχουν με το επιπλέον 10%. Μέχρις εδώ, τίποτα το μεμπτό. Το παράλογο της υπόθεσης είναι πως, αν τελικά επιλέξουν μια άλλη σχολή από αυτή που πέρασαν, η κενή θέση η οποία ενδέχεται να προκύψει ΔΕΝ θα καλυφθεί από άλλον υποψήφιο. Απλά, η θέση σε σχολή ή τμήμα που θα αφήσουν –για να πάρουν την άλλη όπως θα προκύψει από το επιπλέον 10%- θα παραμείνει κενή. Τραγικό, για μια πολιτεία η οποία δε μπορεί να αναδιανείμει κενές θέσεις.


Ανάλογο παράδειγμα ισχύει και με όσους υποβάλλουν μηχανογραφικό με το 10%. Συνήθως, η πλειοψηφία αυτών προέρχεται από όσους απέκτησαν ένα πτυχίο, ή και όσους ακόμη ακόμη βρίσκονται στο τελευταίο έτος σπουδών -ω της παρανομίας- προκειμένου να αποκτήσουν το δικαίωμα ενός φοιτητικού πάσο ή –και αφορά αποφοίτους στρατιωτικών ή αστυνομικών σχολών- να δικαιούνται φοιτητική άδεια. Με αυτή τους όμως την ενέργεια, στερούν θέσεις από άλλους οι οποίοι θέλουν πραγματικά να σπουδάσουν.


Κι εδώ έρχεται το Υπουργείο Παιδείας να επιδείξει την ανικανότητά του. Μια ανικανότητα που δεν του επιτρέπει να ελέγξει αυτές τις καταστάσεις. Να βάλει σε δεύτερη κατανομή-επιλογή τις σχολές-τμήματα στις οποίες αδειάζουν θέσεις και να ελέγξει τους διπλοεγγεγραμμένους. Εξ όσον γνωρίζω, στην Κύπρο ισχύει ο θεσμός της δεύτερης κατανομής. Υποψήφιοι που δηλώνουν Σχολές σε ελληνικά πανεπιστήμια ή και στο κυπριακό, μετά την τελική τους επιλογή, η κενή θέση καταλαμβάνεται από τους επιλαχόντες. Δεν «σπαταλούνται» με αυτό τον τόπο οι θέσεις. Και αφού το εφαρμόζουν οι κύπριοι, γιατί να μην μπορούν να το εφαρμόσου και οι ελλαδίτες;
Από την εφημερίδα ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ (2 Σεπτ 2009)

Σήμερα αναμένεται να ανακοινωθεί η β΄ κατανομή θέσεων

ΜΕΧΡΙ αργά το απόγευμα της Δευτέρας οι λειτουργοί της Υπηρεσίας Σπουδών του Πανεπιστημίου Κύπρου προσπαθούσαν να εντοπίσουν τηλεφωνικώς τους διπλοθεσίτες φοιτητές, αυτούς δηλαδή που εξασφάλισαν μια θέση στο εν λόγω ίδρυμα και μια δεύτερη σε κάποιο πανεπιστήμιο της Ελλάδας. Μετά από αρκετές προσπάθειες η αποστολή τους στέφθηκε με επιτυχία, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των διπλοθεσιτών απάντησε τελικά ποια από τις δυο θέσεις θα κρατήσει και έτσι η β’ κατανομή θέσεων στο Πανεπιστήμιο θα διεξαχθεί κανονικά.
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία από τους 450 διπλοθεσίτες οι 200 περίπου αποφάσισαν να σπουδάσουν στην Κύπρο ενώ οι υπόλοιποι επέλεξαν να εγκαταλείψουν τη θέση τους στο νησί
και να μεταναστεύσουν για σπουδές στην Ελλάδα. Ως εκ τούτου υπολογίζεται ότι στην β’ κατανομή θα διατεθούν γύρω στις 200 θέσεις (ίσως και λιγότερες). Σε σχετικό δελτίο, η Υπηρεσία Σπουδών ενημερώνει τους ενδιαφερόμενους ότι σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας καταβάλλονται προσπάθειες για να ολοκληρωθούν το συντομότερο όλες οι απαιτούμενες διαδικασίες ώστε να μπορέσει το Πανεπιστήμιο να ανακοινώσει τους υποψήφιους οι οποίοι εξασφάλισαν θέση μέσω της δεύτερης κατανομής. Όπως τονίζει, αυτό αναμένεται να γίνει σήμερα το απόγευμα Τετάρτη 2 Σεπτεμβρίου. Τα αποτελέσματα θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα της Υπηρεσίας (www.ucy.ac.cy/fmweb) και θα δημοσιευτούν και στον Τύπο μαζί με όλες τις απαραίτητες οδηγίες. Αν τηρηθεί το πιο πάνω χρονοδιάγραμμα οι νέοι φοιτητές του Πανεπιστημίου θα κληθούν να προσέλθουν στα γραφεία της Υπηρεσίας Σπουδών στην πανεπιστημιούπολη την ερχόμενη Παρασκευή 4 του μηνός για να καταθέσουν το συμπληρωμένο έντυπο εγγραφής τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι υποψήφιοι που υπέβαλαν αίτηση για διεκδίκηση θέσης μέσω της β’ κατανομής ανέρχονται στους 800. Υπολογίζεται λοιπόν, ότι περίπου ένας στους τέσσερις θα πάρουν το πολυπόθητο εισιτήριο για να φοιτήσουν στο Πανεπιστήμιο Κύπρου.