Παρασκευή, 27 Φεβρουαρίου 2009

Αποκέντρωση Πανεπιστημιακών Σχολών ή ανάπτυξη ελληνικής περιφέρειας

«Είμαστε οι γυρολόγοι του πανεπιστημίου», φωνάζουν οι φοιτητές του Τμήματος Επιστήμης & Τεχνολογίας Υλικών του Παν. Κρήτης. Το Τμήμα δεν έχει έδρα και αίθουσες και φιλοξενείται από άλλα Τμήματα, μετακινούμενοι από κτίριο σε κτίριο. Έτσι, αποφάσισαν σε κατάληψη διαμαρτυρόμενοι για έλλειψη υποδομών.

Στην Ελλάδα, όσον αφορά στη ίδρυση πανεπιστημίων ή/και Τμημάτων, ακολουθείται η ακόλουθη σειρά: πρώτα δημιουργούνται Πανεπιστήμια ή/και Τμήματα, ακολούθως εισάγονται-εγγράφονται οι φοιτητές/σπουδαστές, προκηρύσσονται οι θέσεις Εκπ/κού προσωπικού, αναζητούνται αίθουσες μαθημάτων-εργαστηρίων και κτιριακές υποδομές και τέλος καταρτίζεται το περιεχόμενο σπουδών. Και σε καμιά δεκαριά χρόνια από την αποφοίτηση των πρώτων, αναζητούνται ή διεκδικούνται και επαγγελματικά δικαιώματα. Έτσι συμβαίνει και με αρκετά Τμήματα του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Πέντε (5) πανεπιστημιακές Μονάδες αναπτυγμένες σε πέντε (5) νησιά, δεκαοχτώ (18) Τμήματα, τριάντα (30) Προγράμματα Σπουδών, δώδεκα (12) Μεταπτυχιακά Προγράμματα να τρέχουν, δεκατρείς χιλιάδες (13.000) ενεργοί φοιτητές απαρτίζουν το Παν. Αιγαίου. Στη Λέσβο 6 Τμήματα, στη Χίο 3 Τμήματα, στη Σύρο 1 Τμήμα, στη Σάμο 3 Τμήματα, στη Ρόδο 3 Τμήματα, στη Λήμνο ακόμα δεν ιδρύθηκε αλλά πού θα πάει…. Στη Μυτιλήνη, ειδικά, υπάρχουν δύο (2) Σχολές: Η Σχολή Κοινωνικών Επιστημών που αποτελείται από τα εξής Τμήματα: Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας, Γεωγραφίας, Κοινωνιολογίας, Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας. Η Σχολή Περιβάλλοντος αποτελείται από το Τμήμα Περιβάλλοντος και το Τμήμα Επιστημών της Θάλασσας. Σχολές χωρίς ουσιαστικό περιεχόμενο που οδηγούν τους απόφοιτους στο …πουθενά. Αντίθετα με αυτό που αναγράφεται σε …οδηγίες του πανεπιστημίου πως «…λειτουργούν κάτω από τις ιδιαίτερες συνθήκες του Αιγαίου, αποτελεί ένα Πανεπιστήμιο-Δίκτυο, δυναμικό, σύγχρονο, ποιοτικό, συνεχώς αναπτυσσόμενο, καταξιωμένο στον ελληνικό και στον ευρωπαϊκό ακαδημαϊκό χώρο». Αρλούμπες και μετά …συγχωρήσεως. Ειδικότερα, το Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας (ΤΠΤΕ)-τίτλος βαρύγδουπος και στομφώδης- φέτος άλλαξε ονομασία· Τμήμα Πολιτισμικής Πληροφορικής. Ο λόγος απλός, το εν λόγω Τμήμα, δεν είχε …περιεχόμενο, ήταν κενό περιεχομένου. Και έτσι αποφάσισαν στην μετονομασία. Οι απόφοιτοί του, δεν γνώριζαν τι ακριβώς σπούδασαν. Στόχος του ΤΠΤΕ είναι η εκπαίδευση νέων επιστημόνων (αυτό τουλάχιστον διατείνονται): - στις τεχνολογίες πληροφορικής, - στις πολιτισμικές σπουδές, -στις εφαρμογές των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών για την παραγωγή και διαχείριση ψηφιακού πολιτιστικού περιεχομένου. Μπλα,μπλα, μπλα....


Στην τελετή καθομολόγησης, ο πρόεδρος του Τμήματος, πανηγυρικά ανακοίνωνε στους πτυχιούχους και γονείς αυτών πως οι Πρυτανικές Αρχές «ενεργούν έτσι ώστε το Τμήμα να τύχει αναγνώρισης Τμημάτων Πληροφορικής». Χα χα! Θα συγκριθούν οι πτυχιούχοι του τμήματος αυτού με τους αντίστοιχους Τμημάτων Πληροφορικής. Τι λε ρε! (και πάλιν sorry). Ούτε σε διαγωνισμούς του υπουργείου Πολιτισμού δεν εντάσσονται οι εν λόγω πτυχιούχοι.


Γιατί λοιπόν ιδρύονται αυτά τα Τμήματα (και άλλα πολλά ανά την ελληνική επικράτεια, στου …διαόλου τη μάνα –ουπς, πάλιν μου ξέφυγε); Μα για τη μόρφωση και την παροχή ευρύτερης εκπαίδευσης στα ελληνόπουλα. Λάθος! Για την αποκέντρωση των Σχολών και των Τμημάτων των πανεπιστημίων. Πάλι λάθος! Για την …οικονομική ανάπτυξη της ελληνικής περιφέρειας. Σωστό! Γι αυτό το λόγο και μόνο γι αυτό. Θυμηθείτε, ποιοι αντέδρασαν πρώτοι στην κατάργηση της βάσης 10 εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; Οι νομάρχες και Δήμαρχοι που στην πριφέρεια ή στο Δήμος τους υπήρχαν Σχολές με …χαμηλή ζήτηση. Και οι αντίστοιχες τοπικές κοινωνίες (και όπως πληροφορούμαστε, το υπουργείο εξετάζει το ενδεχόμενο κατάργησης της βάσης του 10). Οι πιέσεις που ασκούνται στην εκάστοτε ηγεσία του υπουργείου Παιδείας …πιάνουν τόπο, απ’ ότι φάνηκε και φαίνεται μέχρι σήμερα (να θυμηθούμε τις τελευταίες σχολές που ιδρύθηκαν, λίγο πριν την αποχώρηση του κου Στυλιανίδη. Στην Καρδίτσα αναζητούν χώρους στέγασης).


ΥΓ. ο δευτερότοκος γιος μου, είναι πτυχιούχος της εν λόγω Σχολής και σήμερα, όλοι μαζί, προσπαθούμε να καταλάβουμε …τι ακριβώς σπούδασε!!! Ο βαρύγδουπος τίτλος και οι "προοπτικές επαγγελματικής σταδιοδρομίας" μας παρέσειραν. Φταίμε αυτός, φταίμε εμείς μα μήπως φταίει κι ο ...Χατζηπετρής;

6 σχόλια:

nickpet είπε...

Αυτό δεν είναι τίποτα! Ο Υπουργός Ταλιαδούρος αποφάσισε, για ψηφοθηρικούς λόγους, να δημιουργήσει νέα τμήματα ΤΕΙ στην Καρδίτσα, απ΄όπου και ψηφίζεται. Το παράξενο είναι ότι οι νέες σχολές ΔΕΝ έχουν ακόμα επανδρωθεί με καθηγητές και το χειρότερο είναι ότι ΔΕΝ υπάρχουν ΟΥΤΕ αίθουσες και εργαστήρια για τις Σχολές! Βέβαια, όλοι ι υθεύθυνοι λένε ότι ΘΑ είναι όλα έτοιμα τον Σεπτέμβρη, ποιός όμως τους πιστεύει;
Αυτά πάντως ΔΕΝ τα γνωρίζουν στην υπόλοιπη Ελλάδα και λυπάμαι πάρα πολύ τα παιδιά που γεμάτα δύναμη θα θελήσουν να ξεκινήσουν τις σπουδές τους...

phlou...flis είπε...

@nickpet: δίκιο έχεις μα ποιος ακούει; Εκ των υστέρων τα αντιλαμβανόμαστε όταν είναι πια αργά

dyosmaraki είπε...

Κατ'αρχήν αν δεν απατώμαι στη Λήμνο θα ξεκινήσει φέτος κάποιο τμήμα (νομίζω σχετικά με διατροφολογία)

Συγχώρεσέ με μα δεν με βρίσκει σύμφωνη η θέση σου. Προσωπικά είμαι κάθετα αντίθετη στην συγκέντρωση όλων των Πανεπιστημίων στην Αθήνα. Πιστεύω πως στην πρωτεύουσα κάθε Νομού (τουλάχιστον) θα έπρεπε να υπάρχουν τμήματα ΑΕΙ που να σχετίζονται πρώτιστα με τις οικονομικές δραστηριότητες κάθε Νομού. Δεν είναι απλό το θέμα, τα τμήματα των Σχολών δεν θα έπρεπε να αποσκοπούν μόνο στην οικονομική ανάταση της κάθε περιοχής μα και στην φραγή της ερήμωσης της επαρχίας μας. Εάν υπήρχαν σωστές Πανεπιστημιακές υποδομές σε κάθε Νομό δεν θα αναγκάζονταν οι νέοι να μεταναστεύσουν και να συνωστίζονται όλοι στην Αθήνα.
Δεν μπορεί για παράδειγμα στην Ιεράπετρα που η οικονομία της βασίζεται κατ΄εξοχήν στις αγροτικές καλλιέργειες να έχει δημιουργηθεί μόλις εδώ και λίγα χρόνια σχετικό τμήμα με σημαντικότατες ελλείψεις. Είναι πολύ σημαντικό οι νέοι της επαρχίας να μην μετακινούνται πια στα αστικά κέντρα (σε κάποιες περιοχές μιλάμε για τάση ερήμωσης π.χ. νησιά της Δωδεκανήσου πλην Ρόδου και Κω).

Σε τελική ανάλυση κρίνω πως θα ήταν συμφερότερο για έναν νέο από την Κάρπαθο να ταξιδεύει μέχρι την Ρόδο για σπουδές παρά μέχρι την Αθήνα. Αλλωστε είναι γνωστό πως πολλοί απόφοιτοι συνηθίζουν μετά τις σπουδές τους να παραμένουν στον τόπο που έχουν τελειώσει τις σπουδές τους (έτσι γιγαντώθηκε η συνοικία Ζωγράφου), γιατί λοιπόν να μην αναπτυχθεί και η επαρχία????

Η πραγματικότητα είναι διαφορετική για το πρόγραμμα σπουδών από την κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Το τμήμα πολιτισμικής τεχνολογίας πράγματι έχει σημαντικό αντικείμενο να βγάλει σε πέρας αφού εδώ και λίγα μόλις χρόνια ξεκίνησε η ψηφιοποίηση των αρχείων σε Μουσεία και λοιπούς πολιτισμικούς χώρους. Επομένως ως πρόγραμμα σπουδών δεν απέχει από αυτό που ορίζουν τα Ευρωπαϊκά προγράμματα σπουδών και κανονικά θα έπρεπε αυτοί οι πτυχιούχοι να απορροφώνται και όχι εκείνοι που απλά έχουν τελειώσει τα γενικά τμήματα πληροφορικής. Υπάρχουν σημαντικές διαφορές στον τρόπο που λειτουργεί ένα project ψηφιοποίησης αρχειακού υλικού ενός Μουσείου και ενός project που αφορά την εγκατάσταση λογισμικού σε μια εμπορική επιχείρηση. Ομως όπως λες εφ΄όσον οι συγκεκριμένες ειδικότητες δεν περιλαμβάνονται στο προσοντολόγιο δυστυχώς αυτοί οι απόφοιτοι εκ προοιμίου δεν έχουν δικαίωμα να συμμετάσχουν στους διαγωνισμούς που γίνονται λόγω έλλειψης τυπικού προσόντος (δηλαδή υπαγωγής του πτυχίου τους στο προσοντολόγιο).

Η ίδια η Πολιτεία είναι υπεύθυνη να οργανώσει και να εξασφαλίσει τις υποδομές (κτίρια,αίθουσες κλπ) όσο και την κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων.

Η κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων βέβαια εκτός από θέμα της Πολιτείας είναι και θέμα των ίδιων των φοιτητών (οι οποίοι δυστυχώς άγονται και φέρονται από κομματικές αντιπαραθέσεις και δυστυχώς δεν συμφωνούν να διεκδικήσουν το ευνόητο : το κοινό τους συμφέρον)

ΥΓ. Προέρχομαι από ένα τμήμα σπουδών του οποίου τα επαγγελματικά δικαιώματα δεν έχουν κατοχυρωθεί και φοβάμαι πως δεν πρόκειται να κατοχυρωθούν για δύο λόγους :
-την φαγωμάρα των φοιτητών (λόγω κομματικών αντιπαραθέσεων) και
-τον πόλεμο που εξαπολύουν επώνυμοι καθηγητές από τα αναγνωρισμένα "καλά" Πανεπιστήμια ενάντια στα συγκεκριμένα τμήματα.

ΥΓ. Οσο κι αν ακούγεται παράξενο η παροχή γνώσεων στο συγκεκριμένο τμήμα σπουδών προσφερόταν από καθηγητές νέους σε ηλικία με μεράκι που είχαν προσωπική επαφή με κάθε φοιτητή σε αντίθεση με τα συμβατικά "γνωστά" Πανεπιστήμια που τον καθηγητή πιθανά να τον συναντήσεις στην απονομή του πτυχίου.

KitsosMitsos είπε...

Όλα γίνονται για τα ψηφαλάκια. Αλλά φταίμε και εμείς. Που δεν επιλέξαμε το ΤΕΙ που θα οδηγούσε σε καλύτερες επαγγελματικές προοπτικές αλλά θέλαμε πτυχίο πανεπιστημίου...

phlou...flis είπε...

@dyosmaraki: χαίρομαι που δε συμφωνείς! Αλλιώς πως θα το κουβεντιάζαμε το θέμα. Το θέμα το έθεσες ΠΟΛΥ ΟΡΘΑ. "Αν υπήρχαν σωστέ πανεπιστημαικές υποδομές..". Ε αυτό θίγω, δεν υπάρχουν και όλα στήνονται ΜΟΝΟ για την οικονομική ανόρθωση. Ποιος δε θάθελε να σπουδάζουν τα παιδιά του στο μέρος διαμονής του; Πόσο μάλλον η οικογένειά μου, δύο αγόρια έχω, ο ένας σπούδαζε Αθήνα, ο άλλος Μυτιλήνη κι εμείς διαμέναμε Λάρισα.
Συμφωνείς κι εσύ μάλλον πως πρώτα δημιουργούνται τα Τμήματα και μετά τα υπόλοιπα. Το δε προσοντολόγιο ...στο τέλος και μετά από πιέσεις συλλόγων πτυχιούχων. Οι πτυχιούχοι του ΤΠΤΕ πράγματι το παλεύουν.
Οσον αφορά στους καθηγητές, θα συμφωνούσα μαζί σου για το παν. ιωαννίνων, ας πούμε, που ακόμα και στην ιατρική σχολή υπάρχει η προσωπική σχέση, αλλά στη Μυτιλήνη οι καθηγητές είναι ...ιπτάμενοι. Ακόμα και στη Λάρισα συμβαίνει, λόγω μικρής απόστασης από Αθήνα.
Χαίρομαι για τις δικές σου, έστω και αντίθετες απόψεις. Καλό βράδυ.

phlou...flis είπε...

@KitsosMitsos: στερνή μου γνώση να σ' είχα πρώτα