Γιατί, εκτός από τις "δικαιολογημένες" απουσίες γιατί να μην υπάρχουν και οι αδικαιολόγητες παρουσίες;
Οι μαθητές στα λύκεια «δικαιούνται» κάθε σχολική χρονιά ένα συγκεκριμένο αριθμό απουσιών. Το όριο είναι 164 από τις οποίες οι 50 μπορούν να είναι αδικαιολόγητες (1), οι υπόλοιπες 64 δικαιολογημένες (2) από γονείς-κηδεμόνες ή γιατρό και οι επόμενες 50 οπωσδήποτε δικαιολογημένες από γιατρό (3) και μόνο. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις –νοσηλεία σε νοσοκομείο ή μακρά ασθένεια- το όριο αυτό αυξάνεται, αλλά στην περίπτωση αυτή απαραίτητη είναι η γνωμάτευση ειδικής ιατρικής επιτροπής. Αλλά δε θέλω να σταθώ σ’ αυτή την τελευταία περίπτωση παρά στην πρώτη.
Ας ξεκινήσουμε από το θεσμό της αδικαιολόγητης απουσίας (1). Οι μαθητές, με την ευλογία της πολιτείας, μπορεί να λείψουν όποτε …γουστάρουν, χωρίς να δώσουν λόγο σε κανέναν, φαντάζομαι ούτε στους γονείς τους! Καθαρά ελληνική …πατέντα! Αυτό δεν λογίζεται …κοπάνα αφού το Υπουργείο τους δίνει αυτό το «δικαίωμα». Σκεφτείτε τώρα να μπορείτε να φύγετε από την εργασία σας χωρίς να δώσετε λόγο, ο στρατιώτης να φύγει από τη μονάδα του χωρίς να αναφερθεί, ο οδηγός ενός μέσου συγκοινωνίας να εγκαταλείψει το μέσο που οδηγεί και να φύγει χωρίς να δώσει λόγο σε κανένα και άλλα τόσα παραδείγματα. Πολύ θα ‘θελα ν’ ακούσω τον νομοθέτη-συντάκτη αυτής της διάταξης να μας την αιτιολογήσει.
Η δεύτερη περίπτωση (2) λογική, λογικότατη. Δικαιούται ο μαθητής να αρρωστήσει βρε αδελφέ, να λείψει τέλος πάντων για διάφορους λόγους, τους οποίους λόγους γνωρίζει ο γονέας-κηδεμόνας και δικαιολογεί ή γνωματεύει ο γιατρός και δίνει δικαιολογητικό γι αυτό. Τα δικαιολογητικά κατατίθενται εμπρόθεσμα και …ούτε γάτα ούτε ζημιά.
Και έρχομαι στην τελευταία περίπτωση (3). Αυτή η παράγραφος ήταν για πολλά χρόνια ανενεργή, …θαμμένη. Κάποιοι (ποιοι άραγε;) αίφνης την ξεθάψανε και τείνει να γίνει θεσμός, ως επί το πλείστον στους μαθητές της Γ’ τάξης των Λυκείων. Ο σκοπός είναι προφανής, για όσους παρακολουθούν τα τεκταινόμενα. Οι τελειόφοιτοι μαθητές κάνουν χρήση αυτής της …εαρινής άδειας που τους χορηγεί το υπουργείο για να προετοιμαστούν για τις πανελλήνιες εξετάσεις. Για την δικαιολόγηση αυτών των 50 απουσιών, καταφεύγουν σε γιατρούς (έχουν άραγε κι αυτοί κάποιο …κέρδος απ’ αυτή την ιστορία;). Αν δει κανείς τις γνωματεύσεις που φέρνουν οι γονείς στις γραμματείες των λυκείων για να δικαιολογήσουν αυτές τις 50 απουσίες (και τις άλλες), θα καταλήξει στο ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΟ συμπέρασμα: η πλειοψηφία των τελειοφοίτων οι οποίοι θα διαγωνιστούν στις πανελλήνιες εξετάσεις είναι από ελαφριά έως βαριά …ασθενείς! Ταυτόχρονα, αυτοί οι ...ασθενείς, σύμφωνα με τις ιατρικές γνωματεύσεις, δεν οικουρούν ως θα όφειλαν, αλλά περιφέρονται από το σπίτι στο φροντιστήριο! Στη διακριτική ευχέρεια του Συλλόγου Διδασκόντων να δικαιολογήσει τις απουσίες. Μπορείτε, όμως, να φανταστείτε ένα Σύλλογο Διδασκόντων να απορρίψει τέτοιο δικαιολογητικό, έστω και με πλήρη αιτιολόγηση, και να στερήσει από μαθητή την συμμετοχή του στις εξετάσεις; Δηλαδή ο νομοθέτης …πετάει το μπαλάκι…
Εξαιτίας αυτού του …θεσμού των απουσιών, ο τελευταίος μήνας στα λύκεια έχει την εξής εικόνα: Συμμετέχουν κυρίως οι μαθητές της Α’ και Β’ τάξης και …υπόλοιπα της Γ’ τάξης που δεν έκανα σωστό …κουμάντο στις απουσίες που "δικαιούνται". Τα τμήματα της Γ’ τάξης αποτελούνται από μικρές ομάδες -δύο και τριών- τέτοιων μαθητών, περιοδικά εμφανιζόμενων και ανομοιόμορφου επιπέδου με αποτέλεσμα η δημιουργική …απασχόλησή τους να είναι πρόβλημα για τους διδάσκοντες. Στη Γραμματεία του σχολείου να παρελαύνουν γονείς-κηδεμόνες μαθητών, να γίνεται καταμέτρηση απουσιών, να παραδίδονται δικαιολογητικά, να συμπληρώνονται αιτήσεις, να υπογράφονται χαρτιά…. Ένα ατελείωτο χαρτομάνι, χαμένες εργατοώρες, μεγάλη ταλαιπώρια!
Ποιους εξυπηρετεί λοιπόν αυτό το δεύτερο όριο των 164 απουσιών; Μα σαφώς τους τελειόφοιτους μαθητές για να προετοιμαστούν ακόμη καλύτερα για τις επερχόμενες εξετάσεις. Κατανοητό! Συμφέρει, από οικονομικής άποψης, και τους γιατρούς οι οποίοι δέχονται αναπάντεχη πελατεία, καθόλου ευκαταφρόνητη (93.000 οι περσινοί υποψήφιοι από τα γενικά λύκεια). Ακατανόητο! Αν, λοιπόν, το Υπουργείο της Παιδείας θεωρεί πως οι τελειόφοιτοι-υποψήφιοι για τις πανελλαδικές εξετάσεις χρειάζονται χρόνο προς το τέλος της σχολικής χρονιάς για την επανάληψη και εμπέδωση της ύλης, ας καταργήσει αυτή τη διάταξη (που σε τελευταία ανάλυση «κοστίζει» οικονομικά στους γονείς-κηδεμόνες) και ας καθιερώσει νέο μέτρο: για τους μαθητές της Γ΄τάξης λυκείων, το σχολικό έτος να λήγει 15-20 μέρες νωρίτερα (αν αναλογιστεί κανείς ότι 164 ώρες αντιστοιχούν σε 27 εξάωρα, σε 27 σχολικές ημέρες, σε έναν ολόκληρο μήνα). Δε χρειάζεται θάρρος για μια τέτοια ενέργεια, ούτε πολιτικό κόστος θα έχει.
Να το περιμένουμε ή μήπως να περιμένουμε κάτι άλλο: δικαίωμα μεταφοράς απουσιών για το επόμενο σχολικό έτος! Οψόμεθα!
Ας ξεκινήσουμε από το θεσμό της αδικαιολόγητης απουσίας (1). Οι μαθητές, με την ευλογία της πολιτείας, μπορεί να λείψουν όποτε …γουστάρουν, χωρίς να δώσουν λόγο σε κανέναν, φαντάζομαι ούτε στους γονείς τους! Καθαρά ελληνική …πατέντα! Αυτό δεν λογίζεται …κοπάνα αφού το Υπουργείο τους δίνει αυτό το «δικαίωμα». Σκεφτείτε τώρα να μπορείτε να φύγετε από την εργασία σας χωρίς να δώσετε λόγο, ο στρατιώτης να φύγει από τη μονάδα του χωρίς να αναφερθεί, ο οδηγός ενός μέσου συγκοινωνίας να εγκαταλείψει το μέσο που οδηγεί και να φύγει χωρίς να δώσει λόγο σε κανένα και άλλα τόσα παραδείγματα. Πολύ θα ‘θελα ν’ ακούσω τον νομοθέτη-συντάκτη αυτής της διάταξης να μας την αιτιολογήσει.
Η δεύτερη περίπτωση (2) λογική, λογικότατη. Δικαιούται ο μαθητής να αρρωστήσει βρε αδελφέ, να λείψει τέλος πάντων για διάφορους λόγους, τους οποίους λόγους γνωρίζει ο γονέας-κηδεμόνας και δικαιολογεί ή γνωματεύει ο γιατρός και δίνει δικαιολογητικό γι αυτό. Τα δικαιολογητικά κατατίθενται εμπρόθεσμα και …ούτε γάτα ούτε ζημιά.
Και έρχομαι στην τελευταία περίπτωση (3). Αυτή η παράγραφος ήταν για πολλά χρόνια ανενεργή, …θαμμένη. Κάποιοι (ποιοι άραγε;) αίφνης την ξεθάψανε και τείνει να γίνει θεσμός, ως επί το πλείστον στους μαθητές της Γ’ τάξης των Λυκείων. Ο σκοπός είναι προφανής, για όσους παρακολουθούν τα τεκταινόμενα. Οι τελειόφοιτοι μαθητές κάνουν χρήση αυτής της …εαρινής άδειας που τους χορηγεί το υπουργείο για να προετοιμαστούν για τις πανελλήνιες εξετάσεις. Για την δικαιολόγηση αυτών των 50 απουσιών, καταφεύγουν σε γιατρούς (έχουν άραγε κι αυτοί κάποιο …κέρδος απ’ αυτή την ιστορία;). Αν δει κανείς τις γνωματεύσεις που φέρνουν οι γονείς στις γραμματείες των λυκείων για να δικαιολογήσουν αυτές τις 50 απουσίες (και τις άλλες), θα καταλήξει στο ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΟ συμπέρασμα: η πλειοψηφία των τελειοφοίτων οι οποίοι θα διαγωνιστούν στις πανελλήνιες εξετάσεις είναι από ελαφριά έως βαριά …ασθενείς! Ταυτόχρονα, αυτοί οι ...ασθενείς, σύμφωνα με τις ιατρικές γνωματεύσεις, δεν οικουρούν ως θα όφειλαν, αλλά περιφέρονται από το σπίτι στο φροντιστήριο! Στη διακριτική ευχέρεια του Συλλόγου Διδασκόντων να δικαιολογήσει τις απουσίες. Μπορείτε, όμως, να φανταστείτε ένα Σύλλογο Διδασκόντων να απορρίψει τέτοιο δικαιολογητικό, έστω και με πλήρη αιτιολόγηση, και να στερήσει από μαθητή την συμμετοχή του στις εξετάσεις; Δηλαδή ο νομοθέτης …πετάει το μπαλάκι…
Εξαιτίας αυτού του …θεσμού των απουσιών, ο τελευταίος μήνας στα λύκεια έχει την εξής εικόνα: Συμμετέχουν κυρίως οι μαθητές της Α’ και Β’ τάξης και …υπόλοιπα της Γ’ τάξης που δεν έκανα σωστό …κουμάντο στις απουσίες που "δικαιούνται". Τα τμήματα της Γ’ τάξης αποτελούνται από μικρές ομάδες -δύο και τριών- τέτοιων μαθητών, περιοδικά εμφανιζόμενων και ανομοιόμορφου επιπέδου με αποτέλεσμα η δημιουργική …απασχόλησή τους να είναι πρόβλημα για τους διδάσκοντες. Στη Γραμματεία του σχολείου να παρελαύνουν γονείς-κηδεμόνες μαθητών, να γίνεται καταμέτρηση απουσιών, να παραδίδονται δικαιολογητικά, να συμπληρώνονται αιτήσεις, να υπογράφονται χαρτιά…. Ένα ατελείωτο χαρτομάνι, χαμένες εργατοώρες, μεγάλη ταλαιπώρια!
Ποιους εξυπηρετεί λοιπόν αυτό το δεύτερο όριο των 164 απουσιών; Μα σαφώς τους τελειόφοιτους μαθητές για να προετοιμαστούν ακόμη καλύτερα για τις επερχόμενες εξετάσεις. Κατανοητό! Συμφέρει, από οικονομικής άποψης, και τους γιατρούς οι οποίοι δέχονται αναπάντεχη πελατεία, καθόλου ευκαταφρόνητη (93.000 οι περσινοί υποψήφιοι από τα γενικά λύκεια). Ακατανόητο! Αν, λοιπόν, το Υπουργείο της Παιδείας θεωρεί πως οι τελειόφοιτοι-υποψήφιοι για τις πανελλαδικές εξετάσεις χρειάζονται χρόνο προς το τέλος της σχολικής χρονιάς για την επανάληψη και εμπέδωση της ύλης, ας καταργήσει αυτή τη διάταξη (που σε τελευταία ανάλυση «κοστίζει» οικονομικά στους γονείς-κηδεμόνες) και ας καθιερώσει νέο μέτρο: για τους μαθητές της Γ΄τάξης λυκείων, το σχολικό έτος να λήγει 15-20 μέρες νωρίτερα (αν αναλογιστεί κανείς ότι 164 ώρες αντιστοιχούν σε 27 εξάωρα, σε 27 σχολικές ημέρες, σε έναν ολόκληρο μήνα). Δε χρειάζεται θάρρος για μια τέτοια ενέργεια, ούτε πολιτικό κόστος θα έχει.
Να το περιμένουμε ή μήπως να περιμένουμε κάτι άλλο: δικαίωμα μεταφοράς απουσιών για το επόμενο σχολικό έτος! Οψόμεθα!
5 σχόλια:
Μετά από κάθε σημαντικό ποδοσφαιρικό αγώνα ακόμα και οι πιο άσχετοι μαθητές του σχολείου μου κρίνουν τον προπονητή και υποδεικνύουν τι έπρεπε να κάνει.
Θέλω να ρωτήσω τον γράφοντα που κατακρίνει τις αδικαιολόγητες απουσίες και υπονοεί ότι δεν πρέπει να υπάρχουν,
Αν κάποιος αργήσει να ξυπνήσει το πρωί και καθυστερήσει αδικαιολόγητα μια ώρα θα πρέπει να μείνει στην ίδια τάξη;
Αν κάποιος για ένα προσωπικό λόγο (π.χ. επειδή αρρώστησε η γιαγιά του και την πήγε στο νοσοκομείο, για να μην αναφέρω κάτι σοβαρότερο) θα πρέπει να μείνει στην ίδια τάξη; Αλλά ακόμη και αν αρρωστήσει ο ίδιος για μια μέρα θα πρέπει να πάει οπωσδήποτε στο γιατρό ή να χάσει το μεροκάματο ο πατέρας του για να τον δικαιολογήσει;
Δεν θα αναφέρω περισσότερα γιατί μου φαίνεται άσκοπο.
@Ανώνυμε: Δεν αξίζει τον κόπο να αναφέρεις κι άλλα παραδείγματα. Δεν αναφέρθηκα σε αυτά, εξάλλου πόσες φορές θα συμβούν ανάλογα, 50; Για τις 164 όμως, πώς να τις "δικαιολογήσω";
οταν δωσει το παιδι σου πανελληνιες αν μεχρι τοτε υπαρχει αυτο το συστημα..ελα και ξανα πες μας τ ιδια...ουτε οι 30 μερες δν φτανουν για επαναληψηη..τι θες ν κανουν λοιπονν?να μν δικαιολογουν απουσιες ν μν δινουν χαρτια οι γιατροι?και σε πληροφορω οτι οι περισσοτεροι γιατροι δν πληρωνονται γν δωσουν ενα δικαιολογητικο..και ουτε ο καθε πατερας ή μητερα μπορει να χανει την δουλεια του γν δικαιολογει απουσιες...γινε πατερας και ξανα μιλα!
οταν σε δεινει το χαρτι η καθιγιτρια για τις απουσιες και σ λεεει πρεπει ν υπογραψη η κηδεμονα οι απουσιες δικιολογουνται? ???
καλημερα οταν το οριο ειναι 50 και κανω 51 αλλα η μητερα μου τις δικαιολογισει δεν υπαρχει προβλημα ετσι?
Δημοσίευση σχολίου