Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου 2010

Σχολικά βιβλία για ...πέταμα

«Τα βιβλία που παράγονται κάθε χρόνο υπερβαίνουν κατά 25% περίπου τον αριθμό των μαθητών» , διαπιστώνει το Υπ. Παιδείας. Επιτέλους ανακαλύψανε την …Αμερική! Έτσι, το ΥΠΔΒΜΘ, σε συνεργασία με τον Ο.Ε.Δ.Β., έχει σχεδιάσει το «Εθελοντικό Πρόγραμμα Συλλογής και Επαναχρησιμοποίησης Σχολικών Βιβλίων». Η υλοποίηση του προγράμματος θα ξεκινήσει από το τρέχον σχολικό έτος 2010-2011 .
Άμεσος στόχος του προγράμματος Συλλογής και Επαναχρησιμοποίησης Σχολικών Βιβλίων είναι η συστηματική συγκέντρωση των βιβλίων των μαθητών μετά το πέρας της χρήσης τους, ώστε να επαναχρησιμοποιηθούν από τους μαθητές κατά το επόμενο σχολικό έτος ή να επιστραφούν στον Ο.Ε.Δ.Β. για πολτοποίηση.

Τι γίνεται μέχρι σήμερα και τι μπορεί να γίνει; Οι παραγγελίες των βιβλίων από τα σχολεία γίνονται με βάσει …εκτιμήσεις ή πρόχειρες δηλώσεις των μαθητών. Η διαδικασία που ακολουθείται είναι η εξής: στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς οι μαθητές της α’ και β’ τάξης δηλώνουν την κατεύθυνση που θα παρακολουθήσουν την επόμενη σχολική χρονιά καθώς και το μάθημα Επιλογής. Για τα μαθήματα γενικής παιδείας γίνεται μια εκτίμηση του αριθμού των μαθητών που προβλέπεται να φοιτήσουν την επόμενη σχολική χρονιά. Το Σεπτέμβριο όμως ξαναδηλώνουν -υπογράφει και ο κηδεμόνας- και ενδέχεται η νέα δήλωση να είναι διαφορετική από την αρχική. Ακόμη, έχουν το δικαίωμα μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου και πάλιν να αλλάξουν γνώμη και να μετακινηθούν. Η παραγγελία όμως ήδη έχει δοθεί και τα βιβλία έχουν ήδη φτάσει στα σχολεία.

Υπάρχει λύση; Βεβαίως. Η Δήλωση θα πρέπει να γίνεται τον Ιούνιο στη Γραμματεία του σχολείου με την παρουσία και την υπογραφή του κηδεμόνα και να είναι οριστική. Έτσι ώστε να μπορούν τα σχολεία να δημιουργούν έγκαιρα τα τμήματα γενικής παιδείας, κατευθύνσεων και Επιλογής, να παραγγέλλεται η ορθή ποσότητα βιβλίων αλλά και να μπορεί το Υπουργείο να προσλαμβάνει το απολύτως απαραίτητο και αναγκαίο προσωπικό έγκαιρα. Σε ιδιαίτερες περιπτώσεις, να δικαιούται ο μαθητής –με τον Κηδεμόνα του- να καταθέτει Νέα Δήλωση από την 1η Σεπτεμβρίου και μέσα σε δυο τρεις μέρες για να οριστικοποιούνται τα τμήματα. Αυτό δε να είναι οριστικό και να μην καταστρατηγείται για κανένα λόγο. Τότε ίσως μπει μια τάξη στην …τάξη. Τόσο απλά!

Τετάρτη 8 Δεκεμβρίου 2010

"Καλλικράτης" και στην εκπαίδευση; Γιατί όχι;

Ο …Καλλικράτης ήρθε στην αυτοδιοίκηση και αναλαμβάνει από την 1η του νέου έτους, αλλά «Καλλικράτης» αναγγέλλεται και αλλού. Μόνο σε μια περίπτωση δεν ακούμε για «Καλλικράτη». Ναι, σωστά μαντέψατε, στις βουλευτικές έδρες, στους βουλευτές «…Σιγά μην κλάψω.... σιγά μη φοβηθώ…», που τραγουδάει ο Αγγέλακας και σίγουρα τον σιγοντάρουν και οι βολευτές. Κάποιοι ασθενείς ψίθυροι ακούστηκαν από μερικούς, νομίζω μεταξύ αυτών ήσαν και βουλευτές, αλλά σιώπησαν αμέσως …οι βολευτές.

Μιας και μας έχει κολλήσει η …καλλικρατίτιδα, να προσθέσω κι εγώ την άποψή μου. Προτείνω λοιπόν να εφαρμοστεί «Καλλικράτης» και στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και να ξεκινήσει από τις Δ/νσεις Εκπ/σης και τα Γραφεία Εκπ/σης. Στη Λάρισα, για παράδειγμα, υπάρχουν και λειτουργούν, η Δ/νση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με ένα Διευθυντή, 6 Διοικητικούς υπαλλήλους και 9 αποσπασμένους καθηγητές. Υπάρχουν ταυτόχρονα και 3 Γραφεία Εκπαίδευσης, στα οποία «ανήκουν» τα σχολεία του κέντρου, της περιφέρειας και τα υπόλοιπα. Το 1ο Γραφείο με έναν Προϊστάμενο, 2 Διοικητικούς υπαλλήλους και 6 αποσπασμένους καθηγητές, το 2ο Γραφείο (καλύπτει την επαρχία Ελασσόνας) με έναν Προϊστάμενο, 2 Διοικητικούς και 3 αποσπασμένους καθηγητές και τέλος το 3ο Γραφείο με έναν Προϊστάμενο, 1 Διοικητικό υπάλληλο και 7 αποσπασμένους καθηγητές. Τα αντικείμενα, οι υπηρεσίες που παρέχουν τα 3 Γραφείων είναι ίδια, οπότε κάλλιστα θα μπορούσαν να συγχωνευθούν σε ένα, να …περισσέψουν 2 Προϊστάμενοι, να εργαστούν σ’αυτό μόνον οι διοικητικοί υπάλληλοι και οι αποσπασμένοι να επιστρέψουν στα σχολεία τους. Πώς δλδ υπάρχει, για παράδειγμα, μόνο 1 Γραφείο Φυσικής Αγωγής που καλύπτει τις ανάγκες ολόκληρου του νομού (κι ας απασχολεί 6 αποσπασμένους καθηγητές ΦΑ) ή 1 μόνο Γραφείο ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. με 5 αποσπασμένους; Με τη συγχώνευση αυτών των Γραφείων μάνι μάνι …εξοικονομούνται 16 καθηγητές.

Ακούγονται και προτάσεις για συγχώνευση σχολείων. Πάρτε για παράδειγμα το Λύκειο Γόννων -25 χλμ βόρεα της Λάρισας, με 53 μαθητές, εκ των οποίων 13 στη θεωρητική κατ/νση της Γ’ τάξης και 9 στην αντίστοιχη τεχνολογική κατ/νση. Το διπλανό χωριό Μακρυχώρι -που το χωρίζει από τους Γόννους ο Πηνειός και βρίσκεται σε απόσταση 12,1 χλμ, 15 λεπτά (όπως αναφέρει το google maps)- λειτουργούν Λυκειακές τάξεις με 50 μαθητές εκ των οποίων 8 στη θεωρητική κατ/νση της Γ’ τάξης και 8 στην αντίστοιχη τεχνολογική κατ/νση (ίδε ώδε). Τι κερδίζουν τα δύο γειτονικά χωριά, τι κερδίζουν τα δύο Λύκεια και το βασικότερο, τι κερδίζουν οι μαθητές. Η συγχώνευση αυτών –και ίσως με άλλα γειτονικά λύκεια- μάλλον κέρδη και οφέλη θα αποδώσει στους μαθητές.

Υπάρχει και μια άλλη άποψη, «καλλικρατικής» ας πούμε μορφής, κυρίως για …εξοικονόμηση μάχιμων καθηγητών. Αναφέρομαι σε σκέψεις της ηγεσίας του υπουργείου για αύξηση του υποχρεωτικού ωραρίου όλων των καθηγητών. Πιστεύω όμως πως το υπουργείο θα δοκιμάσει τα δύο πρώτα «καλλικράτεια» μοντέλα και από την επιτυχία ή μη αυτών, θα ξανασκεφτεί και την Τρίτη λύση. Οψόμεθα!!!

Σάββατο 4 Δεκεμβρίου 2010

Σχολεία, Σχολικοί φύλακες και Δήμος

Κάποτε, όταν τελείωνε η πρωινή ή απογευματινή βάρδια, οι χώροι στα σχολεία και τα σχολικά συγκροτήματα ήσαν ανεξέλεγκτοι. Στον προαύλιο χώρο έμπαινε οποιοσδήποτε, μπορούσε να κάνει οτιδήποτε και αν είχε και θράσος περίσσιο, έμπαινε και μέσα στο σχολείο έσπαγε, έκλεβε και έκανε ζημιές. Τις δε νυχτερινές ώρες …έμπαιναν τα σκυλιά κι’ αλώνιζαν. Τις ζημιές τις καταμετρούσαμε την επομένη. Τόσα σπασμένα, τόσες μουντζούρες, τόσες χρησιμοποιημένες σύριγγες.
Είδαν κι απόειδαν οι αρμόδιοι ώσπου σκέφτηκαν πως τα σχολικά συγκροτήματα
χρειάζονται φύλαξη και μετά το κλείσιμο της βάρδιας. Έτσι προσέλαβαν Σχολικούς Φύλακες. Υπάγονταν απευθείας στο Δήμο, αργότερα στη Δημοτική Αστυνομία μα ποτέ στις Δ/νσεις των σχολείων. Τα πρώτα χρόνια εφαρμογής του θεσμού, τα πράγματα διορθώθηκαν, τα προβλήματα περίπου εξαφανίστηκαν. Η φύλαξη ήταν επί 24ώρου βάσεως∙περιττό θάλεγε κανείς. Πάντως τα αποτελέσματα ήσαν θετικά. Δε γνωρίζω με ποια κριτήρια έγιναν οι σχετικές προσλήψεις, αλλά βλέποντας γύρω μου δε θάλεγα πως έγινα και με τα καλύτερα κριτήρια. Αλλά ας το αφήσω αυτό…
Δύσκολα χρόνια ήρθαν, τα οικονομικά φαίνεται πως δεν πήγαιναν καλά, μειώθηκε ο αριθμός των σχολικών φυλάκων, περιορίστηκε και η φύλαξη των χώρων χρονικά. Μέχρι την 10 βραδινή ώρα κλειδώνονταν οι χώροι, έβγαινε ανακοίνωση-διάγγελμα απαγόρευσης εισόδου στους συγκεκριμένους χώρους και ο φύλακες αποχωρούσαν. Τα …σκυλιά ξαναμπήκαν κι άλεσαν, αφού βρήκαν πάλι πεδίο δράσης ..λαμπρό. Κι εδώ αναρωτιέμαι -όπως φαντάζομαι κι εσείς- αν τα σχολεία έχουν περισσότερη ανάγκη φύλαξης την ημέρα ή τις βραδινές ώρες; Τις ώρες λειτουργίας της πρωινής ή και απογευματινής βάρδιας το πρόβλημα δεν είναι τόσο έντονο. Υπάρχουν καθηγητές, υπάρχει επιστάτης. Στο κάτω κάτω ας κλείνουν-κλειδώνουν οι εξωτερικές πόρτες και ας μπουν θυροτηλέφωνα ή βιντεοθυροτηλέφωνα. Τα προβλήματα αρχίζουν όταν τελειώνουν οι βάρδιες.
Άραγε υπάρχει λύση, λιγότερο οικονομική απ’ ότι τώρα; Νομίζω πως ναι. Λιγότεροι φύλακες μπορούν να εποπτεύουν τις νυχτερινές ώρες περισσότερα σχολεία. Δεν υπάρχει λόγος να υπάρχει ένας φύλακας για κάθε σχολικό συγκρότημα ο οποίος να διαμένει σ’ αυτό. Θα μπορούσε ο ένας να φέρνει βόλτα περιοδικά σε κάποια σχολικά συγκροτήματα στα οποία να υπάρχουν τα ειδικά ρολόγια-ελέγχου, να χτυπάει την κάρτα και να προχωρά στο επόμενο. Μη μου πείτε πως είναι πρωτοτυπία γιατί είναι μια μέθοδος που εφαρμόζεται σε μεγάλους φυλασσόμενους χώρους, είτε από νυχτερινούς φύλακες είτε από εταιρείες σεκιούριτι. Το οικονομικό κόστος μειώνεται, η περίοδος και το αποτέλεσμα της φύλαξης αυξάνεται και το πρόβλημα λύνεται.