Τετάρτη 31 Μαρτίου 2010

17.000 αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί ...επιστρέφουν.

Αν άκουσα καλά την υφυπουργό Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης και Εύη Χριστοφιλοπούλου, 17.000 εκπαιδευτικοί είναι αποσπασμένοι σε άλλες θέσεις και όχι στις αίθουσες διδασκαλίας , εκεί που όφειλαν να βρίσκονται. Συνέχισε και είπε πως τούτοι εδώ. Από τη νέα σχολική χρονιά θα επιστρέψουν στος σχολικές αίθουσες.
Έχω μια δυο ενστάσεις. Πρώτον: Οι συγκεκριμένοι, διορίστηκαν ως δάσκαλοι-καθηγητές αλλά δεν ήθελαν να είναι Δάσκαλοι και αποσπάστηκαν κάπου αλλού. Άρα δε θέλουν να είναι Δάσκαλοι. Με το ζόρι θα τους κάνει το Υπουργείο; Δεύτερον: Τόσα χρόνια που είναι εκτός σχολικής αίθουσας, φαντάζομαι θα έχουν ξεχάσει το αντικείμενό τους, ή δεν έχουν ενημερωθεί για πιθανές αλλαγές ή γενικότερα είναι άσχετοι με του τι γίνεται στο σχολείο. Μήπως θα πρέπει πρώτα να τύχουν ταχύρυθμης επιμόρφωσης και στη συνέχεια να μπουν στις αίθουσες; Γιατί εδώ τους θέλουμε όλοι, στις αίθουσε ςδιδασκαλίας και όχι σε γραφεία υπουργών, πολιτικών ακόμη και σε μητροπόλεις, αλλά μην κάνουν και ζημιά στους μαθητές τους!

Δευτέρα 29 Μαρτίου 2010

Τα κουδούνια να χτυπούν μια ώρα αργότερα

Άκουσα, Είδα, Διάβασα και Αντέγραψα από την εφημερίδα ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ, της 29ης Μαρτίου 2010.

Καλύτεροι μαθητές με μία ώρα ύπνο παραπάνω
Με επιτυχία στέφθηκε πείραμα σε βρετανικό λύκειο
Οι απουσίες μειώθηκαν, οι επιδόσεις των μαθητών βελτιώθηκαν, ενώ υπήρχε καλύτερη συνεργασία

Απολύτως επιτυχές θεωρείται πείραμα που εφαρμόστηκε φέτος σε βρετανικό λύκειο με 800 μαθητές και μαθήτριες: τα μαθήματα αρχίζουν μία ώρα αργότερα. Οι απουσίες μειώθηκαν εντυπωσιακά, οι επιδόσεις των μαθητών (13 ως 18 ετών) βελτιώθηκαν, ενώ καθηγητές, γονείς και παιδιά συνεργάζονται καλύτερα.
Από τον περασμένο Οκτώβριο το κουδούνι του λυκείου στο Μονκσίτον του Βορείου Τάινεσαϊντ χτυπάει στις 10 αντί για τις 9 το πρωί, προς μεγάλη χαρά των μαθητών και μαθητριών, ηλικίας 13-19 ετών που προσέρχονται με μεγαλύτερη προθυμία στο μάθημα. Στατιστικώς προέκυψε μείωση των απουσιών σε ποσοστό 8% ενώ οι κατά σύστημα «σκασιάρχες» λιγόστεψαν κατά 27%. Κατόπιν αυτών ο λυκειάρχης κρίνει απαραίτητη την προσαρμογή του σχολικού ωραρίου με σκοπό τη δημιουργία «πολύ ευχαριστημένων και καλύτερα εκπαιδευμένων νέων». Έχει μάλιστα και ιατρικώς διαπιστωθεί, όπως είπε ο λυκειάρχης στο ΒΒC, ότι είναι καλύτερα να αρχίζουν αργότερα οι έφηβοι την καθημερινή εργασία τους στο σχολείο γιατί έτσι προκύπτει όφελος, τόσο για την πνευματική όσο και για τη σωματική υγεία τους. Έχει άλλωστε διαπιστωθεί ότι το απόγευμα αφομοιώνονται ευκολότερα οι γνώσεις.


Το πείραμα πραγματοποιείται υπό την επίβλεψη ειδικών επιστημόνων του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης. Από τα τεστ μνήμης στα οποία υπέβαλε τους μαθητές προκύπτει ότι τα δύσκολα μαθήματα είναι καλύτερα να διδάσκονται το απόγευμα. Η επιστημονική εξήγηση είναι σχετικά απλή. Όταν το παιδί φτάνει στην εφηβεία, οι ρυθμοί του εσωτερικού βιολογικού ρολογιού αλλάζουν. Ο νέος θέλει εκ φύσεως να ξυπνάει πιο αργά το πρωί και δεν το κάνει από τεμπελιά, αλλά επειδή έτσι είναι βιολογικά προγραμματισμένος.


Εξειδικευμένος στη μελέτη των διαταραχών του ύπνου καθηγητής δήλωσε στο ΒΒC ότι θεωρεί «παραλογισμό» την εμμονή να αρχίζουν τα μαθήματα νωρίς το πρωί. Διότι, όπως εξήγησε, το βιολογικό ρολόι κάθε ανθρώπου λειτουργεί σε κύκλους φωτός και σκότους οι οποίοι διαδέχονται ο ένας τον άλλο. Στην περίοδο της εφηβείας αυτή η εναλλαγή γίνεται αργότερα. Και, εκτός αυτού, οι μαθητές που ξυπνούν πολύ πρωί χάνουν το ουσιαστικότερο μέρος του ύπνου τους -και ο ύπνος είναι απαραίτητος για την αφομοίωση όσων μαθαίνει ο άνθρωπος.
Πριν εγκρίνει την πραγματοποίηση του πειράματος, ο λυκειάρχης ζήτησε συμβουλές από ειδικούς σε θέματα ύπνου, οι οποίοι παρουσίασαν έρευνες που δείχνουν ότι οι μαθητές που βρίσκονται στην αρχή της εφηβείας χρειάζονται περισσότερο ύπνο απ’ ό,τι ο υπόλοιπος πληθυσμός και αποδίδουν καλύτερα το απόγευμα. Οι ορμόνες είναι αχαλίνωτες, το σώμα αναπτύσσεται και το μυαλό χρειάζεται τουλάχιστον εννιάμισι ώρες ξεκούραση.


Καθώς το πείραμα στο λύκειο Μονκσίτον στέφθηκε με επιτυχία, οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι έχει φτάσει ο καιρός να αναθεωρηθούν οι ώρες λειτουργίας των σχολείων, ώστε να επιτυγχάνεται η μέγιστη απόδοση των μαθητών και η βέλτιστη λειτουργία των εκπαιδευτηρίων

Πέμπτη 25 Μαρτίου 2010

Πού είναι οι υπόλοιποι σύμφωνα με την ...αναλογία

Διαβάζω πως η Ελλάδα μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ έχει, αναλογικά, τους περισσότερους καθηγητές λυκείου για κάθε μαθητή, όπως αυτό προκύπτει από την έκθεση για την Ελλάδα του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης.

Ερωτώ λοιπόν: έχω τμήματα των 26 και 28 ατόμων στο σχολείο μου. Πού είναι οι ...υπόλοιποι που με "συμπληρώνουν", σύμφωνα με την αναλογία αυτή; Ή την κοπάνησαν και μ' αφήνουν μόνο να βγάζω τα κάστανα απ' τη φωτιά, ή η έρευνα με "δουλεύει" ή αυτές οι "στατιστικές", οι "αναλογίες" και οι "μέσοι όροι" έγινα και βγήκαν για να αποπροσανατολίζουν.


Το δημοσίευμα συνεχίζει λέγοντας πως, παρόλη την ευνοϊκή για τους μαθητές αναλογία, αυτοί ... τρέχουν στο φροντιστήριο για να καλύψουν τη δουλειά του σχολείου. Έχω αναφερθεί και παλαιότερα σ' αυτό το θέμα. Το φροντιστήριο υφίσταται διότι υφίστανται οι πανελλαδικές εξετάσεις. Ας καταργηθούν αυτές και μετά βλέπουμε. Ας υποθέσουμε πως την επόμενη χρονιά κανείς από τους μαθητές της τρίτης τάξης πάει φροντιστήριο. Αυτό θα σήμαινε πως δε θα εισαγόντουσαν στις σχολές ή πως θα έμεναν κενές θέσεις στις σχολές; Ο νόμος της αγοράς, της προσφροάς και της ζήτησης, δημιούργησαν την πλαστή ανάγκη της φοίτησης σε φροντιστήρια. Ιδιαίτερα ο μέγας συνωστισμός στις σχολές πρώτης ...ζήτησης (Ιατρικές, νομικές κλπ). Ας πάψει το παραμύθι της αναγκαστικής ύπαρξης των φροντιστηρίων. Ας το καταλάβουν πρώτα οι γονείς και μετά οι μαθητές-παιδιά τους. Για να μην απομυζείται ο κόπος των γονέων από επιτήδειους και να δούμε τότε πόσα θα περισσέψουν στον οικογενειακό κορβανά.

Καλή σας νύχτα και χρόνια πολλά σε όλες και όλους!

Τρίτη 2 Μαρτίου 2010

Πάλι ...Νέο Σχολείο;

Το «νέο σχολείο», το οποίο προτίθεται να ανακοινώσει η υπουργός, περιλαμβάνει τα ακόλουθα:

- Το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών θα αναμορφωθεί ώστε να δοθεί βάρος στην ενίσχυση της κριτικής ικανότητας των μαθητών και την εκπαίδευσή τους σε πληροφορική και ξένες γλώσσες.
- Η διδακτέα - εξεταστέα ύλη, ακόμη και βασικών μαθημάτων, θα μειωθεί.
- Ο κλασικός «μαυροπίνακας» θα αντικατασταθεί από τον διαδραστικό πίνακα.
- Εκτός από το ένα βιβλίο για κάθε μάθημα θα αξιοποιηθούν και εναλλακτικοί τρόποι μάθησης (π.χ. πηγές από Ιντερνετ).
Ουφ, γελάσαμε κι απόψε!