Κυριακή 31 Ιανουαρίου 2010

Χορηγοί στα σχολεία της Κύπρου

Πρόγραμμα μονοήμερων επισκέψεων κυπρίων μαθητών στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης με τη χορηγεία ιδιωτών. Αναρωτιέμαι αν κανείς θα είχε αντίρρηση προς τούτο;


Το διάβασα στον κυπριακό Τύπο: Μονοήμερες εκδρομές στο Μουσείο Ακρόπολης με €30


Όταν οι καθηγητές θέλησαν να μιλήσουν στους μαθητές τους για το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Μια μέρα στο μουσείο», οι μαθητές… χασμουρήθηκαν. Μόλις τους ενημέρωσαν, όμως, για ποιο μουσείο πρόκειται καθώς και για το μέσο μεταφοράς, μόνο που δεν τσακώθηκαν για το ποιος θα πρωτοπάει! Κι ο λόγος; Γιατί το πρόγραμμα αφορά μονοήμερη εκδρομή στην Αθήνα για επίσκεψη και ξενάγηση στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Το πρωτοποριακό αυτό πρόγραμμα, διοργανώνουν η Οlympic Αir και η Μarfin Laiki Βank σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας. Στόχος είναι να καλύψει ομάδες μαθητών από όλα τα σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Γυμνάσια, Λύκεια, Τεχνικές Σχολές) με στόχο την άμεση επαφή των παιδιών με την ιστορία του ελληνισμού και ιδιαίτερα με την τέχνη της κλασικής περιόδου. Κάθε εκδρομή θα είναι μονοήμερη, με αναχώρηση από το αεροδρόμιο Λάρνακας με πρωινή πτήση (γύρω στις 9.25) και επιστροφή την ίδια μέρα αργά το απόγευμα. Η συμμετοχή θα είναι εθελοντική και κάθε σχολείο θα λαμβάνει μέρος με ομάδα 22 μαθητών της οποίας θα ηγείται ο διευθυντής του σχολείου ή εκπρόσωπός του. Η κάθε ομάδα παιδιών θα συνοδεύεται και από έναν εκπαιδευτικό. Όσον αφορά στην επιλογή των 22 μαθητών, αποφασίστηκε όπως γίνεται με κλήρωση από το σύνολο των μαθητών του σχολείου στην παρουσία εκπροσώπων της μαθητικής κοινότητας. Όσο για το κόστος του αεροπορικού εισιτηρίου, των μεταφορικών στην Αθήνα, της εισόδου στους αρχαιολογικούς χώρους, των ξεναγήσεων και του γεύματος, όλα αυτά θα καλύπτονται από τις δύο συνεργαζόμενες εταιρείες (ΟlympicΑir και Μarfin Laiki Βank). Το μοναδικό ποσό που θα καταβάλλουν οι εκδρομείς, είναι €30 έκαστος που αντιπροσωπεύει μέρος των φόρων αεροδρομίου και ασφάλειας ταξιδιού. Σύμφωνα με τους όρους που καθορίστηκαν, οι μαθητές που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα θα πρέπει να εξασφαλίσουν γραπτή έγκριση από τους γονείς τους, ενώ στις περιπτώσεις που απαιτείται άδεια εισόδου στην Ελλάδα (μαθητές από μη χώρα της ΕΕ) θα είναι υποχρέωση των ίδιων των παιδιών να την εξασφαλίσουν. Η χρονική διάρκεια του προγράμματος είναι από την ερχόμενη Παρασκευή 29 Ιανουαρίου μέχρι τα τέλη Μαΐου. Θα πραγματοποιείται μια επίσκεψη/πτήση την ημέρα, συμπεριλαμβανομένων των Σαββατοκύριακων και αργιών.

Πέμπτη 28 Ιανουαρίου 2010

Είναι τελικά οι Πανελλήνιες τόσο «αδιάβλητος» θεσμός;

Το σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας μας μέσω του θεσμού των Πανελλαδικών Εξετάσεων είναι διαβλητό από ...μέσα και τα τελευταία χρόνια αρχίζεται να γίνεται και διαβλητό και απ’ ...έξω. Και εξηγούμαι.
Στην ελληνική κοινωνία υπάρχει ακόμα και σήμερα η παραδοχή ότι ο θεσμός των πανελληνίων εξετάσεων είναι αδιάβλητος και καθ' όλα αξιοσέβαστος σε αντίθεση με πολλούς άλλους. Αυτή εντύπωση υπήρχε για πολλά χρόνια. Σταδιακά η αξιοπιστία του και η αδιαβλητότητά του έχει πληγεί ανεπανόρθωτα. Τελευταίο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα 33 γραπτά Αγγλικών στη Θεσσαλονίκη στα οποία φέρεται παραποιημένος ο βαθμός. Αλλά νάταν μόνο αυτό; Αυτός ο θεσμός δέχεται «βολές» και από μέσα. Υπάρχουν αρκετές κατηγορίες υποψηφίων οι οποίοι εξασφαλίζουν μία θέση στα ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας πλαγίως, από παράθυρα του νόμου τα οποία έχουν ανοίξει τόσο που έγιναν ολάκερες πόρτες. Αναφέρω κάποιες από αυτές τις κατηγορίες.
- Τέκνα Ελλήνων Εξωτερικού και Τέκνα Ελλήνων Υπαλλήλων στο Εξωτερικό οι οποίοι εξετάζονται το Σεπτέμβριο κάθε έτους σε θέματα ασυγκρίτως ευκολότερα σε σχέση με τους συμμαθητές τους οι οποίοι φοιτούν στην Ελλάδα. Οι υποκατηγορίες σ’ αυτή την περίπτωση είναι αρκετές και μπορεί κανείς να τις βρει με ένα κλικ! (1)

- Φυσικώς Αδύνατοι Υποψήφιοι οι οποίοι χωρίζονται σε δύο κατηγορίες, σε αυτούς που εξετάζονται ΜΟΝΟ γραπτά και αυτούς που εξετάζονται ΜΟΝΟ προφορικά. Τί παιχνίδια μπορεί να ....παίζονται σε αυτή την κατηγορία υποψηφίων καταμαρτυρεί το παρακάτω έγγραφο (Φ252/32605/06-04-2004 ΥΠΕΠΘ, Υπουργική Απόφαση Φ252/32605/06-04-2004 ΥΠΕΠΘ) το οποίο απεστάλη στους Διευθυντές Εκπαίδευσης προς συμμόρφωση:

«Επειδή προηγούμενα έτη παρατηρήθηκαν φαινόμενα δυσλειτουργίας (sic) ορισμένων επιτροπών προφορικής εξέτασης «φυσικώς αδυνάτων», θεωρούμε σκόπιμο να περιγράψουμε με σύντομο τρόπο τις βασικές πτυχές αυτής της διαδικασίας και να επισημάνουμε ορισμένα σημεία της, προκειμένου να ενισχυθεί η αντικειμενικότητα και αυτής της εξέτασης. Παρακαλούμε τους Διευθυντές Εκπαίδευσης να μεριμνήσουν με δική τους ευθύνη να δοθεί αντίγραφο της παρούσας....» κλικ! (2)

- Μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες εξετάζονται προφορικά ή γραπτά κατά περίπτωση. Οι περιπτώσεις αυτές εξετάζονται ενδοσχολικά ενώπιον επιτροπής, την οποία συγκροτεί για το σκοπό αυτό ο Διευθυντής του Λυκείου και την αποτελούν ο ίδιος ή ο Υποδιευθυντής, ως Πρόεδρος, και δύο (2) καθηγητές της ίδιας ή συναφούς με τα εξεταζόμενα μαθήματα ειδικότητας, ως μέλη. Περισσότερα με ένα κλικ! (3)

- Εισαγωγή αθλητών με Αγωνιστικές Διακρίσεις, oι οποιοι έχουν τη δυνατότητα εισαγωγής τους σε οποιοδήποτε Παν/μιο ή Τ.Ε.Ι. χωρίς ποσοτικό περιορισμό ή σε οποιοδήποτε Παν/μιο ή Τ.Ε.Ι, σε ποσοστό θέσεων σύμφωνα με τη σειρά προτίμησης στο μηχανογραφικό. Οι κατηγορίες και περιπτώσεις εδώ είναι πάμπολλες. Αθλητές σε ομαδικά αθλήματα, αθλητές σε ατομικά αθλήματα, ακόμα και αθλητές αγώνων σκακιού μπορούν να τύχουν αυτώ των ευνοικών ρυθμίσεων. Αθλητές που συμμετέχουν σε σχολικά πρωταθλήματα ή σχολικούς αγώνες και διαπρέπουν πανελληνίως ή ακόμα και παγκόσμια. Εδώ είναι που γίνονται τα τραγελαφικά και τα μεγάλα σκάνδαλα. Θα αναφέρω ορισμένα:

Πριν κάποια χρόνια 3 περιφέρειες, μεταξύ των οποίων και η Ημαθία, είχαν σχολικές ομάδες χειροσφαίρισης (χαντμπολ) και ...διαγωνίζονταν μόνες τους για το σχολικό πανελλήνιο πρωτάθλημα.
Σχολεία πόλεων και τα τελευταία χρόνια τα ιδιωτικά σχολεία, επιδίδονται ακόμα και σε παράνομες μεταγραφές μαθητών-αθλητών –εν γνώσει των Δ/ντών και των Οικείων Γραφείων Φυσικής Αγωγής, οι οποίοι κωφεύουν- προκειμένου να διαπρέψουν σε σχολικά, περιφερειακά και στη συνέχεια στο πανελλήνιο πρωτάθλημα. Κλασσικό παρέδειγμα ήταν στην Πάτρα πριν 4-5 χρόνια όπου διεξήχθη το πανελλήνιο πρωτάθλημα καλαθοσφαίρισης λυκείων, όταν σε ομάδα της Θεσσαλονίκης συμμετείχε και ο ...μαθητής Σχορετσιανίτης. Στις σχολικές ομάδες, «συμμετέχουν» ακόμα και η κουτσή Μαρία, γιατί σε περίπτωση πανελλήνιας διάκρισης όλα τα μέλη της ομάδας επωφελούνται, ακόμα και με 1’’ συμμετοχής σε αγώνα.
Σε πρωτάθλημα στίβου, μαθητής-αθλητής ο οποίος επρώτευσε στους αγώνες ενόργανης γυμναστικής ...συμπαρέσυρε και τους υπόλοιπους συναθλητές του αφού οι κριτές τους «βαθμολόγησαν» με την ίδια βαθμολογία με σκοπό να εισαχθούν όλοι σε ΑΕΙ, ΤΕΙ. Περισσότερα με ένα κλικ! (4)

Ας δούμε και κάποιες περιπτώσεις. Θα μιλήσω και για τις Υγειονομικές Εξετάσεις και τις Πρακτικές Δοκιμασίες των υποψηφίων για τα ΤΕΦΑΑ. Πόσο δύσκολο είναι να προστεθεί ένας πόντος στο ύψος, για να είναι κανείς μέσα στο απαιτούμενο όριο ύψους, ή να προστεθούν 5 πόντοι στο άλμα εις μήκος για τον ίδιο και πάλιν λόγο; Πολύ εύκολο και πολύ απλό. Γιατροί και γυμναστές κάνουν την καταμέτρηση, αν τους «πιάσεις» καθάρισες. Εις βάρος άλλων αλλά ποιος νοιάζεται; Περισσότερα με ένα κλικ! (5)

Τεράστιο το πρόβλημα με τη χρήση της τουαλέτας από τους υποψήφιους κατά τη διάρκεια της τρίωρης εξέτασής τους. Εκεί μέσα μόνοι, αφού οι συνοδοί επιτηρητές περιμένουν έξω, μπορούν να γίνουν τα πάντα. Και το εννοώ: τα πάντα. Αρκεί να διαβάσετε μαρτυρίες υποψηφίων όπως παρουσιάστηκαν σε μια έρευνα. Χρήση κινητών με ομαδική αποστολή απαντήσεων, σημειώσεις σε τσέπες, σμικρύνσεις βιβλίων. Εκεί που ο επιτηρητής αδυνατεί. (Λύση υπάρχει. Μπορεί να λυθεί το πρόβλημα με την πλήρη απαγόρευση χρήσης της τουαλέτας κατά τη διάρκεια της εξέτασης. Όλοι μπορούμε, νομίζω, να κρατηθούμε για ένα 3ωρο. Άλλωστε, αν θυμάμαι, πολύ πιο παλιά εεφαρμοζόταν).

Αντιγραφή όμως γίνεται και μέσα στις αίθουσες εξέτασης, της οποίαν την ευθύνη και αρμοδιότητα έχουν οι επιτηρητές και η Λυκειακή Επιτροπή Εξετάσεων. Όμως συμβαίνει και αυτό. Περισσότερα με ένα κλικ! (6)

Θα σκεφτείτε ίσως, μα με τους φυσικώς αδύνατους και έχοντες αναπηρία τα έβαλες; Δε φτάνει που η ζωή ή οι συνθήκες τους στέρησαν την αρτιότητα ή αρτιμέλια, να μη δικαιούνται κάτι παραπάνω; Μα φυσικά ναι. Αρκεί να συνεχίζουν τις όποιες σπουδές επιλέγουν με την αξία τους και όχι τη φυσική τους κατάσταση. Τα ίδια και άλλα θα έλεγα και για τις άλλες κατηγορίες. Από πού κι ως πού ένα αθλητής του kick boxing, ας πούμε, επειδή πρώτευσε σε πανελλήνιους αγώνες να δικαιούται την εισαγωγή του σε σχολή της αρεσκείας του; Ακόμη και στην ιατρική. Θα διαπρέψει στην ιατρική επιστήμη ...ρίχνοντας κλωτσιές; Θα πρέπει, νομίζω, να ξανασκεφτεί ο νομοθέτης και να επαναπροσδιορίσει τους όρους και της συνθήκες της ...παράπλευρης εισαγωγής των κατηγοριών αυτώ στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ. Για να παραμείνει το σύστημα δίκαιο, όσο μπορεί να θεωρηθεί τέτοιο.

Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2010

Παράδειγμα προς μίμηση


Ο Τζον Κάσας είναι ένα αγόρι 15 χρονών. Από νωρίς γνώρισε την αγριότητα της ζωής. Η οικογένειά του αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το σπίτι τους στην πόλη Αρούμπα, εξαιτίας του εμφυλίου πολέμου που μαστίζει την Κολομβία. Μετακόμισαν στην πόλη Μέντελιν, σε μια περιοχή που θεωρείται βίαιη.
Έχασε όμως και τα δύο του πόδια σε ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Δεν τα έβαλε όμως κάτω. Από τον περασμένο Σεπτέμβριο βρίσκεται σε ένα κέντρο αποκατάστασης και ονειρεύεται μια καλύτερη ζωή. Στόχος του είναι λάβει μέρος στους Παραολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου και να κερδίσει κάποιο μετάλλιο.
Αυτά για να τα διαβάζουν τα δικά μας καλομαθημένα παιδιά που ενώ όλα τους παρέχονται σε αφθονία, τους καλλιεργείται ταυτόχρονα και η ιδεολογία της ἥσσονος προσπαθείας. Ότι δηλαδή, δε χρειαζεται να προσπαθήσει κανείς για να πετύχει στη ζωή του. Αρκεί να είναι λίγο τυχερός, να είναι ...καπάτσος, να είναι ...μακρυχέρης. Αρκεί να είναι εξοικείωμενος στο μαύρο χρήμα και στο λάδωμα, στη ρεμούλα και στην αδιαφάνεια. Διότι στη σημερινή εποχή κυριαρχεί παντού η ηλιθιότητα και η μετριότητα. Διότι έτσι χωρίς κόπο κι ευφυία ή έστω στοιχειώδεις γνώσεις, όχι μόνον επιβιώνουν αλλά ...διακρίνονται. Ας αντιγράψουν το μικρό Τζον, ας είναι το πρότυπό τους. Γιατί αν περιμένουν από εμάς ...καήκανε. Γιατί, ΕΜΕΙΣ τους διδάξαμε τα πιο πάνω τα οποία κατακρίνω!
Πηγή: ζητώ ταπεινά συγγνώμη διότι έχασα την πηγή από την οποίαν άντλησα το παραπάνω θέμα. ΕΣΡ, Επιτροπή Πνευματικών Δικαιωμάτων και Επιτροπή Δεοντολογίας, σόρρυ!!

Κυριακή 3 Ιανουαρίου 2010

Περισσότεροι «αιώνιοι» παρά ενεργοί φοιτητές

Οι «αιώνιοι» φοιτητές και σπουδαστές έχουν ξεπεράσει προ πολλού τους «ενεργούς» φοιτητές στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Αυτό αποδεικνύουν για μία ακόμη χρονιά τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας Ελλάδος. Ομως, ελάχιστα ιδρύματα έχουν προχωρήσει στο ξεκαθάρισμα των μητρώων τους από τους «αιώνιους» φοιτητές.

Τα στοιχεία της ΕΣΥΕ λένε πως οι «αιώνιοι» φοιτητές κατά το έτος 2008 ανήλθαν στους 303.026, ενώ οι πρωτοετείς σε μόλις 284.223.


Απορίες αφελούς: Ποιους ...ενοχλούν; Μπλοκάρουν θέσεις άλλων δικαιούχων; Μήπως ξεκαθάρισμα σημαίνει να τους βρούνε, να τους ρωτήσουνε ...γιατί, για ποιούς λόγους είναι "αιώνιοι"; Γιατί, κάποιο λόγο ίσως θα έχουν, αν όχι όλοι αλλά αρκετοί απ' αυτούς. Γιατί ο αριθμός είναι υπερβολικά μεγάλος.

Η ΕΣΥΕ έχει άραγε υπόψη της πως πολλοί φοιτητές-σπουδαστές προτού τελειώσουν τις σπουδές τους, με μια Υπεύθυνη Δήλωση εγγράφονται σε άλλες σχολές -με το 10%- μόνο και μόνο για το ....φοιτητικό πάσο;