Τρίτη, 24 Νοεμβρίου 2009

Πρόταση για Κατανομή των σχολικών διακοπών

Με αφορμή τις σκέψεις που ακούστηκαν για πρόωρο κλείσιμο των σχολείων για τις διακοπές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς εξαιτίας της γρίππης, δράττομαι της ευκαιρίας να διατυπώσω μια πρόταση που δεν είναι δική μου, μιας και αυτή εφαρμόζεται σε άλλες χώρες της Ευρώπης αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο. Αφορά στο κλείσιμο των σχολείων στην περίοδο των Χριστουγέννων-Πρωτοχρονιάς και του Πάσχα και την κατανομή αυτών των διακοπών.
Ως γνωστόν, τα σχολεία κλείνουν σε κάθε περίπτωση από 15 ημέρες -και αυτός είναι ένας από τους σοβαρότερους λόγους για τους οποίους ο κλάδος των εκπαιδευτικών γενικότερα, βρίσκεται την ...μπούκα του κανονιού. Τι συμβαίνει λοιπόν σε άλλες χώρες και για άλλους λόγους, όπως οι καιρικές συνθήκες; Τα σχολεία λειτουργούν με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε προτού επέλθει κόπωση στους μαθητές και στο διδακτικό προσωπικό, κλείνουν για λίγες μέρες (συνήθως μια βδομάδα) και όχι όπως συμβαίνει στην Ελλάδα, συνολικά 15 και 15 μέρες. Οι περίοδοι αυτοί κατανέμονται στο σχολικό έτος περίπου αναλογικά (πίνακας 2).


Κατ’ αρχάς, η ανάγκη για το κλείσιμο των σχολείων και τη διακοπή των μαθημάτων δεν την επέβαλε κάποιος συνδικαλιστικός φορέας των εκπαιδευτικών ή των μαθητών. Οι συνθήκες και η φύση της εργασίας το επιβάλλουν σε όλο τον κόσμο. Και για του λόγου το αληθές, παραθέτουμε πίνακες από μια έρευνα-μελέτη του τμήματος Ποιότητας της Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (2003) με τίτλο «Συνοπτική παρουσίαση τηςε οργάνωσης του σχολικού χρόνου στην υποχρεωτική εκπαίδευση σε χώρες της Ευρώπης, στην Αυστραλία, τον καναδά, τις ΗΠΑΣ, την Ιαπωνία και τη Ν. Ζηλανδία» (klik). Σ’ αυτή την έρευνα, υπάρχουν πίνακες που καταδεικνύουν για κάθε προαναφερόμενη χώρα...

ΠΙΝΑΚΑΣ 1. Διάρκεια σχολικού έτους
ΠΙΝΑΚΑΣ 2. Διάρκεια και κατανομή σχολικών διακοπών
ΠΙΝΑΚΑΣ 3. Ετήσιος αριθμός διδακτικών ημερών
ΠΙΝΑΚΑΣ 4. Διάρκεια σχολικής εβδομάδας
ΠΙΝΑΚΑΣ 5. Εβδομαδιαίος διδακτικός χρόνος και διάρκεια διδακτικής περιόδου (υποχρεωτική δευτεροβάθμια εκπαίδευση).

Μελετώντας τους πίνακες, θα διαπιστώσει κανείς ότι οι έλληνες μαθητές και εκπαιδευτικοί, δεν είναι από τους πιο ...τεμπέληδες, όπως πολλοί τους μας καταμαρτυρούν (πίνακας 3 & 5).




Και περισσότερες ώρες από άλλους μαθητές και εκπαιδευτικούς εργάζονται και λιγότερες ή ίσες μέρες διακοπών έχουν. Απλώς, είναι συγκεντρωμένες αυτές οι μέρες διακοπών και ...ενοχλούν. Θα μπορούσε και στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα να εφαρμοστεί αυτό που ισχύει σε άλλες χώρες, όσον αφορά τις περιόδους διακοπών. Ενδεικτικά σημειώνουμε:
5 μέρες τον Οκτώβριο (από 28 Οκτ. Μέχρι και 1η Νοεμβρ),
10 μέρες το Δεκέμβριο-Ιανουάριο (24 Δεκ μέχι και 2 Ιαν),
7 μέρες τον Φεβρουάριο (15 Φεβρ. Μέχρι και 21 Φεβρ) και
8 μέρες τον Απρίλιο (ανάλογα με το Πάσχα).
Σύνολο 30 ημέρες, όπως ισχύει και σήμερα.
Το πλεονέκτημα αυτής της πρότασης είναι ότι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί, προτού νιώσουν την κόπωση και των εξ αυτής συνεπειών της, θα έχουν τις ολιγοήμερες διακοπές για την ξεκούρασή τους. Και τα περί κόπωσης δε θάθελα να θεωρηθεί υπερβολή. Άλλωστε, το Υπουργείο Παιδείας, κατανοώντας αυτή την ανάγκη, θέσπισε τους πέντε περιπάτους-εκπαιδευτικές επισκέψεις εντός νομού, έναν κάθε μήνα, άσχετα από το αν αυτοί μετατρέπονται απλά σε ψυχαγωγικοί.
Με την πρόταση αυτή, δεν προτίθενται επιπλέον ημέρες διακοπών αλλά ούτε και αφαιρούνται -έτσι δεν θίγονται ...κεκτημένα δικαιώματα ένθεν κακείθεν. Γνωρίζουμε πως δεν ανακαλύπτουμε σήμερα την Αμερική -κοινότυπο αλλά αληθινό- δεν πρωτοπορούμε. Αν θέλετε, αντιγράφουμε ένα από τα καλά στοιχεία άλλων συστημάτων.

Παρασκευή, 20 Νοεμβρίου 2009

Δάσκαλοι με μισθούς τραπεζιτών

Πρωτοποριακό πείραμα αρχίζει σε σχολείο της Νέας Υόρκης

ΑΝ ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ αμείβονταν με μισθούς τραπεζιτών, θα ελάμβαναν τα παιδιά καλύτερη εκπαίδευση; Σε αυτό ακριβώς το ερώτημα φιλοδοξεί να απαντήσει ένα πρωτοποριακό πείραμα που αρχίζει μαζί με τη νέα σχολική χρονιά, στη Νέα Υόρκη. Οι ετήσιες απολαβές των οκτώ δασκάλων που θα αναλάβουν να διδάξουν τα 120 παιδιά της Γ΄ τάξης του Δημοτικού στο σχολείο ΤΕΡ (Τhe Εquity Ρroject, Σχέδιο Αμεροληψία) του Ουάσινγκτον Χάιτς θα είναι 125.000 δολάρια. Πέραν αυτών, όμως, για τους καθηγητές της μη προνομιούχου γειτονιάς του Μανχάταν υπάρχουν ετήσια μπόνους που φτάνουν ακόμα και τα 25.000 δολάρια, άριστη ιατροφαρμακευτική περίθαλψη για όλους, συνταξιοδοτικά οφέλη καθώς και δυνατότητα 12μηνης άδειας άνευ αποδοχών κάθε πέντε χρόνια. Όλα αυτά, την ώρα που ο μέσος ετήσιος μισθός ενός δασκάλου στις ΗΠΑ είναι μόλις 40.412 δολάρια. Πρόκειται για ένα μοναδικό σχολείο, ένα μοναδικό πείραμα στο οποίο θέτουν τις ελπίδες τους οι ειδικοί ώστε να απαντηθεί ένα φλέγον ερώτημα: οι καλύτερες αμοιβές για τους δασκάλους ισοδυναμούν με καλύτερη εκπαίδευση για τους μαθητές;
Πίσω από το ΤΕΡ βρίσκεται ο 32χρονος Ζέκε Βάντερχεκ, ένας πρώην δάσκαλος ο οποίος κατάφερε να εξασφαλίσει για το φιλόδοξο σχέδιό του κυβερνητική χρηματοδότηση ύψους 2,3 εκατ. δολαρίων. Την ιδέα την είχε από χρόνια, όταν διένυε ακόμα την τρίτη δεκαετία της ζωής του, και εργαζόταν ως δάσκαλος σε σχολείο του Ουάσινγκτον Χάιτς. «Ήταν απολύτως προφανές πως υπήρχαν σπουδαίοι δάσκαλοι και πολύ μέτριοι δάσκαλοι», λέει. «Αν βάλεις τα ίδια παιδιά στις τάξεις διαφορετικών δασκάλων, θα έχεις εντελώς διαφορετικά αποτελέσματα». Τα 120 παιδιά ηλικίας 9-10 ετών που θα φοιτήσουν φέτος στη Γ΄ (και μοναδική προς το παρόν) τάξη του ΤΕΡ κέρδισαν τις θέσεις τους με κλήρωση. Όσο για τους δασκάλους, ο Βάντερχεκ έλαβε περισσότερες από 600 αιτήσεις μόλις κυκλοφόρησε η είδηση. Πήρε προσωπική συνέντευξη από 100 υποψήφιους και γύρισε ολόκληρες τις ΗΠΑ προκειμένου να παρακολουθήσει τους 35 επικρατέστερους να διδάσκουν προτού καταλήξει στην τελική οκτάδα. Οι οκτώ όμως δεν θα έχουν μόνο υψηλές απολαβές - θα έχουν και αντίστοιχες υποχρεώσεις. Θα υποβάλλονται σε αυστηρές αξιολογήσεις και θα εργάζονται από τις 8.00 το πρωί έως τις 6.00 το απόγευμα καθημερινά. Θα παρακολουθούν ο ένας τα μαθήματα του άλλου και θα συζητούν καθημερινά τρόπους βελτίωσης της διδασκαλίας τους. Επιπλέον, αντί της πολυτέλειας των μακροχρόνιων θερινών διακοπών, θα συμμετέχουν το καλοκαίρι σε σεμινάρια.
Προτροπή προς την ελληνική κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο: μην το εφαρμόσετε στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα∙ είναι πολύ νωρίς για μας, αφήστε για τον επόμενο ...αιώνα. Αφήστε που με τέτοιους μισθούς και το ανάλογο κύρος, θα εκτοξευθούν και τα ιδιαίτερα καθώς και το αντίτιμο. Αρκετά πληρώνει το ελληνικό νοικοκυριό; Δε χρειάζεται να μας προκύψουν και golden boys στα σχολεία τα οποία θα χρυσοπληρώνουμε.

Πηγή: ΤΗΕ ΤΙΜΕS (αναδημοσίευση: ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ 14 Σεπτ. 2009)