Σάββατο, 27 Σεπτεμβρίου 2008

Μαθητικές παρελάσεις και πόσο χρήσιμες είναι;

Διάβασα, Είδα, 'Ακουσα και αντ'Εγραψα: εφημερίδα ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ

«Αποβολή» και από τις μαθητικές παρελάσεις και έγκριση συνθημάτων από τον Υπουργό.

Κάποιοι μαθητές παρέλασαν με το κινητό στην τσέπη του πουκαμίσου, ένας σημαιοφόρος είχε κρεμασμένη μια τσάντα στον ώμο, ορισμένα σχολεία αγνοούσαν τις τελικές οδηγίες της αστυνομίας για την διαδρομή που έπρεπε ν' ακολουθήσουν, ενώ άλλοι μαθητές χαιρέτισαν ποικιλοτρόπως τους επισήμους. Αυτές είναι μόνο μερικές από τις παρατηρήσεις, που σημείωσαν τα μέλη της «επιτροπής αξιολόγησης», που βαθμολόγησαν την περσινή μαθητική παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου. Φέτος, ευελπιστούν σε μια καλύτερη εμφάνιση και για το σκοπό αυτό, στάλθηκε σχετική εγκύκλιος στα σχολεία. Σύμφωνα με τις εντολές του υπουργείου Παιδείας, όσα σχολεία ή σωματεία δεν παρουσιαστούν στην καθιερωμένη σύσκεψη για οδηγίες, δεν θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής στην παρέλαση (αποβάλλονται).... Εμπειρίες προηγούμενων χρόνων, απέδειξαν πως τα σχολεία που δεν συμμετέχουν στην σύσκεψη, χαλάνε το τελικό αποτέλεσμα. Τόσο οι οργανώσεις όσο και τα σωματεία που επιθυμούν να παρελάσουν, πρέπει επίσης να πάρουν έγκριση και ότι μόνο μετά από άδεια του υπουργού, μπορούν να χρησιμοποιήσουν κάποιο σύνθημα. Στην εγκύκλιο του υπουργείου, τονίζεται εξάλλου, πως και η φετινή παρέλαση θα αξιολογηθεί με σκοπό τη βελτίωση και την καλύτερη παρουσία των τμημάτων, αλλά και την επιλογή του σχολείου που θα εκπροσωπήσει την Κύπρο στην παρέλαση της 25ης Μαρτίου στην Αθήνα. Ταυτόχρονα, το υπουργείο καλεί τους καθηγητές Φυσικής Αγωγής να επιλέξουν με αυστηρότητα τους μαθητές που θα παρελάσουν και με κύριο κριτήριο την άψογη εμφάνιση από κάθε άποψη.
Αυτά συμβαίνουν εις Κύπρον. Θέση δεν παίρνω αλλά μάλλον ούτε και άποψη έχω για τους προβληματισμούς σχετικά με τις μαθητικές παρελάσεις. Εμένα, μικρό, μ' ενθουσίαζαν. Σήμερα δεν συμμετέχω και δεν παρακολουθώ. Βλέπω όμως στα παιδιά του σχολείου μου, τέλος πάντων σε όσα θέλουν να συμμετάσχουν, μια προθυμία για συμμετοχή και όχι μόνο για ριλάξ και χάσιμο μαθημάτων. Και αυτό μάλλον με χαροποιεί (τελικά πήρα θέση, ε;).

Τετάρτη, 24 Σεπτεμβρίου 2008

Η πλασματική ανάγκη των φροντιστηρίων Μ.Ε.

'Ηδη κυλάει η τρίτη (λέμε τώρα) εβδομάδα στο σχολείο -sorry, στο ΕΞΥΠΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ- και οι μαθητές μου φαίνονται ...βαριεστημένοι. Συζήτησα μαζί τους το θέμα αυτό και έθεσα μάλιστα και τον προβληματισμό, μήπως φταίω κι εγώ με τον τρόπο διδασκαλίας μου που τους κάνει να βαριούνται. Για λόγους ευγένειας -θαρρώ- μου το απέκλεισαν και μου δήλωσαν πως στα φροντιστήρια τους είναι αρκετά προχωρημένοι, αυτά που διδάσκω τα έχουν διδαχθεί ήδη και τα έχουν ...ξεχάσει. Για όσους δεν γνωρίζετε, στα περισσότερα -ή και όλα- τα φροντιστήρια, ...τελειώνουν (κατά το ψεκάστε, σκουπίστε, τελειώσατε) νωρίς την ύλη της Β' τάξης για να ασχοληθούν πιο ...σοβαρά με την ύλη της Γ' (αυτά είναι τα ΠΑΝΕΞΥΠΝΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ). 'Ετσι κι εγώ με τη σειρά μου, τους μίλησα για τα φροντιστήρια και την αναγκαιότητά τους. Δεν τους έπεισα, αλλά φάνηκε πως τους προβλημάτισα -όχι για να σταματήσουν να πηγαίνουν εκεί- αλλά για τη δίνη μέσα στην οποίαν αναγκαστικά βρίσκονται. Αυτήν, που τους στερεί την απόλαυση των καλύτερών τους χρόνων.
Η ανάγκη των μαθητών για την προετοιμασία τους για τις πανελλαδικές εξετάσεις μέσα από τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα, είναι ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΗ. Για δύο λόγους:

α) Είναι η ανάγκη των εξετάσεων που την έκανε (την …ανάγκη) και τα έκανε (τα φροντιστήρια) …αναγκαία. Ας καταργηθούν οι εισαγωγικές εξετάσεις για να δούμε τη …χρησιμότητά τους. Είναι το κυνήγι της υψηλότερης επίδοσης αλλά είναι και …μόδα. Διαφορετικά, αφού ΟΛΟΙ οι μαθητές της Γ’ τάξης είναι …εγγεγραμμένοι σε φροντιστήρια (ή ιδιαίτερα) γιατί δεν πετυχαίνουν όλοι; Γιατί υπάρχουν αποτυχίες; Μου είνα αδιανόητο ο ...αδύνατος για το σχολείο μαθητής να είναι ...δυνατός στο φρ/ριο. Εξάλλου, κάποιοι φροντιστές ...συστήνονται ως "ειδικοί επί των πανελληνίων" ή ως "αρωγοί" για τις πανελλήνιες.

β) Ας κάνουμε μια υπόθεση, πως την επόμενη σχολική χρονιά ΟΛΟΙ οι μαθητές της Γ τάξης, υποψήφιοι των ΤΕΙ και ΑΕΙ, αποφάσιζαν να μην παρακολουθήσουν φροντιστηριακά μαθήματα, να παρακολουθήσουν ΜΟΝΟ το σχολείο και να μελετήσουν ΜΟΝΟΙ τους. Αυτό θα σήμαινε μήπως πως την επόμενη σχολική χρονιά δε θα έχουμε τον ίδιο αριθμό εισακτέων στις σχολές; Δε θα εισαχθούν φοιτητές στις σχολές υψηλής ζήτησης; Θα κλείσουν σχολές λόγω μη εισαγωγής σ’ αυτές σπουδαστών ή φοιτητών; Απλά, οι επιδόσεις θα είναι, ίσως, χαμηλότερες, άρα και οι βάσεις χαμηλότερες. Και αυτό θα σημαίνει πως το πνευματικό επίπεδο εκείνων των μαθητών θα είναι …χαμηλότερο; Όχι φυσικά. Απλά θα εισαχθούν στις ιατρικές σχολές με 18, στις Νομικές με 16, στις παιδαγωγικές με 15,5 κ.ο.κ. Και τέλος, ας κλείσουν και κάποιες σχολές είτε διότι δεν τις προτιμούν οι υποψήφιοι είτε διότι η βάση εισαγωγής τους είναι χαμηλότατη. Σε τι άραγε θα εξυπηρετούσαν;


Ας αναλογιστούμε, τις εργατοώρες που ξοδεύονται στο σχολείο και μετά στο φροντιστήριο και ας δούμε πώς μπορούν να αξιοποιηθούν (μαθητές της Β' τάξης αναγκάζονται να επιλέξουν, στο σχολείο, άλλο μάθημα επιλογής απ' αυτό που τους ενδιαφέρει πραγματικά, με το πρόσχημα ότι αφού αυτό διδάσκεται την 7η ή 8η ώρα δε θα προλαβαίνουν το φρ/ριο που αρχίζει στις 3 η ώρα). Αφού έτσι κι αλλιώς, προθάλαμος των πανεπιστημιακών Σχολών είναι το Λύκειο, ας αξιοποιήσουν τον υπόλοιπο χρόνο ΜΕΛΕΤΩΝΤΑΣ και όχι λαμβάνοντας έτοιμη και μασημένη τροφή (θυμάμαι πάντα την γιαγιά μου που με ρωτούσε "γινώσκεις αυτό που αναγιγνώσκεις;"). Εκτός κι αν περάσει ένας Νόμος που να λέει πως μετά την υποχρεωτική εκπαίδευση, δικαιούται ο καθένας να συμμετέχει στις εξετάσεις για την εισαγωγή του σε πανεπιστημιακές σχολές, ανεξάρτητα από το αν φοιτήσει ή όχι σε λύκειο. Τότε και ο καθένας ας κάνει τις επιλογές του. Να παρακολουθήσει το Λύκειο, να παρακολουθήσει το φροντιστήριο, να παρακολουθήσει ιδιαίτερα μαθήματα ή να μελετήσει μόνος του. Όπως γίνεται και στα πανεπιστήμια. Συμμετέχεις στις εξετάσεις με ελάχιστες προϋποθέσεις παρακολούθησης μαθημάτων ή εργαστηρίων ή εργασιών.

Παρασκευή, 12 Σεπτεμβρίου 2008

Η φετινή σχολική χρονιά είναι ...γεμάτη

Διάβασα (το παρακάτω μνμ του Υπουργού ΠΕΠΘ), Είδα (την κατάσταση στο σχολείο μου), 'Ακουσα (τις διαμαρτυρίες των συναδέλφων μου αλλά και των μαθητών) και 'Εγραψα (την παρούσα ανάρτηση).



Παραθέτω σε αποκλειστικότητα και πρώτη ...εκτέλεση, το Μήνυμα του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς

Ξεκινά μία νέα σχολική χρονιά με νέα αυτοπεποίθηση και σύγχρονη νοοτροπία. Αφήνουμε πίσω προβλήματα που ταλάνιζαν επί δεκαετίες το εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Φέτος για πρώτη φορά τα βιβλία περιμένουν τους μαθητές στα σχολεία και όχι το αντίθετο.
Φέτος για πρώτη φορά η κάλυψη των λειτουργικών κενών σε νηπιαγωγούς, δασκάλους και καθηγητές ολοκληρώθηκε έγκαιρα ώστε όλα τα σχολεία να λειτουργούν από την πρώτη στιγμή.
Φέτος για πρώτη φορά η εισαγωγική επιμόρφωση για 7.300 νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς και 5.000 αναπληρωτές ολοκληρώθηκε πριν τον αγιασμό.
Φέτος για πρώτη φορά η πρόσθετη διδακτική στήριξη ξεκινά έγκαιρα για να χτυπήσει την παραπαιδεία.
Φέτος για πρώτη φορά λειτουργεί το υποχρεωτικό νηπιαγωγείο και ξεκινά χωρίς τα συνήθη προβλήματα το ολοήμερο σχολείο.
1.233 νέες σχολικές μονάδες κατασκευάζονται σε όλη την χώρα ενώ ψηφίστηκε στο πλαίσιο της ανθρωποκεντρικής εκπαίδευσης ένα σύγχρονο Νομοσχέδιο για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση που θα διασφαλίσει ίσες ευκαιρίες στα άτομα με αναπηρία.
Θέλω να ευχαριστήσω την εκπαιδευτική κοινότητα και τα διοικητικά στελέχη της εκπαίδευσης για τη συνεργασία της και την επιμελή προετοιμασία που έκαναν για τη νέα σχολική χρονιά. Θέλω να διαβεβαιώσω τους γονείς ότι το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να αποφέρει γρήγορα καρπούς η πολιτική του Έξυπνου σχολείου που έχει αρχίσει να εφαρμόζεται.
Εύχομαι στους εκπαιδευτικούς καλή και εποικοδομητική σχολική χρονιά.
Στους μαθητές και τις μαθήτριες καλή πρόοδο.
Όλοι μας μέσα σε μία βελτιωμένη εκπαιδευτική καθημερινότητα εργαζόμαστε και αγωνιζόμαστε για μία σύγχρονη, ποιοτική εκπαίδευση γιατί πιστεύουμε ακλόνητα ότι «ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ».


Σήμερα μπήκα σε σχολική αίθουσα Β’ τάξης Γενικού Λυκείου και είδα 54 μάτια να με κοιτούν. Η αίθουσα ήταν ασφυκτικά γεμάτη, 14 θρανία, 28 καρέκλες, μία έδρα, 27 παιδιά κι εγώ. Και έκανε μία ζέεεστη… 'Ενοιωσα υπέροχα. 'Ηρθαν και από άλλα τμήματα να με δουν, να με χαιρετήσουν και να με ακούσουν, σκέφτηκα προσ στιγμή. Αλλά διαπίστωσα πως αυτό θα ήταν ...ειδυλλιακό. 'Ηταν οι μαθητές του τμήματός μου. Πώς λοιπόν να ξεκινήσουμε «…με νέα αυτοπεποίθηση και σύγχρονη νοοτροπία…» όπως λέει και το μήνυμα ; Δηλαδή φέτος, σ’ αυτή την αίθουσα μαζί με τους μαθητές μου αφήσαμε «…πίσω προβλήματα που ταλάνιζαν επί δεκαετίες το εκπαιδευτικό μας σύστημα…» αναρωτήθηκα; Αν ο κος Υπουργός «…κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να αποφέρει γρήγορα καρπούς η πολιτική του Έξυπνου σχολείου που έχει αρχίσει να εφαρμόζεται...» εννοεί μέσα σ' αυτή την αίθουσα; Αστραπιαία τρόμαξα όταν ...φαντάστηκα πως θα ήταν το σχολείο που δεν είναι Έξυπνο; Αυτό εννοούν όταν αναφέρονται σε «…μία βελτιωμένη εκπαιδευτική καθημερινότητα …μία σύγχρονη, ποιοτική εκπαίδευση..»; Τελικά, συμφωνούμε πως «…ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ» για να γίνουν …στάχτη και μπούρμπουλη τα όνειρα μου και των μαθητών μου για μια καλή και δημουργική σχολική χρονιά!

ΥΓ. Στο Λύκειό μου, υπάρχουν 6 τμήματα της Α’ και της Β’ από 27 μαθητές και 6 τμήματα της Γ’ από 26 μαθητές. Μάλλον είναι ένα από τα Πρότυπα Έξυπνα Σχολεία.

Τετάρτη, 10 Σεπτεμβρίου 2008

Ο θεσμός του εθελοντή Σχολικού Τροχονόμου και η ...μονιμοποίησή τους

Διάβασα, Είδα, 'Ακουσα και Ανάρτησα: από τον Τοπικό Τύπο


«Η αύξηση της κυκλοφορίας των οχημάτων και τα συχνά τροχαία ατυχήματα μαθητών μερικές φορές μπροστά σε σχολεία, ανάγκασε τον νομοθέτη να προβλέψει τον Σχολικό Τροχονόμο…Οι εθελοντές Σχολικοί Τροχονόμοι ρυθμίζουν την κυκλοφορία σε προκαθορισμένα σημεία, πλην διασταυρώσεων, τα οποία διαμορφώνονται κατάλληλα με οριζόντια και κάθετη σήμανση.
Για την αποφυγή πρόκλησης κυκλοφοριακών προβλημάτων, οι Σχολικοί Τροχονόμοι συγκεντρώνουν τους μαθητές στο πεζοδρόμιο και τους περνούν στο απέναντι πεζοδρόμιο πάντα σε διάβαση πεζών σε μικρές ομάδες.
Οι ώρες εκτέλεσης των καθηκόντων των σχολικών τροχονόμων πρέπει να περιορίζονται στον απολύτως απαραίτητο χρόνο για την άνετη και ασφαλή προσέλευση και αποχώρηση των μαθητών. Την εποπτεία του έργου των Σχολικών Τροχονόμων και της εν γένει συμπεριφοράς τους έχουν οι Δ/ντές των οικείων Σχολείων. Σε περίπτωση διαπίστωσης παράβασης που σχετίζεται με τα καθήκοντα του, ο Σχολικός Τροχονόμος υποβάλει σχετική αναφορά στην αρμόδια αστυνομική αρχή για τις δικές της περαιτέρω ενέργειες. Στους εθελοντές Σχολικούς Τροχονόμους θα καταβάλλεται για τις δαπάνες τους, οικονομική ενίσχυση από τις Σχολικές Επιτροπές υπό μορφή εξόδων κίνησης, της οποίας το ύψος και η διαδικασία καταβολής θα καθορίζεται με Κοινή Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Οικονομικών, Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ, η οποία θα σας κοινοποιηθεί μόλις εκδοθεί. Η οικονομική ενίσχυση που τους καταβάλλεται δεν υπόκειται σε κρατήσεις κανενός είδους και επιπλέον οι εθελοντές δεν ασφαλίζονται σε κανένα ασφαλιστικό φορέα. Η εκπαίδευση γίνεται κατά ομάδες 5 - 6 ατόμων στα Τμήματα Τροχαίας. Περιλαμβάνει δύο στάδια: το θεωρητικό και το πρακτικό. · Στο πρώτο στάδιο δίδονται θεωρητικές κατευθύνσεις, που αφορούν την παράσταση και εμφάνιση, την ψυχολογία του οδηγού και το σταμάτημα του αυτοκινήτου. Επίσης, τη χρήση της πινακίδας STOP και τα τροχονομικά σήματα. · Το δεύτερο στάδιο της πρακτικής, γίνεται σε σχολεία, όπου υπάρχουν διαγραμμίσεις πεζών και εφαρμόζεται η θεωρία με την επίβλεψη και νουθεσία έμπειρου αξιωματικού ή υπαξιωματικού της τροχαίας
» (Διαβάστε περισσότερα
ΕΔΩ)

Αυτά διάβασα αλλά στην πράξη άλλα βλέπω. Στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν διδάσκουν κυκλοφοριακή αγωγή στους μαθητές. Απλά τους …μαθαίνουν πως απ’ όποιο σημείο μπορούν να διασταυρώνουν το δρόμο χωρίς να επιλέγουν τα φανάρια ή τις διαβάσεις πεζών. Διότι, στις περισσότερες των περιπτώσεων, οι σχολικοί τροχονόμοι στέκονται σε ακατάλληλα σημεία κατά την άποψή μου, ή ακόμα κι αν βρίσκονται σε κατάλληλα δεν εκτελούν σωστά το έργο τους. Για παράδειγμα, μόλις δουν έστω και ένα μεμονωμένο μαθητή, σηκώνουν την πινακίδα, σταματούν την κίνηση και όλοι περιμένουν τον μαθητή να διασταυρώσει το δρόμο. Και αυτός/η μπορεί να χαζεύει και άρα να θεωρεί πως πεζοδρόμια και δρόμοι του ανήκουν. ‘Η ρυθμίζουν την κίνηση σε σημεία που απέχουν 30 και 50μ. από φανάρια. Πώς λοιπόν ο μικρός μαθητής θα μάθει να διασχίζει τους δρόμους από διαβάσεις σε φανάρια; ‘Η σηκώνοντας την πινακίδα κι σταματώντας την κίνηση, τσούρμο και ουρές μαθητών διασταυρώνουν αντί να διασχίζουν σε ομάδες. Ακόμα, δεν σημειώνουν παραβάσεις οδηγών τροχοφόρων οι οποίοι, π.χ., κινούνται σε μονόδρομο ή δεν υπακούουν στις υποδείξεις τους. Έτσι δημιουργείται μια …κυκλοφοριακή σύγχυση στο μυαλό των μικρών μαθητών, όσον αφορά στις υποχρεώσεις και τα δικαιώματά τους ως πεζοί, σήμερα, και ως οδηγοί-εποχούμενοι, αργότερα.
Ο θεσμός του σχολικού τροχονόμου ξεκίνησε εθελοντικά και έτσι πρέπει να μείνει. Αλίμονο αν κάθε εθελοντική εργασία πρέπει να αμείβεται, να ασφαλίζεται και να ζητά μονιμοποίηση. Τότε παύει να είναι εθελοντική. Και τι θα γίνει αν οι εθελοντές αιμοδότες ζητήσουν κίνητρα ή αμοιβές, οι εθελόντριες νοσοκόμες του ΕΕΣ το ίδιο, οι εθελοντές στους Ολυμπιακούς Αγώνες και αυτοί και άλλοι τόσοι;
Οι Σχολικοί τροχονόμοι διατείνονται πως δεν ζητούν μονιμότητα αλλά τετράωρη απασχόληση με ανάλογη αύξηση του μισθού και ασφάλεια. Επίσης, δεν θέλουν κάθε χρό­νο να τίθεται θέμα μείωσης του αριθμού τους ή αλλαγής τους. Δηλαδή αν αυτό δεν είναι μονιμότητα, τότε τι είναι; Προτείνουν μάλιστα να είναι και φύλακες των δημοτικών σχολείων. Έχουμε δει το …έργο των σχολικών φυλάκων. Μόνο όσοι έχουν λίγο φιλότιμο προσφέρουν κάτι ελάχιστο στο σχολείο. Οι υπόλοιποι είναι απλά χαραμοφάηδες. Και αν γνωρίζω καλά, αυτός ο θεσμός έγινε προκειμένου να γίνει πραγματικότητα η φύλαξη των σχολείων αφ’ ενός και αφ’ ετέρου να προσληφθούν άτομα από τα οποία έλειπαν ένσημα προκειμένου να τα συμπληρώσουν και να συνταξιοδοτηθούν. Αντί αυτού, βρήκαν την ευκαιρία οι Δήμαρχοι να κάνουν πολιτική προσλήψεων… και να μην υπάρχουν φύλακες σε νυχτερινές βάρδιες ή Σαββατοκύριακα, για λόγους οικονομίας!
Για ναμην τρελαθούμε δηλαδή.

Πέμπτη, 4 Σεπτεμβρίου 2008

Μαθητικές στολές σε σχολεία;


Σωστά μαντέψατε, είναι μαθητές δημοτικού σχολείου στην αυλή του σχολείου τους, την πρώτη μέρα της νέας σχολικής χρονιάς. Στην Κύπρο, τα δημοτικά ανοίγουν 4 Σεπτεμβρίου. Και φοράνε στολές ομοιόμορφες, γκρι-άσπρο για τους μαθητές, μπλέ-άσπρο για τις μαθήτριες. Στην Κύπρο η μαθητική στολή είναι υποχρεωτική σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, από το δημοτικό μέχρι το λύκειο. Ο λόγος; Κάποιοι θεωρούν ότι μέσα από την ομοιομορφία δεν προβάλλονται οι ταξικές διαφορές, άρα δεν ξεχωρίζουν οι πλούσιοι από τους φτωχούς.
Σε συζήτησή που είχα το καλοκαίρι με παιδιά κυπριακού λυκείου, ανέφεραν πως τους ...εξυπηρετεί η στολή αφού δεν έχουν διλήμματα ως προς τις πρωινές ενδυματολογικές τους επιλογές και πως η ομοιομορφία αυτή δεν τους ενοχλεί. Οι αυθαιρεσίες και προσβολές από μερίδα καθηγητών στους μαθητές όσον αφορά τις στολές -μήκος φούστας ή παραλλαγές γκρι και άσπρου- θεωρούν πως είναι μεμονωμένες και όχι γενικές.

Τρίτη, 2 Σεπτεμβρίου 2008

Ξεκίνησε η χρονιά

Τελικά πήγα, έστω και με βαριά καρδιά. Το πρώτο σοκ ξεπεράστηκε με τις ευχές, τους ασπασμούς, τα χειροφιλήματα, τα πειράγματα, τα πρώτα κεράσματα από επιτυχίες παιδιών συναδέλφων αλλά και μαθητών μας. Συνέτεινε και η αλλαγή διευθυντή. Καλός ο απελθών, χρυσός, αγαπούσε το σχολείο, αγαπούσε (λίγο υπερβολικά) τα παιδιά, ήταν (πέραν του δέοντος) ευγενικός με τους συναδέλφους, έκανε όλη (ή σχεδόν όλη) τη γραφειοκρατική δουλειά, δεν τσιγγουνευόταν στις αγορές για εξοπλισμό του σχολείου (είχε βλέπετε τη διαχείριση της Σχολικής Επιτροπής), αλλά.... Κάτι έλειπε. Υπήρχε μια νωχελικότητα, μια απειθαρχία, μια ακαταστασία, μια ανοργανωσιά. Ο καθένας έκανε, σχεδόν, ότι ήθελε. Ο επιστάτης τον διευθυντή, η γραμματέας τον ...τίποτε, οι καθηγητές τον αδιάφορο και τα παιδιά τον ...περαστικό τουρίστα. Κουμάνταρε λίγο τις καθαρίστριες -μόνιμο προσωπικό τώρα- και τον έναν από τους 2 φύλακες, λόγω φιλοτίμου -καίτοι υπάγονται άμεσα στον Δήμο. 'Οσοι βοηθούσαν στην επιτέλεση της λειτουργίας του σχολείου το έκαναν μόνο και μόνο από φιλότιμο. Τελικά πόσο χρήσιμος είναι ένας ...στιβαρός διευθυντής;
Θαρρώ πως τον κεντρικό ρόλο σ' ένα σχολείο -και αναφέρομαι στο δικό μου λύκειο που αριθμεί 45 καθηγητές και 500 περίπου μαθητές- τον παίζει και οφείλει να τον παίξει, ο διευθυντής. Ο οποίος θα πρέπει πρώτ' απ' όλα να είναι ένας καλός μάνατζερ! Με την κυριολεξία της λέξης. Να γνωρίζει πώς να διοικεί έναν χώρο και πώς να μοιράζει ιδιότητες και να αναθέτει ευθύνες. Χωρίς ο ίδιος να αναμιγνύεται φανερά και καθημερινά. Και όχι απλά να διεκπαιρεώνει γραφειοκρατικές υποθέσεις. Θα πρέπει να γνωρίζει άμεσα τις νέες τεχνολογίες και να ενθαρρύνει τη χρήση τους, να είναι απλός, αυστηρός όσο χρειάζεται απέναντι σε συναδέλφους και μαθητές αλλά πάντα δημοκρατικός, τυπικός επίσης αλλά και ευέλικτος, απαιτητικός απέναντι σε προϊσταμένοους, δημιουργικός, διορατικός και ευρύνους (αλήθεια, ζητάω πολλά). Σε αντίθεση με όλ' αυτά, η πλειονότητα των διευθυντών που διοικούν τα σχολεία, έχουν ως μόνο προσόν την ...αρχαιότητα και τα μόρια (φυσικά και την καλήν κομματική μαρτυρία, οι περισότεροι). Τέλος πάντων, ο παλιός έφυγε, ο νέος ήρθε (μέσα από τις τάξεις των συναδέλφων του ίδιου Συλλόγου Διδασκόντων) κι εμείς αναμένουμε και προσμένουμε. Σε κάτι καινούριο.
Ταυτόχρονα με την αλλαγή διεύθυνσης -ήδη μας ήταν γνωστό από τον Μάιο- ένα νέο ...σοκ μας πρόσμενε. Τί οργάνωση είναι αυτή φέτος; Από τη δεύτερη κιόλας μέρα κάναμε κατανομή μαθημάτων και ο πραγραμματιστής στρώθηκε για να καταστρώσει πρόγραμμα. Περικοπές ανέσεων, στρίμωγμα ωρών, προγραμματισμός διδακτικής ύλης και υποβολή προς έγκριση στο αρμόδιο Γραφείο ή Δ/νση (αντί οι Σχολικοί Σύμβουλοι να προγραμματίζουν την ύλη των μαθημάτων, να την αποστέλλουν και να ελέγχουν για την τήρησή του, ζητάνε να συμβεί το ανάποδο). Τώρα αν ο καθένας από εμάς, στο κάθε σχολείο ετοιμάσει και υποβάλει έναν τελείως διαφορετικό προγραμματισμό στο ίδιο μάθημα, αυτό πώς θα ελεγχθεί και σε τί θα εξυπηρετεί; Τα σχολικά βιβλία ήδη κατέφθασαν (δεν γνωρίζω αν όλα ή μέρος αυτών) και έχω την ...αίσθηση ότι την 12η Σεπτεμβρίου θα μπορούμε επιτέλους να ξεκινήσουμε με όλα τα προβλήματα λυμένα. Ας γελάσω, κι εσείς μαζί. Φαίνεται πως αγνοούν πως οι μαθητές μπορούν για παράδειγμα, μέχρι τέλη Οκτώβρη αν θυμάμαι καλά, να αλλάξουν κατεύθυνση ή μάθημα επιλογής, ή αν θα φτάσουν έγκαιρα οι συνάδελφοι που θα καλύψουν τα κενά που θα δημιουργηθούν εν τω μεταξή από τις μετακινήσεις αυτές. Σε δουλειά να βρισκόμαστε δηλαδή. Αλλά ας σταματήσω εδώ γιατί μου φαίνεται πως με γκρίνια ξακίνησα τη νέα σχολική χρονιά.
Θέλω να ευχηθώ σε όλους τους συναδέλφους καλά κουράγια για να βγάλουμε και τούτη τη χρονιά μόνοι μας, υγεία και πολλή πολλή υπομονή. Στις οικογένειές τους επίσης υπομονή και συγκατάβαση -γιατί πολλές φορές και λανθασμένα, μεταφέρουμε τα προβλήματα της δουλειάς μας στο σπίτι. Θάθελα να ευχηθώ επίσης στους θεσμοθετημένους υπεύθυνους για τα της παιδείας ..θεία φώτιση να τους έρθει μπας και -όχι να λύσουν- εξομαλύνουν φέτος τα πράγματα που αφορούν την εκπαίδευση. Θέλω να ευχηθώ επίσης στους συνδικαλιστές μας -που ομολογουμένως δεν τους έχω και μεγάλη εκτίμηση, ίσως καθόλου- να αλλάξουν λίγο μυαλά και δουν πως τα προβλήματα δεν λύνονται πάντοτε με αρνητική διάθεση και θέσεις. Και τέλος, θάθελα να ευχηθώ στους μαθητές -και στους γονείς τους- καλή δύναμη, όρεξη για δουλειά -γιατί μέσ' από προσωπική δουλειά έρχονται οι επιτυχίες- και να αφήσουν κατά μέρος τις κασσάνδρες που τους παρασύρουν σε άλλα παιχνίδια, σε ψεύτικα όνειρα, σε λανθασμένες επιλογές. Και θα 'θελα να τους υπενθυμίσω πως ...τῆς παιδείας αὶ μέν ῥίζαι πικραί οὶ δε καρποί γλυκεῖς...