Παρασκευή 13 Ιουνίου 2008

Εκχωρείται το ΥΠΕΠΘ;

Μετά τον ΟΤΕ, τα ΛΙΜΑΝΙΑ, σταδιακά τη ΔΕΗ, την ΥΓΕΙΑ και άλλα …ευαγή ιδρύματα τα οποία παραδίδονται σε …ξένα χέρια, σειρά έχει και η Παιδεία. Μας το αναγγέλλουν οι παρακάτω τίτλοι, τους οποίους αλίευσα στο διαδίκτυο:
  • «Πρωτοβουλία» για την παιδεία
  • Ολοκληρώθηκε η ...παράδοση της Παιδείας στον Λαμπράκη
  • Με τη ... βούλα η παρέμβαση των επιχειρηματιών στα σχολεία

Ποια είναι η είδηση: Οκτώ Ιδρύματα παρεμβαίνουν δυναμικά στο χώρο της εκπαίδευσης, συστήνουν μια Εταιρεία και υπογραφούν μνημόνιο συνεργασίας με το Υπουργείο Παιδείας. Τα Ιδρύματα αυτά είναι:

  1. το Ίδρυμα Ευγενίδου,
  2. το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου,
  3. το Ίδρυμα Λαμπράκη,
  4. το Ίδρυμα Α. Γ. Λεβέντη,
  5. το Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τράπεζας,
  6. το Ίδρυμα Μποδoσάκη,
  7. το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος,
  8. και το Ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης.


'Οπως αναφέρεται στα δημοσιεύματα: Με άξονα την ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών και της καινοτομίας στην εκπαίδευση, μπήκαν δυναμικά στον χώρο της παιδείας και προχώρησαν σε ενίσχυση της συνεργασίας τους με το υπουργείο Παιδείας, συστήνοντας τη «Μορφωτική και Αναπτυξιακή Πρωτοβουλία», με στόχο την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών και των πλέον πρόσφατων διεθνώς παιδαγωγικών μεθόδων. Η «Πρωτοβουλία» λειτουργεί συμπληρωματικά στην προσπάθεια της πολιτείας. Στο πλαίσιο αυτό βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη πιλοτικό πρόγραμμα στήριξης των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με την ονομασία «Δίκτυο Σχολικής Καινοτομίας», στο οποίο συμμετέχουν 58 σχολεία από όλη τη χώρα και 145 συνολικά εκπαιδευτικοί. Παράλληλα, το πρόγραμμα είναι ανοιχτό σε όλους τους εκπαιδευτικούς, μέσω του Διαδικτύου (http://schoolnet.protovoulia.org). Ταυτόχρονα, η «Πρωτοβουλία» έχει μεταξύ άλλων φτιάξει έναν αναλυτικό οδηγό σπουδών, διαθέσιμο στο Διαδίκτυο (http://studies.protovoulia.org), ο οποίος είναι πολύτιμο εργαλείο για μαθητές και αποφοίτους του Λυκείου, καθώς δίνει πληροφορίες για τα Προγράμματα Σπουδών που προσφέρονται από όλα τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, παράλληλα με συνδεόμενες περιγραφές επαγγελμάτων στη σύγχρονη οικονομία.

Το υπουργείο Παιδείας σε δελτίο Τύπου της 26ης Μαρτίου αναφέρεται αόριστα στην υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του και της «Μορφωτικής και Αναπτυξιακής Πρωτοβουλίας», χωρίς να αναφέρει λέξη για το τι είναι η «πρωτοβουλία» αυτή και πώς θα βοηθήσει την εκπαίδευση στη χώρα μας. Απλώς περιορίζεται να αναφέρει τα 8 ιδρύματα που βρίσκονται πίσω απ' αυτήν.
Ουσιαστικά, η συμφωνία αυτή αναγορεύει τις επιχειρήσεις σε επίσημους συνεργάτες-συνεταίρους της κυβέρνησης στην άσκηση εκπαιδευτικής πολιτικής. Πρόκειται για μια εξέλιξη που οι επιχειρήσεις βρίσκουν έναν νέο χώρο κερδοσκοπίας, αλλά και καθορίζουν από πρώτο χέρι τα εκπαιδευτικά προγράμματα. Ας σημειωθεί ότι από τα πολιτικά κόμματα μόνο το ΚΚΕ αντέδρασε στην υπογραφή του Μνημονίου.

Επισκέφτηκα τις πιο πάνω ιστοσελίδες και μπορώ να πω πως σε αρκετά σημεία είναι καλύτερα οργανωμένες από τις αντίστοιχες του ΥΠΕΠΘ. Για το περιεχόμενο της ...συνεργασίας, με επιφύλαξη λέω πως ...φοβάμαι! Φοβάμαι γι αυτά που θα γίνουν για μένα χωρίς εμένα! Ο λόγος είναι ότι, βλέποντας γύρω μου αντίστοιχες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες και "πρωτοβουλίες" σε ευαίσθητους τομείς -όπως η παιδεία- δε μου αφήνουν το δικαίωμα και την παραμικρή αμφιβολία να ...ελπίζω σ' αυτές.

Τετάρτη 11 Ιουνίου 2008

Πρωινή προσευχή ή βιντεοκλίπ;

Πολλά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στα σχολεία, δημόσια και ιδιωτικά. Πολλά είναι κοινά, αρκετά διαφορετικά. Στα λύκεια, ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, αν όχι όλα αλλά τα περισσότερα, είναι η έγκαιρη πρωινή προσέλευση και συγκέντρωση, αλλά και η απαγγελία της προσευχής.
Βρήκα το ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ' ΑΡΙΘΜ. 201/1998 που αφορά στην «Οργάνωση και λειτουργία Δημοτικών Σχολείων». Αναφέρει για την…
«5. Πρωινή προσευχή - σημαιοστολισμός.
α. Πριν από την έναρξη των μαθημάτων πραγματοποιείται κοινή προσευχή των μαθητών και του διδακτικού προσωπικού στο προαύλιο του σχολείου με ευθύνη των εκπ/κών που εφημερεύουν. Σε περίπτωση δυσμενών καιρικών συνθηκών η προσευχή πραγματοποιείται στην αίθουσα κάθε. τάξης.
Oι εκπαιδευτικοί συμμετέχουν υποχρεωτικά στην πρωινή κοινή προσευχή και στον εκκλησιασμό και επιβλέπουν το τμήμα τους. Η συμμετοχή και των μη ορθοδοξων εκπαιδευτικώνν είναι απαραίτητη για την επιτήρηση των μαθητών τους. Η συμμετοχή των ετερόδοξων μαθητών στην πρωινή προσευχή γίνεται σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο εδάφιο δ της παραγράφου 10 αυτού του άρθρου

Κάτι ανάλογο θα συμβαίνει και στα γυμνάσια και λύκεια. Συμπεραίνω λοιπόν πως η πρωινή προσευχή είναι ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ. Αρκετοί καθηγητές συνάδελφοί μου υποστηρίζουν την κατάργησή της γιατί θίγεται η ελευθερία, ή η προσωπικότητα ή είναι αντίθετη με το πνεύμα της ανεξιθρησκείας. Δε θα σταθώ εδώ, θα κάνω ένα παραπέρα βήμα, θα κάνω την …υπέρβαση. Προτείνω την αντικατάσταση της πρωινής προσευχής με την προβολή του βίντεο-κλιπ για την παρουσίαση του νέου λογότυπου του ΥΠΕΠΘ. [Αν δεν τόχετε δει; Στην ιστοσελίδα του Υπουργείου έχει αναρτηθεί (πατήστε ΕΔΩ). Και αν θέλετε να το μεταφορτώσετε, πατήστε ΕΔΩ]. Τα όποια τεχνικά προβλήματα –τοποθέτηση βιντεοπροβολέα, θέση προβολής κ.ά- μπορούν να λυθούν σε συνεργασία με τεχνικούς και διαθεματικά! Καλή θέληση να υπάρχει. Αν είναι καλό, αυτό θα φανεί στην πράξη.

Τετάρτη 4 Ιουνίου 2008

Λίγα λόγια για τις Πανελλήνιες ή Πανελλαδικές ή Γενικές ή Εισαγωγικές Εξετάσεις

Σχόλιο πρώτο:
Τώρα που κόπασε ο θόρυβος, καταλάγιασε ο κουρνιαχτός των εξετάσεων, μπορούμε να επισημάνουμε κάποια πράγματα. Δε γνωρίζω πόσοι κατανοούν πως οι εξετάσεις αυτές πέρα από το ότι είναι θεμελιώδεις εξετάσεις, εξετάσεις κλειδί για την επιλογή των φοιτητών και σπουδαστών, κατ’ αρχάς είναι απολυτήριες:
ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ή ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΤΑΞΗΣ Δ’ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
Αυτό σημαίνει ότι κατ’ αρχάς και κύρια θα πρέπει τα θέματα να είναι τέτοιου επιπέδου ώστε να απολύονται όλοι οι μαθητές (φυσικά αυτοί που …δε θέλουν να απολυθούν -γιατί υπάρχουν και τέτοιοι- θα …παραμείνουν είτε έτσι είτε αλλιώς). Δηλαδή θα …πρέπει τη βάση του 10 (που είναι διαφορετική από τη βάση 10, προϋπόθεση για την εισαγωγή σε σχολές) να την προσεγγίζουν όλοι με ένα στοιχειώδες διάβασμα, τη μέση της κλίμακας βαθμολογίας να την προσεγγίζουν οι καλά διαβασμένοι και το άριστα οι άρτια και τέλεια καταρτισμένοι. Έτσι, κατά την ταπεινή μου γνώμη, θα πρέπει να είναι διαβαθμισμένα τα θέματα των εξετάσεων. Ο βαθμός δυσκολίας να κλιμακώνεται, σταδιακά αυξανόμενος. Αυτό, δυστυχώς όμως δεν επιτυγχάνεται σ’ όλα τα μαθήματα ή ισοδύναμα σ’ όλες τις κατευθύνσεις. Βλέπουμε λοιπόν κάποιες χρονιές οι αριστούχοι να αναδεικνύονται από την Θεωρητική κατεύθυνση και άλλες από την Θετική. Γι’ αυτό θα πρέπει η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων να αποτελείται από τους πλέον αξιόλογους ημών έτσι ώστε τα θέματα των εξετάσεων να είναι ιδιαίτερα προσεγμένα, απολύτως κατανοητά και σαφή και διαβαθμισμένα ιδανικά ως προς το βαθμό δυσκολίας, ώστε να ικανοποιείται η πρώτη παράμετρος των εξετάσεων, αυτή της ...απόλυσης. Και νομίζω πως ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί μπορεί να το εγγυηθεί.

Σχόλιο δεύτερο:
Διάβασα σχόλιο στον Τύπο –νομίζω στον ηλεκτρονικό- τον εξής τίτλο:

« Τελευταίο μάθημα σήμερα… το Α.Ο.Θ. για τους μαθητές της Γ’ και Δ’ τάξης των Ημερησίων και Εσπερινών Γενικών Λυκείων, αντίστοιχα. Η ταλαιπωρία όμως των μαθητών συνεχίζεται με τις εξετάσεις στα ενδοσχολικά μαθήματα…»

Αναρωτιέμαι λοιπόν, όταν η κοινωνία αντιμετωπίζει τα ενδοσχολικά μαθήματα και δη τις εξετάσεις στα ενδοσχολικά –που όπως σημειώσαμε πιο πάνω είναι απολυτήριες- με τέτοιο πρίσμα, ε πώς περιμένουμε από τον έφηβο μαθητή της Γ ή Δ’ τάξης να τα αντιμετωπίσει σ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους; Και πόσο χρόνο νομίζετε πως θα αφιερώσει για μια στοιχειώδη μελέτη, έστω και τώρα στις εξετάσεις. Η περιρρέουσα ατμόσφαιρα –για τις ενδοσχολικές εξετάσεις- και νοοτροπία των μαθητών της Γ’ και Δ’ τάξης είναι πως δε χρειάζεται η μελέτη, πως λόγω της κούρασης από τις πανελλαδικές θα πρέπει να υπάρχει η μέγιστη επιείκεια και χαλαρότητα. Και αναφέρομαι στην πλειοψηφία των μαθητών γιατί υπάρχει και εκείνη η κατηγορία μαθητών που είναι συνεπείς –όπως πάντα- και που διεκδικούν το άριστα και στο απολυτήριο. Και σ’ αυτή την πίεση …υποκύπτουμε συχνά οι καθηγητές τους. Και η χαλαρότητα, η επιτήρηση και η αντιγραφή …πέφτει σύννεφο. Ετσι όμως …αδικούνται οι επιμελείς και συνεπείς. Η ευθύνη είναι ημών των καθηγητών. Πότε επιτέλους θα την αναλάβουμε;