Πέμπτη 31 Ιανουαρίου 2008

Φροντιστήρια-Σχολεία: ΜΥΘΟΙ και ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΕΣ


Είμαι σιγουρος ότι θα έχετε δει τη σειρά Myth Βlasters στην τηλεόραση του ΣΚΑΙ. Δύο ωραίοι τύποι με την παρέα τους προσπαθούν μέσα από πειράματα να επιβεβαιώσουν ή να καταρρίψουν μύθους, τους πιο απλούς και γνωστούς μέχρι και τους πιο απίθανους και σύνθετους. Αυτό λέω να κάνω κι εγώ, όχι πειραματικά αλλά με την ηλεκτρονική μου πέννα.

Το θέμα μας σήμερα αφορά στο Σχολείο (Δημόσιο και Ιδιωτικό) και το Φροντιστήριο Μ.Ε. και τους μύθους που υπάρχουν γύρω από τις δύο αυτές πραγματικότητας.





  1. Το φροντιστήριο είναι μία μόδα και όχι μία ανάγκη –από τις πολλές που δημιουργούμε οι Έλληνες. Πραγματικότητα. Αδιάψευστη απόδειξη τούτου είναι η καθολική φοίτηση των υποψηφίων για τα ΑΕΙ –ΤΕΙ της χώρας σε κάποιο φροντιστήριο. Εκεί γράφονται και οι πλέον αδύνατοι μαθητές οι οποίοι δεν προσδοκούν κάτι σ’ αυτό, είτε διότι οι γονείς-κηδεμόνες πρέπει να εκπληρώσουν κι αυτή τους την υποχρέωση-καθήκον προς τα παιδιά. Είναι κολλητική ασθένεια που καλύπτει ενοχές γονέων διότι δεν ασχολούνται με τα παιδιά τους. Τα φροντιστήρια φαίνεται να είναι εν μέρει αποτέλεσμα μιας μαζικής υστερίας. Ας αποφασίσουν, μια σχολική χρονιά, ΟΛΟΙ οι μαθητές να εγκαταλείψουν τα φροντιστήρια. Αυτό θα έχει σαν συνέπεια την μη εισαγωγή τους στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, ή θα εισαχθούν αυτοί που έχουν την ικανότητα προς τούτο;

  2. Τα φροντιστήρια δημιουργήθηκαν για να καλύψουν τα κενά που αφήνουν πίσω τους τα σχολεία. Μύθος. Δημιουργήθηκαν επειδή υπάρχουν οι εξετάσεις, και μόνο γι αυτό. Η επιθυμία των μαθητών για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και μάλιστα σε σχολές υψηλής ζήτησης που οδηγούν σε επαγγελματική και κοινωνική καταξίωση (;), γεννά την ανάγκη πρόσθετων εφοδίων, σε σχέση με τους υπόλοιπους. Το φροντιστήριο είναι λειτουργικά προσαρμοσμένο στο εξετασιοκεντρικό σύστημα. Ας καταργηθούν οι εξετάσεις και τότε θα φανεί η …αναγκαιότητά τους.

  3. Τα φροντιστήρια παρέχουν πρωτογενή γνώση. Μύθος. Αυτή παρέχεται –έστω και ελλιπώς- στο σχολείο. Το φροντιστήριο λειτουργεί –ή θα ‘πρεπε- επικουρικά καλύπτοντας τις ανάγκες αυτές, δρα ενισχυτικά και σε καμιά περίπτωση δεν υποκαθιστά το σχολείο. Λειτουργεί υποβοηθητικά για τις ανάγκες των εξετάσεων και μόνο.

  4. Στα φροντιστήρια παρέχεται η δυνατότητα της δημιουργίας επιπέδων ενώ στα σχολεία …όλοι χωράν σ’ ένα τσουβάλι. Πραγματικότητα. Αλλά σ’ αυτό την ευθύνη δεν την έχει το σχολείο αλλά την τροχοπέδη την βάζουν οι γονείς-κηδεμόνες των μαθητών…
    Στα φροντιστήρια παρέχεται η δυνατότητα της δημιουργίας ολιγομελών τμημάτων. Πραγματικότητα. Την οποία δεν μπορεί ανταγωνιστεί το σχολείο. Οι λόγοι –κατά τους αρμοδίους- είναι οικονομικοί.

  5. Η επιστημονική επάρκεια των φροντιστών δεν αμφισβητήθηκε ποτέ και από κανένα και η συμβολή τους στην βελτίωση του επιπέδου των μαθητών, αποτελεί πεποίθηση όλων. Μύθος. Όπως και στην κοινωνία υπάρχουν οι καλοί, οι καλύτεροι, οι μέτριοι και οι κακοί, αυτό συμβαίνει και σε όλες τις άλλες «μικρές κοινωνίες» που δημιουργούνται. Δηλαδή οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στα κρατικά αλλά και στα ιδιωτικά σχολεία είναι ανεπαρκείς επιστημονικά και (ή) αδιάφοροι; Ακόμα κι αν μαζευτούν σε κάποιο σχολείο οι καλύτεροι καθηγητές ανάμεσα από τους …καλυτερότερους, αυτό θα οδηγήσει τους μαθητές στο να μην εγγραφούν σε φροντιστήρια;

  6. Τα φροντιστήρια είναι και λειτουργούν ως παραπαιδεία. Μύθος. Είναι αυτονόητο ότι παραπαιδεία είναι η παρανόμως παρεχόμενη παιδεία και σε αυτήν, σε καμία περίπτωση δεν συμπεριλαμβάνονται τα νόμιμα φροντιστήρια, τα οποία λειτουργούν υπό τον έλεγχο τεσσάρων υπουργείων (Παιδείας, Απασχόλησης, Ανάπτυξης, Οικονομίας). Παραπαιδεία, παρέχουν οι διορισμένοι στο δημόσιο καθηγητές που παραδίδουν μαθήματα επ’ αμοιβή και οι αδιόριστοι χωρίς τα απαραίτητα φορολογικά στοιχεία…

  7. Στα φροντιστήρια λύνονται οι απορίες των μαθητών… Μύθος. Τα φροντιστήρια ακολουθούν το …δικό τους πρόγραμμα, μέσα από δικά τους βιβλία με περιεχόμενο ύλης πολλαπλάσιο εκείνο του σχολικού εγχειριδίου, με αποτέλεσμα οι μαθητές να διδάσκονται πολλά, περιττά και αρκετές φορές εξεζητημένα. Πού χρόνος για επίλυση αποριών;

  8. Τα φροντιστήρια βρίσκονται στο πλευρό του μαθητή καθόλη την διάρκεια της προετοιμασίας του, παρέχοντας του συμβουλές και στήριξη και σε ζητήματα μη εκπαιδευτικά, όπως η συμπλήρωση του μηχανογραφικού. Δηλαδή εκπαιδευτικός και κοινωνικός ρόλος των φροντιστηρίων. Μύθος. Όλα αυτά λειτουργούν μέσα από το μάρκετινγκ, χάριν της διαφήμισης, για να «σέρνουν» γονείς και μαθητές από τη μύτη, αμοιβόμενα φυσικά για τις παρεχόμενες υπηρεσίας.

  9. Στα σχολεία οι μαθητές –και ιδιαίτερα της Γ’ τάξης του λυκείου- έρχονται για να χαλαρώσουν από την πίεση λόγω των εξετάσεων. Πραγματικότητα. Στα φροντιστήρια η πίεση που τους ασκείται είναι δυσβάστακτη. Τους παρέχουν έναν τεράστιο όγκο σημειώσεων και επιπλέον ώρες διαγωνισμάτων –τα ΣΚ- με αποτέλεσμα ο ίδιος ο μαθητής να μη βρίσκει χρόνο να οργανώσει τον χρόνο του, να κατανοήσει τη διδαχθείσα ύλη, να πειραματιστεί. Το 24ωρο ενός μαθητή δεν αρκεί…

  10. Στα σχολεία οι μαθητές έρχονται για το φόβο των…απουσιών. Πραγματικότητα. Αυτή δε η αντίληψη ενισχίεται και από το υπουργείο. Αρκεί να δει κανείς την κατάσταση των σχολείων μετά το Πάσχα. (164 οι απουσίες από τις οποίες οι 50 μπορεί να είναι αδικαιολόγητες, οι επόμενες 50 δικαιολογημένες από γονείς κηδεμόνες ή γιατρούς, και οι 50 –επιπλέον των 114- δικαιολογημένες μόνον από γιατρό).

  11. Στα φροντιστήρια υπάρχει ένα κλίμα χαλάρωσης όχι αυστηρότητας και μεγαλύτερης οικειότητας εκ μέρους των καθηγητών προς τους μαθητές και αντίστροφα. Πραγματικότητα. Στο σχολείο υπάρχουν κανόνες και κανονισμοί οι οποίους πρέπει να γίνονται σεβαστοί (πχ. Χρήση κινητών, κάπνισμα). Στο σχολείο θα αξιολογηθούν, θα κριθούν και θα βαθμολογηθούν. Αυτό έχει σαν συνέπεια να υπάρχει μια αντιμετώπιση από τους μαθητές προς αυτό, ελεγχόμενου και ελεγκτή, καταπιεσμένου και αδικούμενου.

  12. Το φροντιστήριο είναι επιχείρηση και άρα πρωτίστως αποσκοπεί στο κέρδος. Πραγματικότητα. Δεν είναι …φιλανθρωπικό ίδρυμα, δεν είναι ΜΚΟ, δεν υπάρχει κρατική χρηματοδότηση ή επιχορηγήσεις. Λειτουργεί με τους κανόνες της αγοράς. Και η ύπαρξή του οδηγεί στην οικονομική αιμορραγία των οικογενειών που «αναγκάζονται» να προσφύγουν στην φροντιστηριακή εκπαίδευση των παιδιών τους.

  13. Το φροντιστήριο έχει –για τους εργαζόμενους σ’ αυτό- ένα ρόλο ευκαιριακό. Πραγματικότητα. Ο πρωταρχικός τους στόχος είναι ευκαιριακή απασχόληση μέχρι την ώρα του …διορισμού. Και μόλις έρχεται η ώρα του διορισμού, φυσικά το εγκαταλείπουν.

  14. Αν είχαμε καλύτερα σχολεία δεν θα χρειάζονταν τα φροντιστήρια. Μύθος. Αλλά ακόμα κι αν ήταν έτσι, γύρω από το φροντιστηριακό χώρο, αναπτύσσεται, τροφοδοτείται και δραστηριοποιείται ένα πλήθος …συναφών επαγγελμάτων, (βιβλιοπωλεία, εκδοτικοί οίκοι, διαφημιστικά γραφεία, τυπογραφεία, περιοδικά,..). Ταυτόχρονα εξασφαλίζει δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας. Άρα υπάρχει κόστος και …πολιτικό.

  15. Η κατάργηση οποιουδήποτε φραγμού στην πρόσβαση προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση καταργεί τα φροντιστήρια; Μύθος. Ο συνωστισμός στις σχολές υψηλής ζήτησης θα ωθεί στον ανταγωνισμό και ο ανταγωνισμός αυτός θα οδηγήσει και πάλιν στα φροντιστήρια. Η δευτεροβάθμια εκπαίδευση πρέπει να συνδεθεί μόνο με την γενικότερη παιδεία και μόρφωση του ανθρώπου (όπως συμβαίνει σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη). Τα σχολεία πρέπει να είναι ολοήμερα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση διδάσκονται μαθήματα γενικότερου ενδιαφέροντος όπως θέατρο, μουσική, περιβαλλοντική εκπαίδευση, οικιακή οικονομία, μαγειρική, κολύμβηση κ.τ.λ. σε μεγάλη μάλιστα έκταση.
    Θα μπορούσα να αποδεχτώ ή να καταρρίψω κι άλλους μύθους ή πραγματικότητες και να τα αθροίσω για να βγάλω τελικό συμπέρασμα: οι μύθοι υπερισχύουν της πραγματικότητας ή αντίστροφα. Αλλ' αυτό θα ήταν λάθος γιατί, μια αντίστροφή διατύπωση των …αποριών θα οδηγούσε το άθροισμα σε διαφορετικό αποτέλεσμα. Γι αυτό και δε θα σας ….οδηγήσω σε κάποια συμπεράσματα. Ο καθένας ας βγάλει τα δικά του, συμφωνώντας ή διαφωνώντας μαζί μου.

Τρίτη 29 Ιανουαρίου 2008

«Έξυπνο σχολείο» και... άλλες εξυπνάδες

Διάβασα, Είδα, 'Ακουσα κι 'Εγραψα: από τον ημερήσιο τύπο


Οι εναλλακτικές μορφές ενέργειας θα εφαρμοστούν σε νέα και παλαιά σχολικά σχολεία

Ο αρμόδιος υπουργός κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης παρουσίασε στην κυβερνητική επιτροπή τα σχέδιά του για την κατασκευή του λεγόμενου «έξυπνου σχολείου» το οποίο θα ενσωματώνει εναλλακτικές μορφές ενέργειας και οικολογικές τεχνολογίες στα υπάρχοντα κτίρια και τους αύλειους χώρους (αντικατάσταση των πλαστικών μερών με ξύλο, τοποθέτηση φωτοβολταϊκών συστημάτων, εξοικονόμηση ενέργειας με τη ρύθμιση των φώτων, με τηλερυθμιζόμενη θέρμανση, με οικολογικά παράθυρα). Οι τεχνολογίες θα ενσωματωθούν στα νέα αλλά και τα υπάρχοντα σχολικά κτίρια.
Επίσης παρουσίασε «μια πλατφόρμα καινοτόμου πολιτικής στον χώρο της εκπαίδευσης υπό τον τίτλο: «Έλληνας, Πολίτης της Ευρώπης - Ελληνας, Πολίτης του Κόσμου». «Μια πολιτική η οποία θα πατάει πάνω σε πέντε δέσμες μέτρων για την ανθρωποκεντρική, την περιβαλλοντική εκπαίδευση, την πολυγλωσσία, την ελληνομάθεια και τη γλωσσομάθεια, την ψηφιακή σύγκλιση, τον πολιτισμό και τον αθλητισμό» όπως είπε.

Μη γελάτε. Είναι αλήθεια, μην πω, πραγματικότητα. Το "έξυπνο" σχολείο είναι ad portas. Αφού το παρουσίασε, λέει το δημοσίευμα, στην κυβερνητική επιτροπή. Ο Υπουργός έφα ex cathedra. Σας παρακαλώ, λίγος σεβασμός στο κ. Υπουργό δε βλάπτει. Θα μου πείτε, δεν έχουν κάνει αυτός και όλοι οι άλλοι προκάτοχοί του τα πιο απλά πράγματα για το σχολείο και θα κάνουν το ….έξυπνο σχολείο; Απάντηση μάλλον υπάρχει. Ab aeterno, οι …έξυπνοι υπουργοί δεν ασχολούνται με τα απλά και τα αυτονόητα αλλά με τα άλλα, τα σύνθετα και τα …έξυπνα. Ξεκινάνε ...amaximis ad minimas.

'Εχω σε αποκλειστικότητα και σε πρώτη διαδικτυακή παρουσίαση τα σχέδια από τα "έξυπνα" σχολεία που πρόκειται να κατασκευαστούν στην επικράτεια. (Διότι, μ' αυτά που ακούμε και διαβάζουμε, αν δεν επιστρατεύουμε και το χιούμορ, θα πρέπει να αρχίσουμε να ουρλιάζουμε σαν το ...Ταρζάν).

Υ.Γ.1: Τρομάζω στην ιδέα ότι αυτά τα "έξυπνα" σχολεία αν λειτουργήσουν με το υπάρχον υλικό θα ....παράγουν "πανέξυπνους" απόφοιτους. Αλλά dum spriro spero!

Υ.Γ.2: Πολύ ενδιαφέρον άρθρο για το παραπάνω θέμα από τον Αναστάσιο Ματσόπουλου με τίτλο " Kαλό το «Έξυπνο» Σχολείο αλλά Τι Κάνουμε με τα Έξυπνα Παιδιά του Σχολείου;".

Παρασκευή 25 Ιανουαρίου 2008

Σχολικές εκδρομές με διανυκτέρευση

Άκουσα, Είδα, Διάβασα και Έγραψα: διαγωνισμός-προκήρυξη στον κυπριακό τύπο


Προσφορές για πραγματοποίηση σχολικής εκδρομής

"Το Ενιαίο Λύκειο Κύκκου Β' ζητά προσφορές για τη διοργάνωση της μαθητικής εκδρομής του Σχολείου στην Ελλάδα, που προτίθεται να πραγματοποιήσει κατά την περίοδο … - …, με βάση το αναλυτικό πρόγραμμα που περιλαμβάνεται στα έγγραφα του διαγωνισμού.
Δικαίωμα συμμετοχής στο διαγωνισμό έχουν οικονομικοί φορείς, κάτοχοι Άδειας Λειτουργίας Γραφείου Τουρισμού και Ταξιδιών από τον Κυπριακό Οργανισμό Τουρισμού, οι οποίοι είναι μέλη του Συνδέσμου Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Κύπρου και διαθέτουν άδεια Διοργανωτή
Ταξιδιών, σύμφωνα με τις πρόνοιες της σχετικής νομοθεσίας.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται για Έγγραφα του Διαγωνισμού και περισσότερες πληροφορίες στη Γραμματεία του Σχολείου, στη Διεύθυνση: Ενιαίο Λύκειο Κύκκου Β', ……. (τηλ. …….) από την Παρασκευή, …/…./200...
Οι προσφορές πρέπει να κατατεθούν στο κιβώτιο προσφορών που ευρίσκεται έξω από το Γραφείο της Διευθύντριας Μέσης Εκπαίδευσης, στον 4ο όρ. των Κεντρικών Γραφείων του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, Γωνία Κίμωνος και ……. (τηλ. ….), πριν από τις 11.00 π.μ. της Παρασκευής …./…./200..
Οι προσφορές πρέπει να υποβάλλονται μέσα σε κλειστό φάκελο σε ένα ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ και ένα αντίγραφο που να περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία που περιλαμβάνει το πρωτότυπο. Στο φάκελο θα πρέπει να αναγράφεται: Ενιαίο Λύκειο Κύκκου Β’ , Προσφορά για τη μαθητική εκδρομή στην Ελλάδα.
Τελευταία ημερομηνία υποβολής προσφορών: …/…./200.. και να απευθύνεται στο: Επαρχιακό Συμβούλιο Προσφορών Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού ΤΘ …. Λευκωσία".



Απλά πράγματα! Οργάνωση κεντρική (συγκεκριμένο αρμόδιο Γραφείο), χωρίς μεσολαβητές (τουριστ. γραφεία, 15μελή μαθητικών Συμβουλίων, καθηγητές), με διαφάνεια (συγκεκριμένα τα έγγραφα του διαγωνισμού), νομιμότητα (αναγράφονται οι έχοντες δικαίωμα συμμετοχής στον διαγωνισμό), τάξη (ειδικός φάκελλος-έγγραφα διαγωνισμού, κιβώτιο προσφορών) και ασφάλεια (διπλός φάκελος, πρωτότυπο και αντίγραφα). Τόσο απλά!


Δύσκολο είναι να τους μιμηθούμε; Θέλουμε; Ας προσπαθήσουμε! Κύριοι αρμόδιοι τ' ακούτεεεεε;

Τιμωρία για συμμετοχή σε ...σχολική δραστηριότητα

Από τον τοπικό τύπο: «Μαθητές σχολείου του Τυρνάβου αποβλήθηκαν επειδή έφυγαν ομαδικά σε ώρα λειτουργίας και μαθημάτων με σκοπό να παρακολουθήσουν σχολικό αγώνα καλαθοσφαίρισης όπου συμμετείχε η σχολική ομάδα του σχολείου τους».



Δεν μπορώ να πάρω θέση αν φταίνε οι μαθητές ή οι καθηγητές τους που τους επέβαλαν την ποινή. Δεν γνωρίζω τις συνθήκες και τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν πριν και μετά. Για να μην επαναλαμβάνονται όμως τέτοια φαινόμενα προτείνω να αλλάξει ο τρόπος διεξαγωγής των σχολικών πρωταθλημάτων, αλλιώς ας καταργηθούν. Οι αγώνες και όχι μόνον αυτοί αλλά και όλες οι άλλες δραστηριότητες -που στο κάτω κάτω προαιρετική είναι η συμμετοχή των σχολείων και των μαθητών σ’ αυτές- να γίνονται εκτός ωραρίου σχολείου. Να υπάρχει πρόβλεψη συμμετοχής μαθητών του αγωνιζόμενου ή συμμετέχοντος σχολείου αφού οι αγώνες –και οι άλλες δραστηριότητες- δεν γίνονται για τους 10-15 μαθητές που συμμετέχουν αλλά για το σύνολο των μαθητών του σχολείου. Άρα είναι μία σχολική δραστηριότητα την οποίαν δικαιούνται να παρακολουθήσουν όλοι. Το σχολείο μπορεί να γίνει ένας πολυδύναμος πολυχώρος δραστηριοτήτων και εκδηλώσεων για τους μαθητές και τους νέους γενικότερα. Ο χώρος αυτός να λειτουργεί και τις απογευματινές ή βραδινές ώρες για τέτοιου είδους δραστηριότητες.

Το Υπουργείο Ε.Π.Θ να πάρει επιτέλους μια απόφαση κεντρικά ή μέσω των Περιφερειακών Δ/νσεων και να μην πετιέται πάντα το μπαλάκι στο Σύλλογο των καθηγητών. Κάποτε θα πρέπει και οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων να πάρουν θέση, όπως έγινε στην προκειμένη περίπτωση.

Τρίτη 22 Ιανουαρίου 2008

Βουλή των ...επιλεγμένων Εφήβων


«Ως πότε θα θλίβομαι και θα φοβάμαι; Επιτέλους, είμαστε το μέλλον,
προστατέψτε τα όνειρά μας».
«Κανένας λόγος σας δεν θα χαθεί στα πρακτικά της Βουλής. (σ.σ. καλέ τι μας λες;). Η Πολιτεία θα προσέξει όσα είπατε και θα αφουγκραστεί τους προβληματισμούς σας, θα ακούσει τις επισημάνσεις σας» (σ.σ. πες μας κι’ άλλα, κι’ άλλα…), διαβεβαίωσε (σ.σ. πριτς) ο πρόεδρος της Βουλής, τους «έφηβους βουλευτές», αποχαιρετώντας τους από βήματος της Ολομέλειας. «Καταλάβατε την αξία του διαλόγου μέσα από τους κανόνες (σ.σ. ναι, όπως εσείς οι μεγάλοι). Δεν υπάρχει Δημοκρατία χωρίς ελευθερία λόγου (σ.σ. την οποία διακριτικά εμείς επιλέγουμε) αλλά και χωρίς περιορισμούς χάριν της ελευθερίας του άλλου» (σ.σ. την οποίαν ελευθερία φροντίζουμε να ..περιορίσουμε), είπε χαρακτηριστικά. (σ.σ. και σχολίασα ο ...υποφαινόμενος)
Ο πρωθυπουργός, τους προέτρεψε να συνεχίσουν να αγωνίζονται για οράματα και ιδανικά. Τόνισε πως άκουσε με προσοχή τις καίριες επισημάνσεις τους και δήλωσε πως ο θεσμός της Βουλής των Εφήβων έχει μεγάλη σημασία. Γιατί οι νέοι που συμμετέχουν μεταφέρουν τις αγωνίες, τις αναζητήσεις και τους προβληματισμούς της γενιάς τους. «Ας μη γελιόμαστε, η συμμετοχή στα κοινά, των πολιτών, των ενεργών πολιτών, είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να προσβλέπουμε σε ένα καλύτερο μέλλον», είπε χαρακτηριστικά.

Αλήθεια, πώς «εκλέγονται» οι έφηβοι βουλευτές; Δυστυχώς δεν εκλέγονται. Δεν εκφράζουν τους συμμαθητές τους αλλά επιλέγονται από Αυτούς που θα τους …φιλοξενήσουν (…Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της "Βουλής των Εφήβων" λειτουργεί και συντονίζεται υπό την εποπτεία και την ευθύνη ειδικής επιτροπής εκπαιδευτικών και προσωπικοτήτων…) (*1)
Συμμετέχουν σε διαγωνισμό συγγραφής κειμένου ιδεών, τα κείμενα διορθώνονται …κεντρικά και μέσα απ’ αυτά επιλέγονται οι «βουλευτές». Άρα εκ των προτέρων είναι γνωστές οι απόψεις τους και το τι θα καταθέσουν στην ολομέλεια. (…οι προβληματισμοί, οι απόψεις και οι προτάσεις κάθε μαθητή που μετέχει στο πρόγραμμα, περιέχονται στην ατομική γραπτή εργασία του…) (*2)
Προς Θεού. Δεν τα βάζω με τους «έφηβους βουλευτές». Με τον …επιτήδειο τρόπο με τον οποίον …κάποιοι τους επιλέγουν. Για να μην ανακατώσουν τα λιμνάζοντα νερά. Αλλά οι «έφηβοι βουλευτές» δεν χαμπαριάζουν –γι’ αυτό άλλωστε είναι έφηβοι. Τους –μας- τα ψέλνουν, πολύ πολύ κομψά. Οι «ώριμοι βουλευτές», άλλοτε το παίρνουν …πρέφα και κάνουν την …πάπια, ενώ τις περισσότερες φορές …αγρόν αγόραζαν.

Ποιες όμως είναι οι ΑΓΩΝΙΕΣ και οι ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ των «εφήβων βουλευτών»;

Οι «έφηβοι βουλευτές» εξέφρασαν τους προβληματισμούς και τις αγωνίες τους για τα μεγάλα θέματα του τόπου, για όσα εκείνους απασχολούν, αλλά και έκαναν προτάσεις και απαίτησαν λύσεις. Στην ατζέντα τους μπήκαν η Παιδεία, η μάστιγα των ναρκωτικών, το ζήτημα των μεταμοσχεύσεων, η μάστιγα των τροχαίων, η ανεργία, η προστασία του περιβάλλοντος, η βία, η έξαρση της εγκληματικότητας, η αδυναμία τήρησης των νόμων αλλά και η δημόσια διοίκηση, η θέση της γυναίκας στα κοινά, το μεταναστευτικό ζήτημα, το σύστημα Υγείας, το Κυπριακό, όπως επίσης και η προσαρμογή της Τουρκίας στα ευρωπαϊκά δεδομένα για την ένταξή της στην ΕΕ. Δηλαδή ΟΛΑ τα καίρια θέματα, μ’ αυτά με τα οποία ΔΕΝ ασχολούνται οι «ώριμοι» συνάδελφοί τους.
ΥστερόΓραφο. Ο θεσμός να συνεχιστεί. Οι έφηβοι να αποκτούν εμπειρίες. Αλλά, να αλλάξει ο τρόπος επιλογής τους. Να μην επιλέγονται αλλά να εκλέγονταιμέσα στα σχολεία- από τους συμμαθητές τους ανά περιφέρειες, όπως άλλωστε και οι …συνάδελφοί τους βουλευτές. Να ακουστεί και ο «έφηβος» του …15, ή της βάσης του …10, μαζί με το συμμαθητή του …18 και του …20. Όλοι κάτι θα έχουν να πουν, κάτι να εκφράσουν, κάτι να δηλώσουν.
(*1), (*2): από την ηλεκτρονική διεύθυνση της Βουλής των Εφήβων

Δευτέρα 21 Ιανουαρίου 2008

Κατανομή ευθυνών σε υπεύθυνους και ανεύθυνους

Σε μια παλαιότερη έρευνα, οι μαθητές των σχολείων και οι ιδιαίτερα υπερφορτωμένοι μαθητές των λυκείων, δήλωσαν - μεταξύ άλλων - ότι θα ήθελαν να έχουν λιγότερα μαθήματα κατεύθυνσης και περισσότερα γενικής παιδείας όπως Μουσική, Καλλιτεχνικά, Τεχνολογία, Πληροφορική, Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση, Αθλητικές δραστηριότητες, Ξένες Γλώσσες, Οικολογία κ.ά. ποικίλα Μαθήματα Επιλογής. Το γνωρίζουμε, το γνωρίζουνε όλοι. Αλλά….


Δυστυχώς δεν υπάρχουν πιστώσεις –για περισσότερες αίθουσες, εξοπλισμένα εργαστήρια με υλικοτεχνική υποδομή, προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού, κ.α. (η ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας).


Οι καθηγητές αυτών των ειδικοτήτων είναι απρόθυμοι να αναλάβουν υπηρεσία, αφού θα είναι αναγκασμένοι να υπηρετούν σε δύο ή και περισσότερα σχολεία, προκειμένου να συμπληρώσουν ωράριο (η ευθύνη των καθηγητών).


Δεν το δέχονται πρόθυμα και οι καθηγητές του σχολείου, αφού θα πρέπει να επιμηκυνθεί το ωράριό τους (η ευθύνη του Συλλόγου Διδασκόντων).


Υποτονική είναι τελικά και η στάση των μαθητών, αφού θα πρέπει να «ξοδεύουν» περισσότερο χρόνο στο σχολείο (η ευθύνη των Μαθητικών Κοινοτήτων).


Αλλά και οι γονείς αδιαφορούν –εδώ δεν μπορώ να βρω κάποιον ιδιαίτερο λόγο γι αυτό (η ευθύνη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων).

ΥστερόΓραφο:
Τελικά, μήπως όλοι είμαστε ευχαριστημένοι από αυτή την κατάσταση; Μια υπόθεση κάνω!
Καληνύχτα παιδεία. Καληνύχτα σε όλους μας!

Παιδαγωγικά ερανίσματα ή σημερινά φληναφήματα;


Αλιεύοντας στο Διαδίκτυο βρήκα και παραθέτω …ερανίσματα περί την παιδείαν, την παιδαγωγικήν και την εκπαίδευση.
Η κατάταξη έγινε αλφαβητικά και όχι θεματικά, ο δε κατάλογος θα συμπληρώνεται περιοδικά.

· Αγάθων -Γνώμαι πλέον κρατούσιν ή σθένος χερών.
· Άγνωστος -Η παιδεία ομοία εστί χρυσώ στεφάνω, τιμήν γάρ έχει καί τό λυσιτελές.
· Άγνωστος -Πρόληψη για κάθε νόσο, εἶναι ἡ παιδεῖα.
· Αντιφών -Πρώτον, οίμαι, τών έν ανθρώποις εστί παίδευσις.
· Αριστοτέλης -Είς ζωήν αγαθήν ή παιδεία καί ή αρετή άγουσι.
· Αριστοτέλης -Η μόρφωση είναι στολίδι στην ευτυχία και καταφύγιο στη δυστυχία.
· Αριστοτέλης -Η μόρφωση είναι το καλύτερο εφόδιο για τα γηρατειά. -από Στάγειρα.
· Αριστοτέλης -Η παιδεία κι η αρετή οδηγούν τον άνθρωπο σε ζωή τίμια.
· Αριστοτέλης -Μετά πόνου ή μάθησις.
· Αριστοτέλης -Παιδεία καί έθη ταύτα σχεδόν τά ποιούντα σπουδαίον άνδρα, καί τά ποιούντα πολιτικόν καί βασιλικόν.
· Αριστοτέλης -Πρός ζωήν αγαθήν, ή παιδεία καί ή αρετή μάλιστα άγουσιν.
· Β. Ουγκό -Όπου ανοίγει ένα Σχολείο, κλείνει μια φυλακή.
· Βίας -Κτήσαι μέν έν τή νεότητι ευπραξίαν,έν δέ τώ γήρα σοφίαν.
· Γρηγόριος ο Θεολόγος -Τω ὄντι γάρ αύτη μοι φαίνεται Τέχνη τις είναι των τεχνών, και Επιστήμη των επιστημών, άνθρωπον άγειν...
· Δημόκριτος -Παιδεία ευτυχούσι μέν εστι κόσμος, ατυχούσι δέ καταφύγιον.
· Διογένης -Παιδεία είναι το μπαστούνι της ζωής.
· Διογένης -Παιδεία τοίς μέν νέοις σωφροσύνη, τοίς δέ πένησι πλούτος, τοίς δέ πλουσίοις κόσμος.
· Διογένης -Το θεμέλιο της ανθρώπινης κοινωνίας είναι η μόρφωση της νεολαίας.
· Θεόφραστος -Δοκεί ή παιδεία καί τούτο πάντες ομολογούσιν, ημερούν τάς ψυχάς αφαιρούσα το θηριώδες και άγνωμον. –
· Θεοφύλακτος Παπακωνσταντίνου -Εκπαίδευση είναι η διαδικασία με την οποίαν μεταδίδεται στην εκάστοτε νέα γενιά η υλική, πνευματική, ηθική και πολιτιστική κληρονομιά της κοινωνίας.
· Ισοκράτης - Τῆς παιδείας αὶ μέν ῥίζαι πικραί οὶ δε καρποί γλυκεῖς.
· Κλεάνθης -Οι αμόρφωτοι μόνο κατά τη μορφή διαφέρουν από τα ζώα.
· Κοραής -Πολιτεία που δεν έχει βάση την παιδεία, είναι οικοδομή πάνω στην άμμο.
· Λαμαρτίνος -Ο άνθρωπος γεννήθηκε βάρβαρος και εξαγοράστηκε από τη μοίρα των ζώων με την εκπαίδευση και μόνο.
· Λογγίνος -Παιδεία πολλού κόπου καί μελέτης μακράς επιγέννημα.
· Μέγας Αλέξανδρος -Στους γονείς μου οφείλω το ζην, στο δάσκαλό μου το ευ ζην.
· Μέγας Βασίλειος -Εστίν παιδεία αγωγή τις ωφέλιμος τη ψυχή, επίπονως πολλάκις των από κακίας κηλίδων αυτήν εκκαθαίρουσα…
· Μέγας Βασίλειος -Παιδεία μόνη τών κτημάτων αναφαίρετον καί ζώντι καί τελευτήσαντι παραμένουσα.
· Μένανδρος -Βακτήριά εστι παιδεία βίου.
· Μένανδρος -Η παιδεία κάλλιστον έστι κτήμα βροτοίς.
· Νταντόν -Ύστερα από το ψωμί, για το λαό, είναι η παιδεία.
· Ντισραέλι -Το πρώτο κεφάλαιο της πολιτείας είναι η Παιδεία! Και το δεύτερο κεφάλαιο της πολιτείας; η Παιδεία! Και το τρίτο κεφάλαιο της πολιτείας; η Παιδεία!
· Πλάτων -Άπαντας ή παίδευσις ημέρους ποιεί.
· Πλάτων -Ένα από τα πιο καλά κτήματα για τους ανθρώπους είναι η εκπαίδευση.
· Πλάτων -ή παιδεία τοίς ανθρώποις δεύτερον ήλιον είναι.
· Πλάτων -Με την αμάθεια όλα τα κακά ριζώνουν σ' όλους και βλαστάνουν.
· Πλάτων -Παιδεία είναι η δύναμη που καλλιεργεί την ψυχή.
· Πλάτων -Παιδεύειν ούν ανθρώπους καί θείους απεργάζεσθαι.
· Πλάτωνας -Ότι είναι τα μάτια για το σώμα είναι και οι γνώσεις για το πνεύμα.
· Πλούταρχος -Απ' όλα τα ανθρώπινα αγαθά μόνο η μόρφωση, η παιδεία είναι αθάνατη και θεία.
· Πλούταρχος -Η ευτυχία του ανθρώπου συνίσταται στη μόρφωση και στην παιδεία και όχι στα αγαθά, που δίνει η τύχη.
· Πυθαγόρας -Απαιδευσία πάντων τών παθών μήτηρ.
· Πυθαγόρας -Διπλά ορώσιν οι μαθόντες γράμματα.
· Πυθαγόρας -Η μόρφωση μοιάζει με χρυσό στεφάνι, γιατί προσφέρει στον άνθρωπο και τιμή και ωφέλεια.
· Ρήγας Φεραίος -Όλοι οι Έλληνες χωρίς εξαίρεσιν έχουν χρέος να ηξεύρουν Ελληνικά γράμματα.
· Σωκράτης -Άνθρωπος παιδείας κεκοσμημένος τών ζώων κάλλιστον.
· Σωκράτης -Η μάθηση είναι ανάμνηση.
· Σωκράτης -Η παιδεία καθάπερ ευαδαίμων χώρα πάντα τα αγαθά φέρει.
· Σωκράτης -Πανήγυρις εστί ψυχής η Παιδεία.
· Σωσιάδης -Παιδείας αντέχου.

ΣΧΟΛΙΑ: Με την ανάγνωση των ανωτέρω κάποιοι -ελπίζω και εύχομαι όχι πολλοί- θα μειδιάσετε. Και πιθανόν να αναρωτηθείτε: "
Αλήθεια, σήμερα σε ποιους αναφέρονται τα παραπάνω;" Θα προσπαθήσω να δώσω κάποιες απαντήσεις.


Αναφέρονται άραγε στους δασκάλους-εκπαιδευτές; Οι περισσότεροι έχουν αφομοιωθεί από το σύστημα –ή το σύστημα κατόρθωσε να τους αφομοιώσει- και έπαψαν προ πολλού να πιστεύουν στις ικανότητές τους μπροστά στον καταιγισμό των νέων τεχνολογιών και τεχνικών σύγχρονης διδασκαλίας. Το σύστημα τους απαξίωσε –ευθύνη γι’ αυτό φέρουν και οι ίδιοι. Έτσι, έχουν ως μόνη έγνοια το βιοποριστικό, το μισθολογικό και το συνταξιοδοτικό...
Μήπως αναφέρονται στους μαθητές-εκπαιδευόμενους; Δυστυχώς, ετούτοι αλλού αναζητούν την …πνευματική τροφή. Τα μέσα που διαθέτουν είναι υπερπολλαπλάσια αυτών που τους προσφέρει το εκπαιδευτικό σύστημα. Το σύστημα καταπιέζει και αυτούς. Είναι εξάλλου –για το σύστημα- η εύκολη λεία, τα εύκολα θύματα χωρίς τις απαραίτητες αντιστάσεις. Έτσι, η ελάσσονα προσπάθεια, το εύκολο χρήμα, η γρήγορη καταξίωση έχουν γίνει στόχος και αυτοσκοπός.
Η τρίτη συνιστώσα, οι γονείς-κηδεμόνες παρακολουθούν ως επί το πλείστον, αμέτοχοι και θεατές. Απλώς εκτελούν ακόμα ένα …καθήκον. Προσφέρουν γην και ουρανό για ένα αποτέλεσμα που πολλάκις είναι μάταιο, άγνωστο, ασύμφορο, δαπανηρό. Έχουν κι αυτοί την έγνοια την βιοποριστική κατά κύριο λόγο. Τα υπόλοιπα σε δεύτερη, τρίτη, ... μοίρα.
Οι αρμόδιοι περί την παιδεία είναι …ανεκπαίδευτοι. Κατανοούν το πρόβλημα, δημιουργούν επιτροπές, εξαγγέλλουν μέτρα –κυρίως εξεταστικά-, αναδομούν ξεκινώντας από την …οροφή, πασχίζουν να καλυτερέψουν την κατάσταση αλλά, τους λείπουν τα …κονδύλια. Μόνιμη η επωδός.


Επειδή οι καιροί ου μενετοί, χρειάζεται εγρήγορση από όλους. Το φως είναι αμυδρό, σιγοκαίει –ή μάλλον σιγοσβήνει. Ελπίδα; Τουλάχιστον δεν πεθαίνει! Υπάρχει πάντα η …τελευταία. Γιατί, κατά τη ρήση του Μενάνδρου: "Βακτήριά εστι παιδεία βίου" (=στήριγμα της ζωής είναι η παιδεία!).